Home»Noutati»Nemuritorul. Test noul Mercedes-Benz G Class V8

Nemuritorul. Test noul Mercedes-Benz G Class V8

0
Shares
Pinterest Google+

Omenirea se pregăteşte pentru vehicule autonome. Noul Mercedes-Benz G este un vehicul pentru oameni autonomi, independenţi, ce nu vor să ţină seama de constrângeri.

Text: Dan Athanasiu, Foto: Mihai Dăscălescu

Sosit la Berlin în 1904, la doi ani după ce Daimler-Motoren-Gesellschaft prelua Motorfahrzeug-und Motorenfabrik Berlin AG din Berlin-Marienfelde, Ion Luca Caragiale este posibil să se fi întâlnit cu inginerii nemţi la o bere. Aceştia se prea poate că au ţinut minte replica „Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale… Din această dilemă nu puteţi … ieşi… Am zis!” şi au aplicat-o întocmai, după mai bine de 100 de ani, la crearea noului G.

Probabil că noul G, a fost cel mai greu proiect pentru inginerii şi designerii Daimler. Cum să repari ceva ce nu s-a stricat încă! Precedenta caroserie, sub formă de şifonier, este încă adorată de mulţi dintre noi, dar ea era un coşmar pentru constructorul care trebuia să îndeplinească standarde de siguranţă (inclusiv pentru pietoni), de poluare şi de confort. Mai mult de atât, G este considerat în aceeaşi măsură, autoturism de oraş, tot-teren, limuzină de lux şi, nu în ultimul rând, un vehicul militar. Toate aceste calităţi trebuiau să evolueze simultan la noul G. Cu excepţia ultimei, vă putem confirma că nemţii au reuşit. Conform declaraţiilor oficiale ale constructorului, noul G este 99,9% diferit faţă de precedenta generaţie. La prima vedere, nu pare adevărat, dar când începi să te uiţi la detalii şi la caracteristicile maşinii, nu te mai poţi îndoi. Ultima zecime de procent este compusă din elemente precum cârligul de tractare, parasolarele, duzele de spălat faruri, capacul roţii de rezervă şi … butonul de blocat uşile. Apropo de ultimul detaliu, se spune chiar că germanii au studiat cu atenţie mecanismul, pentru a nu se pierde nimic din sunetul metalic al precedentei generaţii! Ăsta da, rafinament!

Proiectanţii lui G au păstrat forma exterioară caracteristică. Ferestrele verticale crează probleme aerodinamicii, dar ele, la fel ca panourile uşilor, sunt potrivite pentru a fi blindate oricât de mult, sau pentru temperaturi extreme când pot fi montate geamuri duble. Desigur, aceste detalii nu se găsesc în pliantele Mercedes-Benz, însă sunt practicate de mulţi ani de carosieri speciali.

Din pedigreeul utilitar, au fost adaptate paraşocurile montate pe linia mediană laterală. Acum, când G-ul a devenit atât de „civilizat”, el rar mai are ocazia de a se mai sprijini cu uşile pe vreo stâncă sau să alunece în pădure printre trunchiurile copacilor. Dar ornamentele dau bine. Deşi, după cum sunt construite, nu sunt butaforie, ci chiar ar putea fi de folos la nevoie. Mai ales, acum când uşile, capotele, plus alte elemente de caroserie sunt fabricate din aluminiu. Materialele sofisticate sunt sursa unei uşurări cu 170 kg – un bilanţ extraordinar. De neînţeles pentru muritori de rând, ca noi, este doar lăţimea mare a pasajelor roţilor. Cu 12 cm este mai lat noul G, şi dacă nu greşim prea mult, aceasta este şi lăţimea extensiilor aripilor. Ampatamentul a crescut cu 4 cm, iar lungimea totală cu 5,3 cm şi, mai mult ca sigur, ameliorările se regăsesc şi la spaţiul destinat celor de pe bancheta din spate. Fără a fi evidente, există diferenţe faţă de precedenta generaţie: +6 mm gardă la sol (241 mm); +1° unghi de atac (31°), unghiul de degajare a rămas neschimbat (30°); +1° unghiul ventral (26°). În ciuda evidentei atitudini urbane, din toate aceste modificări plus cele ale motorizării şi transmisiei, adâncimea maximă a vadului a ajuns la 70 cm, mai mult cu 10 cm comparativ cu ce era până nu demult. Nu a mai putut fi mărită din motive fizice şi a rămas nemodificată rampa maximă ce poate fi urcată: 45°, sau dacă vreţi 100%. Adică maxim! Tot la capitolul iconic se înscriu farurile rotunde şi mai ales, semnalizatoarele stil nări de crocodil. Montate foarte trufaş, lumina lor se vede inclusiv din habitaclu, şi în ciuda neajunsurilor aerodinamice de aşteptat, nici nu s-a pus problema de a se renunţa la ele.

