Home»Noutati»Sherpa Light Scout, test off-road în România

Sherpa Light Scout, test off-road în România

0
Shares
Pinterest Google+

Cu ceva vreme în urmă am fost invitat la Mizil pentru prezentarea unui proiect prin care acolo urma să se producă și să se întrețină vehicule militare din grupul Renault Trucks Defense, precum acest Sherpa Light Scout.

Text: Dan Athanasiu, Foto: Răzvan Loghin

Prima oară când am văzut de aproape o ‘’mașinărie’’ militară din afara Pactului de la Varșovia se întâmpla la începutul anilor ‘’90, în cadrul Salonului de la Paris. Într-un colț, undeva, militarii motorizați își făceau reclamă pentru atragerea de noi recruți, iar printre exponate se afla și un tanc Renault de la începutul vremurilor. M-am îndesat în acea cutie de tablă nituită, care poate rezista la diferite proiectile, dar care nu avea nici un fel de protecție la frig, căldură sau zgomot. Prin micile fante, conductorul doar ghicea pe unde să meargă. Dacă nu ar fi fost niște obiecte ucigătoare poate că le-aș fi luat ca pe o glumă tehnică. Trăisem cu niște ani mai înainte experiența TAB-urilor 71 românești, așa că nu-mi era greu să amplific și mai mult stările trăite în timpul stagiului militar. Alături de tancul Renault, recruții mai erau îmbiați cu alte două urâțenii militare franțuzești contemporane. Tehnic, toate erau totuși la zeci de ani în urma lui Humvee, ce fusese lansat deja prin 1984.

Uite că lumea s-a schimbat, în rău, din moment ce armele au evoluat, iar astăzi este rândul lui Renault să se uite în jos la pensionatul Hummer. Ce s-a ales de contractul de la fabrica de armament de la Mizil nu mai știm, dar, de ceva vreme, Sherpa Light Scout poate fi echipat la nivel global cu o turelă produsă de Pro Optica din România. Vizita la Mizil a cuprins și o tură de poligon cu un Kerax 6×6 și un Sherpa Light Scout cu o culoare ce se asorta foarte bine cu iarba uscată. În cele ce urmează, ’’Renault’’ înseamnă ‘’Renault Trucks Defense’’, din grupul Volvo Trucks, în care îi mai întâlnim printre alții pe Mack, Panhard și Acmat. La vremea sa, Humvee doar a dat tonul în industrie, el fiind perfecționat de foarte mulți constructori de vehicule militare din întreaga lume, inclusiv Renault. Orice asemănare trebuie uitată de la bun început. Americanul cântărește vreo 2,5 tone și poate fi luat cu ușurință în cârcă de către nepotul său francez, Sherpa Light Scout – despre care vrem să vă vorbim în cele ce urmează. Prima impresie Din fotografii, din filme și chiar și în realitate de la o distanță ceva mai mare, vehiculul acesta pare, datorită proporțiilor sale, un autoturism de teren cu patru locuri, cel mult un pick-up.

Abia când ajungi în apropierea sa îți dai seama că stai alături de un camion aplatizat. Un singur argument, care ar trebui să fie lămuritor. DAC-ul nostru național 444T are cam aceeași lungime și lățime, doar că este cu un metru mai înalt ca Sherpa. Inclusiv roțile sunt aproape identice 14.00R20 Danubiana față de 13R22.5 Michelin. Ambele au sistem de umflare a roților, dar nu cred că sunt foarte asemănătoare. Drept urmare, trebuie să faci pasul mare pentru a te putea urca în Renault, să tot fie vreo trei sferturi de metru până la pragul de jos al ușilor. Înainte să tragi ușa după tine, groasă cât cea a vechilor frigidere Fram, te gândești de două ori, căci nu ai voie să greșești cu degetele tale sau ale colegilor. Chiar dacă faci umbră pe o suprafață de 5,5 x 2,4 m, în interior ești la fel de strâmt instalat ca într-un Clio (Symbol, eventual). Pe de-o parte ești lipit de ușă, iar pe de alta, la nivelul genunchilor, de tunelul motorului și al transmisiei, ambianța bogată în aluminiu striat bucură pe orice pasionat de vehicule de teren. Remarcabile sunt scaunele, mai exact felul cum sunt prinse de podea și de tavan cu ajutorul unor chingi – din motive de evitare a șocului unei explozii sub caroserie.

