Home»Tehnica»Dacia Duster cu şenile – Duster fără limite

Dacia Duster cu şenile – Duster fără limite

1
Shares
Pinterest Google+

După ce v-am prezentat vehicule ale Armatei şi Poliţiei, în cele ce urmează vă facem cunoştinţă cu unul aparţinând Jandarmeriei. Dacia Duster cu şenile va rupe inimile admiratorilor săi, cu atât mai mult cu cât kitul este (aproape) Fabricat în România.

Coincidenţa a făcut ca exact de Ziua Jandarmeriei am condus o maşină a jandarmeriei – căreia îi urăm pe această cale La Mulţi Ani de ziua ei! Întradevăr, exceptând o scurtă sesiune de teste de la Titu de acum ceva timp, suntem primii jurnalişti care au explorat capacităţile acestui vehicul 4×4.

Citește șiDacia Duster Pick-up va fi vândut în rețeaua Dacia

Şeful Jandarmeriei Braşov Col. Cristian Paliştan, inspector şef IJJ Braşov, ne-a pus la dispoziţie cu amabilitate maşina sa de teste. ”În anii din urmă am contribuit deja la concepţia şi realizarea, împreună cu un carosier Dacia, a unui Logan MCV destinat transportului câinilor noştri.”

Acum, un nou proiect este în plină desfăşurare. Întâmplarea a făcut ca exact în Braşov să activeze firma unui francez care proiectează şi produce sisteme de şenile pentru diferite vehicule cu tracţiune integrală. „Noi ne-am propus să-l testăm întregul an, ca să vedem cum se comportă pe orice vreme. Misiunile sale nu se vor limita doar la intervenţii în zona montană pentru sprijinirea celor care au nevoie de noi, ci va fi folosit şi pentru prevenirea furturilor din păduri. De asemenea, acest Duster cu şenile îşi va putea găsi utilitatea în oricare alte zone calamitate. Rămâne de văzut care îi sunt limitele,” ne-a mai mărturisit domnul colonel.

În câteva ore de urcat rampe abrupte (să tot fi fost 45 grade) şi acoperite cu clisă, plus traversat vaduri adânci (după cum se vede în fotografii), nu i-am descoperit aceste limite. Nu numai că a trecut peste toate obstacolele întâlnite, însă a făcut-o cu atâta nonşalanţă încât ne-am grăbit să ne uităm sub capotă: nu cumva o fi vreun motor V6 provenit de la Nissan/Infinity, aşa cum au Dusterele de Dakar. Nu, nici vorbă, motorul dCi este identic cu alte câteva sute de mii de exemplare răspândite prin toată lumea. Nici măcar nu era vreun exemplar nou, ci pur şi simplu unul folosit de câţiva ani de jandarmii montani, cu uzurile aferente.

„Pe lângă sporirea mobilităţii, datorită şenilelor, dorim ca într-o fază ulterioară să montăm şi troliu. În a treia etapă, îl vom îmbogăţi cu o serie de echipamente specifice activităţilor noastre montane. Unul dintre rolurile jandarmeriei montane este şi acela de a ajuta persoanele aflate în dificultate ori care se abat de la drum. Pentru asta, în prezent, folosim UTV-uri, care deşi se descurcă bine în teren accidentat au o capacitate foarte limitată de transport,” ne mai spune dl. colonel.

Dacia Duster cu şenile – unde se produce acest model

Conversii de la roţi la şenile s-au mai făcut în România, mai mult sau mai puţin profesionale, mai mult sau mai puţin reuşite. Şi nu cred că pentru maşini româneşti. În cazul de faţă am fost atraşi de trei aspecte, beneficiarul – jandarmeria montană – merită respect pentru intervenţiile sale; constructorul şenilelor – ACF – are sediul în România, iar Duster – singurul 4×4 care se mai produce în România.

După ce am luat legătura cu proprietarii maşinii, am ajuns şi la producătorul kitului de conversie. ACF Industrie a fost înfiinţată în 2000, la Braşov, de către fraţii francezi Pierre şi Nicolas Levivier. Când l-am întrebat pe domnul Pierre Levivier cum i-a venit ideea de a crea ceva inedit şi de a se lupta cu arhicunoscutul Mattracks, a început să ne povestească cu mândrie patriotică despre înaintaşul lor Adolphe Kegresse, care, acum 111 ani pusese la punct primele semişenilate. A urmat apoi lecţia despre Andre Citroen, care a efectuat cu astfel de vehicule o călătorie lungă de 28.000 kilometri. Ca pasionaţi de vehicule tot-teren, istoriile nu ne erau străine, însă este fabulos cum francezii îşi cinstesc înaintaşii cu orice ocazie!