Primul motor propus de Mercedes-Benz cumpărătorilor săi este un V8 turbo de 4.0, care în avalanşa de noutăţi este lăsat pe nedrept în urmă. Vă rog să nu faceţi mental vreo legătură cu Range Rover sau ceva de la Porsche din curte. Prima este o maşină exclusiv de oraş, a doua ştie să meargă doar pe asfaltul autostrăzilor, dar G-ul pune la dispoziţie toţi cei 420 CP nu doar în faţa blocului, ci pe orice drum forestier. Iar dacă nu sunteţi deja convinşi puteţi apela la acelaşi motor cu semnătura AMG de 577 CP. Ca rafinament nu mai menţionăm decât posibilitatea de a întrerupe alimentarea unor cilindri, atunci când nu este nevoie de toată puterea.

Transmisia începe cu 9G-Tronic, o cutie de viteze cu nouă trepte, continuă cu un reductor cu două trepte. Noul reductor are un raport de 1:2,93 faţă de 2,10 ca până acum . Diferenţialul central trimite apoi spre spate 60% din cuplu (înainte era 50/50%). Tot din ciclul „ce-i al lui, e al lui” sunt şi cele trei comutatoare de blocaj diferenţiale (central, spate şi faţă) instalate la loc de cinste în bord – chiar ca o icoană. Apăsând pe aceste butoane se activează automat aşa numitul „G-Mode“, care intervine asupra turaţiei motorului, a sistemului de direcţie şi a cutiei de viteze. Toate bune şi frumoase, dar dacă nu eşti în stare să recunoşti momentele în care sunt folositoare aceste blocante, ele vor deveni periculoase şi se vor întoarce împotriva celui care a plătit 100.000 + euro pe acest G. Este una dintre dovezile că noul Mercedes-Benz este destinat oamenilor care ştiu ce fac.

Clasa G păstrează soluţia cadrului separat de caroserie. La fel şi puntea spate rigidă, care însă acum a ajuns la patru braţe de susţinere plus bara Panhard. Doar în faţă a avut loc o revoluţie: suspensie independentă cu braţe duble triunghiulare şi arcuri elicoidale. Odată cu asta a fost adoptată şi caseta de direcţie de tip pinion-cremalieră. Faţă de cei câţiva milimetri în plus la dimensiuni, aici diferenţa este incomparabilă. Este greu să-i cauţi nod în papură noii generaţii G în materie de comportament pe drum. Pe orice drum! Sunt voci care susţin că suspensiile sale sunt departe de cele ale unui suv la acelaşi preţ. Desigur că aşa este în unele cazuri, dar nici nu putem compara dulapul ‘ acesta de aproape trei tone cu un suv cu 20 cm mai puţin înalt, cu suspensii independente, o tonă mai puţin şi al cărui singur scop este de a rămâne pe asfalt. Pentru veşnic nemulţumiţi, MB le oferă scaune faţă cu susţinere dinamică, adică în funcţie de viraj, spătarul creşte corespunzător pentru a spori susţinerea laterală. Responsabil cu linia subţire între echiparea ultra modernă şi cea clasică apreciată de clientela G de mai bine de 40 de ani a fost designerul Lillia Chernaeva, o bulgăroaică mai tânără decât istoria acestei maşini. Absolventă a institutului de design din Sofia, şi apoi a unor cursuri prin Italia, ea a urcat repede în ierarhia designului în cadrul Daimler, fiindu-i oferită spre rezolvare una dintre cele mai grele probleme, aşa cum spunea şi Caragiale. Ea a trebuit să găsească un fin echilibru între „la modă” şi „fără vârstă”. Din prima categorie face parte uriaşul ecran pe post de tablou de bord şi display multimedia, ce se întinde de la uşa din stânga până peste consola centrală. În cea de-a doua categorie intră restul, orice ai privi sau atinge ni se va părea imediat familiar (la Mercedes-Benz). Restul, abundenţa de crom, lemn şi piele scumpă au rămas doar detalii. Un ultim amănunt corectat faţă de G-ul vechi, camera de mers cu spatele este plasată în aşa fel încât să filmeze cârligul de remorcare. Alte camere suntresponsabile cu vizibilitatea 360°.

Dacă nu va avea boli ale copilăriei grave, MercedesBenz G va deveni un succes. Ne pare rău doar pentru faptul că nu se comunică nimic despre posibile alte versiuni de caroserie de fabrică

Date tehnice Mercedes-Benz G Class G500 V8

  • Motor/cilindree: V8/3.982 cmc
  • Combustibil benzină
  • Putere 422 CP/5250–5500 rpm
  • Cuplu 610 Nm/2250–4750 rpm
  • Normă de poluare/emisii Euro 6d/ 276 gr
  • Transmisie Automată, 9 trepte
  • Tracțiune: integrală permanentă
  • L x l x h: 4.613 x 1. 984 x 1. 969 mm
  • Număr locuri 5
  • Gardă la sol 241 mm
  • Masă la gol 2429 kg
  • Viteză maximă 210 km/h
  • Sprint 0-100 km/h 5,9 s
  • Consum mediu 12,1 l/100 km
  • Preț de pornire 107.700 euro (cu TVA)
Previous post

Coronavirus: cum vom circula cu mașinile după 15 mai și ce trebuie să scriem în declarație

Next post

Sherpa Light Scout, test off-road în România

No Comment

Leave a reply