Majoritatea mașinilor din România sunt mai vechi de zece ani, arată statisticile DRPCIV.
Mai precis, Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor a publicat mai multe informații referitoare la situația parcului auto național la final de 2018. La momentul respectiv, aveam 8.12 milioane de vehicule înmatriculate. Dintre acestea, doar 6.45 milioane sunt mașini, pe când restul sunt toate celelalte tipuri de vehicule, de la motociclete, rulote și remorci, până la camioane, tractoare și autobuze.
Avem cu 7.58% mai multe mașini personale față de finalul anului 2017, iar statisticile ne arată că o bună parte dintre acestea sunt vehicule noi, nu second-hand. În mod interesant, importurile de mașini rulate au început să scadă, lucru vizibil în statisticile de înmatriculări noi pentru vehicule second hand.
A durat aproape doi ani să vedem efectul prezis de unii specialiști, respectiv temperarea importurilor de second-hand după o perioadă în care taxa auto este eliminată. Practic, toți cei care așteptau momentul potrivit să înmatriculeze o mașină rulată adusă din străinătate și nu aveau ocazia să facă asta din cauza taxei au făcut ce își doreau, iar piața auto și-a urmat cursul în tot acest timp.
Însă, România are un număr mare de vehicule mai vechi de 11 ani. Peste 5.1 milioane de mașini înmatriculate în țară sunt în această situație, iar ele reprezintă aproape 79% din parcul auto național. Autovehiculele vechi de 6-10 ani sunt semnificativ mai puține, mai precis aproape 800.000 de unități. Acestea sunt de aproape patru ori mai multe decât mașinile mai noi de doi ani, inclusiv, la niivelul finalului anului 2018.
Mai precis, finalul anului trecut avea 235.000 de mașini vechi de maximum doi ani. Alte 302.000 de mașini aveau o vechime între trei și cinci ani la final de 2018. Unele dintre cele din aceste două categorii vor merge la următoarele clase la final de 2019, fără a se schimba în vreun fel componența pieței auto.
Așa cum este logic, la final de 2019, o parte dintre aceste 537.000 de mașini vor trece de doi, respectiv cinci ani vechime, ceea ce va schimba ușor proporțiile parcului auto național.
Nu urmează o schimbare dramatică, deoarece înmatriculările de mașini noi erau în creștere, deci vom continua să avem un flux sănătos de mașini mai noi de noi ani înmatriculate în țară, unele dintre ele fiind la prima înmatriculare de când au părăsit fabrica.
Circa 17% dintre toate mașinile din România se află în Capitală. Această valoare implică doar autovehiculele înmatriculate în București, fără a mai lua în calcul vehiculele care sunt conduse și parcate în fiecare zi în acest oraș, precum și cele deținute de locuitori de facto ai orașului, dar care nu și-au modificat actele în acest sens.
Mai mult de jumătate dintre mașinile mai noi de doi ani din România se află în București, respectiv 130.000 de unități la final de 2018. Așadar, interzicerea circulației prin centrul orașului a vehiculelor mai vechi nu ar schimba în bine situația urbană în materie de aglomerație.
Practic, câteva mii de vehicule ar fi eliminate din București, dar există oricând posibilitatea ca proprietarii acestora să facă un efort financiar și să le înlocuiască cu altele mai noi în preajma unei eventuale restricții sau interdicții, ceea ce ar anula efectele respectivei schimbări de legislație.
1 Comment
[…] 17, 2019 […]