 „Am avut cândva un Wrangler la care am montat şenile de la un producător din America de Nord şi nu am fost prea încântat. Am descoperit că acestea consumau foarte multă energie, de cele mai multe ori trebuie să tai din caroserie pentru a le face loc şi nici nu există kituri pentru maşinile din Europa,” ne spune dl. Pierre Levivier. „Aşa că m-am apucat să studiez problema pentru a crea ceva care să depăşească toate aceste dezavantaje. Cinci ani am lucrat pentru a cizela un sistem fiabil pentru Duster – primul nostru beneficicar. Am reuşit nu doar un kit funcţional, dar am obţinut şi recunoaşterea Dacia/Renault,” continuă dumnealui. „Noi însă, pentru kit, acordăm o garanţie pe o perioadă de doi ani şi estimăm o durată de funcţionare de minim 10.000 km pentru şenilele din cauciuc.”

Dacia Duster cu şenile – Produs în România?

Asta a fost prima noastră întrebare. În proporţie de 90 de procente, a fost răspunsul, căci banda de cauciuc şi aramid vine dispre Est, iar galeţii triplii sosesc dinspre Vest. Amândouă sunt tipuri de piese ce necesită un proces tehnologic complicat şi scump. De fapt, nici în lume nu sunt mulţi producători de aşa ceva. Şenila este ghidată de galeţi prin intermediul unor şiruri de pinteni interiori cu înălţimea de 28 mm. Se pare că secretul faptului că nu se descalţă nici în condiţiile cele mai solicitante acesta ar fi legătura dintre roata motoare şi galeţi care se face printr-un braţ oscilant, ce înglobează şi un gen de amortizor de rotaţie, denumit „3A SYSTEM”.

Chiar dacă 110 kg per roată nu este puţin, datorită simplităţii mecanismului, consumul de energie necesar propulsiei s-a păstrat redus. Drept urmare, micul dCi reuşeşte să ajungă în teste la 80 km/h pe drum drept. Constructorul şenilelor recomandă însă doar o viteză maximă de 60 km/h. Aici se cuvine să spunem că roţile motoare având diametrul mai mic cu o treime comparativ cu roata lui Duster standard şi indicaţiile vitezometrului sunt micşorate cu acelaşi raport. Pe de altă parte, inclusiv la astfel de viteze, blocajul cuplajului interaxial al lui Duster se eliberează automat.

Cu o gardă la sol de aproape jumătate de metru, un coeficient de flotabilitate de 170g/cmp şi un cuplu la roată mărit cu o treime, Dacia Duster devine un vehicul care poate parcurge orice teren moale. Atât doar că la o lăţime totală de 2160 mm, trebuie să ne aducem aminte să nu mai intrăm în garaj decât după ce verificăm lărgimea uşii. Cursa suspensiilor fiind mult scurtată de suportul şenilelor, încrucişarea punţilor are evident de suferit. Doar că, în realitate, şoferul nu are nici o problemă să treacă peste denivelări încrucişate ori aliniate. Şi curios, pe drumuri de ţară, desfundate, este mai confortabil decât era înainte. Singurul lucru care l-am putea trece la minusuri ar fi acela că volanul trepidează în timpul mersului. Este însă de înţeles ca şenilele încărcate cu noroi ori zăpadă să nu mai ofere aceeaşi senzaţie ca un set de anvelope mixte obişnuite pentru Dacia Duster. Şi nici nu trebuie să uităm noul raport al maselor dintre caroserie şi şenile.

Dacia Duster cu şenile – cât costă

Am lăsat la urmă preţul, care sigur interesează deja pe multă lume. Patru şenile de la ACF costă ceva mai mult de 9.000 euro.

Dacia Duster cu şenile – galerie foto

Previous post

Subaru XV 2.0i CVT - matematică simplă

Next post

Nissan Patrol facelift - toate informaţiile

No Comment

Leave a reply