Home»Tehnica»Jeep J8, un model cu destinație exclusiv militară, testat în România

Jeep J8, un model cu destinație exclusiv militară, testat în România

0
Shares
Pinterest Google+

Jeep și-a început cariera în armată, iar legătura cu aceasta durează la fel de bine și azi, după 75 de ani. Modelul J8 păstrează multe din abilitățile lui Willys, iar un astfel de exemplar a poposit și pe meleagurile noastre într-un proiect de cooperare româno-american ce ar putea avea ca rezultat fabricarea lui aici.

Prezentat de curând într-un cadru restrâns, Jeep J8 este un model ce urmează îndeaproape caracteristicile care l-au făcut pe bătrânul Willys atât de celebru și de iubit de către toți cei care l-au utilizat. Varianta sa modernă a fost dezvoltată pe o platformă de Wrangler și vine în mai multe versiuni de carosare și echipare, dar și în două tipuri de ampatament, lung și scurt.

Chiar dacă elementele de caroserie sunt în mare parte cele ale lui Wrangler, J8 vine cu un șasiu ranforsat și alungit, cu scuturi groase pentru diferențiale și transmisie, cu o suspensie spate cu arcuri lamelare și frâne mai puternice. Puntea spate este o Dana 60, iar pe față avem o Dana 44, cu raport de demultiplicare 3,73:1. Pe spate a fost montat în echiparea standard un diferențial cu alunecare limitată, însă opțional se pot alege și diferențiale blocabile, fie cu comandă pneumatică, fie electrică.

Privit din exterior, J8 nu vine cu multe schimbări față de un Wrangler, însă pot fi observate ușor câteva elemente, precum ocheții destinați transportului cu elicopterul, protecția stopurilor și admisia aerului mutată pe capotă. Varianta cu hard top este cea mai voluminoasă, ia pentru a putea transporta în condiții de siguranță până la 11 persoane, a fost realizat un plafon din aluminiu ce îmbracă un rollcage din oțel. Confortul interior este unul ca pentru armată, cu tapițerie din vinilin și cu o parte din locuri disponibile pe banchete laterale situate în zona de cargo. Nu există mochetă, aceasta fiind înlocuită de aplicarea unui strat de Line-X, pentru ca podeaua să reziste în timp la orice fel de abuzuri. Sistemul de iluminat interior poate fi comutat și pe lumină roșie pentru a păcăli sistmele de observare cu infraroșu, iar pentru a se face nevăzut în beznă, J8 posedă și un sistem „blackout”, ce îi permite să funcționeze fără a aprinde (inclusiv la bord) nici un fel de lumină.

Motorul propus pentru forțele terestre române este același diesel italienesc de 2.8 litri/200 CP, însă pentru alte regiuni există diponibil și un benzinar V8 HEMI, de 5,7 litri. Cutia de viteze automată este cea care există și în echiparea lui Wrangler, însă are unele modificări, cel mai probabil legate de factorul de demultiplicare al treptelor de viteză, lucru pe care îl susține și faptul că J8 nu este capabil de o viteză mai mare de 140 km/h. Sistemul electric dispune de un alternator ce furnizează 180 Ah/12V și de două baterii, una principală și una auxiliară, ambele fiind Optima cu elemenți în spirală, fiecare de 75Ah. Rezervorul de 83 litri oferă o autonomie de circa 450-600 km, ceea ce dovedește că J8 este gurmand chiar și în versiunea diesel.

Jeep J8 este una dintre mașinile cu care te intersectezi foarte rar, iar faptul că am putut conduce una chiar pe pământ românesc, m-a făcut să mă simt de-a dreptul privilegiat. Mașina demarează neașteptat de bine grație transmisiei demultiplicate mult, iar suspensia pe foi nu este atât de inconfortabilă precum te-ai aștepta. Versiunea lungă este destul de stabilă și are un spațiu interior foarte mare, ce te duce cu gândul că poate fi bună la orice.

Jeep J8 are ca destinație subunități ale armatei fără rol ofensiv, motiv pentru care protecția balistică este oferită doar opțional. Principalele roluri pe care acesta trebuie să le îndeplinească sunt legate de transportul personalului, ambulanță, transport de echipament, stație radio, sau să funcționeze ca mașină de comandament.

În acest moment, J8 se produce doar în Egipt și Israel, din componente importate de peste ocean, însă prezența mașinii la București are legătură cu intenția celor de la Romarm de a asambla mașina și aici, asta numai dacă vor exista comenzi mai mari de 400 de unități în baza unui contract cu armata. Pentru piața civilă nu au fost disponibile până în prezent J8-uri decât în SUA și doar în limita a 100 de bucăți, prețul unuia fiind de aproximativ 50.000 de dolari. Cei care visează deja la un Jeep cazon sau la vreo super-mașină pentru expediții având ca bază un J8, vor trebui așadar să fie ori foarte norocoși, ori suficient de răbdători până ce vor apărea primele loturi de „rezerviste”.

Text, foto: Răzvan Loghin

Date tehnice Jeeep J8

  • Dimensiuni Lxlxh (mm)                  5.112×1.876
  • Masă proprie (kg)            2.364
  • Unghi de atac (grade)    42,2
  • Unghi de degajare (grade)           28.7
  • Înclinaţie laterală maximă (grade)             45
  • Masă maximă autorizată               3.364
  • Sarcină utilă (kg)               1.000
  • Dimensiune anvelope    265/70 R 17
  • Capacitate rezervor (litri)              83,3
  • Autonomie (km)              450-600
  • Motor/cilindree                (cmc)    4L/2.776              
  • Combustibil        motorină
  • Putere (CP)        200
  • Sistem electric   12V/180Ah
  • Suspensie faţă/spate     Arcuri elicoidale/arcuri cu foi
  • Punţi faţă/spate               Dana 44/Dana 60
  • Raport demultiplicare punţi         3,73:1
  • Trancţiune          integrală decuplabilă
  • Cutie de viteze  automată, cinci trepte
  • Viteză maximă (km/h)   140
Previous post

Aleargă prin deșert alimentat de la soare. Un buggy electric fabricat în România

Next post

Coronavirus: vom putea să plecăm cu mașina după 15 mai din oraș spre mare sau munte?

No Comment

Leave a reply