Home»Noutati»Suzuki Jimny. Ghid de achiziție second-hand

Suzuki Jimny. Ghid de achiziție second-hand

1
Shares
Pinterest Google+

Dacă te-ai apucat conștiincios de aventuri în teren accidentat, mai mult ca sigur că te-ai gândit să faci asta cu un Jimny. Ieftin și cu taxe mici, offroaderul japonez pare la prima vedere idealul oricărui începător în ale aventurilor 4×4.

Cum orice miracol nu ține la nesfârșit, am încercat să vedem ce se întâmplă cu un astfel de model după mai mulți ani de utilizare, care sunt punctele slabe și ce trebuie să urmărească un client atunci când se îndreaptă spre piața vehiculelor de ocazie.

Ca și alte modele din gama Suzuki, problema coroziunii este cea mai importantă și apare, în funcție de condițiile de utilizare, astefel că exemplarele ce au depășit zece ani vor trebui examinate foarte atent. Colțurile caroseriei, mai ales cele din spate, podeaua, pragurile și chiar șasiul, sunt zone unde rugina trece repede de la un stadiu superficial, la perforare. Ornamentele din plastic acoperă o parte din zonele foarte predispuse la coroziune, însă accesul la acestea este foarte dificil pentru o inspecție vizulă normală, așadar va trebui atenție sporită la îmbinarea lor cu părțile metalice, locuri unde nu ar trebui să existe deloc urme de rugină. Interiorul se prezintă în general bine datorită materialelor fără pretenții, singurele piese care suferă uzuri majore fiind volanul și, cel mult, schimbătorul de viteze.

La partea mecanică vorbim de o transmisie simplistă, destul de robustă și de o suspensie clasică, cu punți rigide destul de rezistente la solicitări. Totuși, vor trebui examinate terminațiile punților, partea către roți, mai ales cât privește puntea față. Aici nu trebuie să existe scurgeri de ulei, iar o inspecție a eventualelor jocuri este esențială. Trebuie inspectate și articulațiile cardanice care cedează destul de frecvent și trebuie urmărit zgomotul care apare în transmisie la exemplarele trecute de 150.000km. Din cauza unor conducte din cauciuc foarte expuse, sistemul 4×4 se întâmplă să facă probleme în timp și să devină nefuncțional, însă problema nu este una costisitor de remediat.

Motorul are consumabile ieftine și funcționează corect fără vreo întreținere specială, în afara uleiului și a kitului de distribuție. Probleme apar cu etanșeitatea unor garnituri și simeringuri, iar cea mai frecventă dintre ele este uzura simeringurilor de supape, care apare inevitabil după 150.000km.  Tot în acest interval apar probleme și la nivelul sistemului de eșapament.

Mașinile conduse în offroad înregistrează uzuri ale bucșelor de tiranți, dar și la elementele ce compun sistemul de pivotare al fuzetelor la puntea față. Punțile nu sunt suficient de solide pentru incursiunile off-road serioase și se întâmplă uneroi să se îndoaie. Tot în off-road se înregistrează și defecțiuni la nivelul cardanelor sau ai rulmenților de roți. Vibrațiile la anumite viteze pot indica un cardan strâmb, iar smuciturile de pe loc arată un joc fie al culisantei, fie al crucilor cardanice, fie a rulmenților din diferențial.

Servisarea unui Jimny nu este foarte complicată, iar multe informații despre anumite operațiuni se găsesc la îndemână pe internet. Piesele sunt uneori ieftine, dacă vorbim de cele aftermarket, dar pot ajunge la niște prețuri ridicate pentru unele repere de origine.

Având în vedere că vorbim de un model longeviv ca an de fabricație, achiziția unui astfel de model trebuie să urmărească exemplarele fabricate cât mai recent, bine întreținute și care să nu fi pășit în teren decât ocazional. Atenție și la rugină – inamicul principal al acestui model care poate da serioase bătăi de cap.

Text, foto: Răzvan Loghin

Previous post

Start spre viitor. Am testat Hyundai Kona electric

Next post

Apogeul motorului diesel. Test cu Audi SQ7 TDI

No Comment

Leave a reply