Tot spre deosebire de Humvee, Sherpa nu are caroserie autoportantă, ci are tot felul de panouri din oțel sudate și așezate pe un cadru drept. Evident, după ultimele standarde de securitate, podeaua sa este dublă, cea exterioară fiind în formă de V. Militărește Simplificarea sarcinilor șoferilor militari a devenit o prioritate de mulți ani, drept pentru care transmisia este automatică, în așa fel încât oricine ar fi la volan să nu aibă probleme de acomodare. Eu însă nu am reușit să mă împac cu cele două pedale rămase disponibile. Podeaua fiind dublă cele două pedalele mi s-au părut foarte jos montate. Dacă aș fi avut bocanci poate că ar fi fost și mai neplăcut. Toate celelalte trei locuri sunt identice din toate punctele de vedere Pe locul unde ar fi trebuit să fie locul al cincilea, este montat podiumul pentru observator. În rest, nimic de reproșat ca ergonomie, ba chiar există astăzi în magazine, autoturisme Renault în care nu călătorești la fel de confortabil. Evident când stai cu un motor Diesel de 4,8 l cu patru cilindri, lângă picioare îi simți vibrațiile și-i auzi sunetul fără probleme. Fluxul de putere trece printr-o cutie de viteze automatică Alisson cu șase trepte, reductor și diferențial interxial și reductoare planetare în butucii roților. Punțile sunt rigide și suspendate pe arcuri elicoidale, iar frânele sunt discuri și au ABS.

Judecat după standardele militare, Sherpa este un vehicul foarte rapid, care se poate deplasa cu 110 km/h, ceea ce nu este prea mult dacă ne referim la SUV-urile actuale. În schimb, după toate standardele este un vehicul care poate parcurge foarte rapid cam orice obstacol. Nu degeaba, în anii trecuți a fost folosit în raliul Dakar ca vehicul de asistență și a participat la mai multe expediții organizate de Renault, precum Cape to Cape. Producătorii vehiculelor militare sunt foarte zgârciți atunci când vine vorba de caracteristici tehnice. Am aflat, căutând pe internet că poate trece prin vaduri de 0,75 m sau de 1,5 m (cu preparare), urcă borduri de jumătate de metru înălțime și trece șanțuri de 0,9 m lungime. Până aici toate detaliile sunt datorate în mare parte anvelopelor de 44 inch diametru exterior (în termeni offroadiști), față de 36 inch la Hummer. Gazdele și șoferii francezi însoțitori nu m-au lăsat să merg chiar pe unde vreau prin poligon sau aiurea pe dealuri. Traseul a fost strict controlat (militărește), (franțuzește). Chiar și așa nu e greu să-ți dai seama că, acolo unde există o lățime suficientă, Sherpa Light Scout poate trece peste orice îi vine în cale –denivelări, gropi, bolovani, pârâuri.

O singură dată am mai urcat o rampă de 45 grade cu o mașină, dar care nu cântărea nici un sfert din cele 10 tone ale celei de față. Nici un clinometru cu indicația de 40% pantă laterală nu țin minte să fi văzut. Din nou fac o comparație fără rost cu un vechi TAB 79 românesc. Cu acela chiar mergi la intuiție, Sherpa are o bună vizibilitate față de el, dar ar fi bine totuși să știi pe unde vei păși. Din fericire pentru ei, militarii au acum la bord tot soiul de echipamente care îi ajută să parcurgă locurile dificile.

Să ajungă la toți
Spre deosebire de foarte multe vehicule militare similare din lume, Sherpa Light, poate fi comandată într-o anume versiune și de către civili. Mai mult ca sigur că solicitanții trebuie să îndeplinească mai multe criterii, alături de cel de a avea un cont în euro cu 6-7 cifre. De banii aceștia, cumpărătorii mai primesc scaune sport anatomice, conexiuni multimedia și un sistem audio. Și, după unele surse, se pare că ar atinge 140 km/h – de-a dreptul periculos în trafic! Însă trebuie să fiţi conştienţi că nu este ceea ce pare, nu este un SUV !

Previous post

Nemuritorul. Test noul Mercedes-Benz G Class V8

Next post

Troliu de buget. Am testat Powerwinch 12000HD Extreme

No Comment

Leave a reply