0
Shares
Pinterest

Deşi nu este la prima “abatere” când e vorba de maşini 4×4, Citroen nu a riscat apariţia primului său crossover şi a mers la sigur pe avantajele unei platforme împrumutate de la Mitsubishi, pe care a încercat să o pună în valoare folosind experienţa PSA în domeniul motoarelor diesel, dar şi o bucăţică din şarmul francez. Deşi au trecut câţiva ani de la apariţia lui C-Crosser, ultimele update-uri au adus un facelift, o revizuire a interiorului, dar şi o cutie de viteze automată, combinaţie ce ne-a stârnit şi mai mult curiozitatea de a vedea la lucru SUV-ul francezilor.

Aspect, confort

Deşi păstrează încă multe înrudiri cu Outlander, surata japoneză a cărei caroserie o foloseşte în proporţii mari, retuşurile aplicate anul trecut sunt în măsură să accentueze identiatea mărcii . Imaginea paşnică a lui C-Crosser spune din start că nu avem de a face cu o maşină de offroad, ci cu un crossover spaţios, bun de plimbat familia pe un forestier sau pentru a nu rămâne în parcare odată cu căderea primei zăpezi. În versiunile de echipare superioare, interiorul este garnisit cu materiale de calitate şi este decent finisat. Materiale nobile, precum pielea, sunt folsite nu doar pentru scaune, ci şi pentru volan, schimbător, feţe de uşi sau bord. O serie de dotări sunt prezente la bord pentru sporirea confortului: climatizare automată, sistem audio Rockford Fosgate cu magazie CD, MP3 şi subwoofer, scaune încălzite, geamuri şi oglinzi acţionate electric, ştergătoare de parbriz cu senzor, Cruise Control, comenzi pe volan şi lista poate continua. Capitolul siguranţă este acoperit de airbaguri frontale, toracice şi tip cortină, ABS+EBD, ESP+ASR. Ce este cu adevarat de apreciat la C-Crosser ţine de aspectul practic şi aici mă refer la modularitate. Scaunele din spate sunt ajustabile şi pliabile individual pentru transportul încărcăturilor mari, dar şi pentru a oferi o multitudine de configuraţii, pe care ţi le imaginezi cel mai bine atunci când ai de transportat o groază de bagaje. Portbagajul are un volum impresionant şi se deschide în două segmente, cel de jos fiind bun atunci când vrei să urci un obiect greu, sau pur şi simplu pentru a sta pe el atunci când îţi schimbii bocancii cu clăparii, ori invers.

Dinamică on-road

Platforma pe care o foloseşte C-Crosser este una orientată căatre asfalt şi trasee uşoare. Suspensia cu braţe independente favorizează deplasările lungi ce au nevoie de confort şi aduc destulă agilitate unei maşini trecute bine de 1.500 kg. Motorul diesel HDI de 156 CP este uşor zgomotos la regimuri mari de turaţie însă îşi face treaba când este pus la muncă. Cea care îl exploatează din plin este cutia de viteze autoamată DCS cu şase rapoarte şi dublu ambreiaj, de care dispunea şi maşina din test, ale cărei trepte pot fi schimbate şi în mod secvenţial, cu ajutorul clapetelor amplasate în spatele volanului. Plecarea de pe loc nu este fulgerătoare, demarajul fiind de 11.1 secunde, însă prestaţia maşinii este per total una bună. Există două moduri de lucru, Normal şi Sport, cele două regimuri fiind selectabile cu ajutorul unui buton amplasat în vecinatatea schimbătorului de viteze. Direcţia este cu cremalieră şi are un grad de asistare ce o face controlabilă şi apropiată de caracteristicile unei berline.

Capabilităţi off-road

Fiindcă vorbim de o maşină cu tracţiune integrală şi de o moştenire primită de la Mitsubishi, avem aşteptări mari de la un sistem 4×4 evoluat. Sistemul este gestionat electronic via un cuplaj variabil montat la intrarea în diferenţialul spate, dar permite celui de la volan să aleagă între trei moduri de lucru: 2WD, Auto si Lock, ultimul fiind cel care asigură distribuţia simetrică a cuplului între faţă şi spate, la fel ca şi în cazul unui diferenţial central blocabil. Am folosit maşina în mai multe condiţii şi am văzut că sistemul lucrează bine, fiind penalizat însă de alte caracteristici, cum sunt garda la sol şi unghiurile mici de atac şi degajare şi, nu în ultmul rând, de profilul anvelopelor şi de dimesniunea lor, ce nu permit un upgrade substanţial (225/55 R18). Desigur că nu există reductor, dar acesta este un “păcat” de care C-Crosser poate fi uşor iertat. Un mic ajutor apare în anumite condiţii din partea sistemului electronic de control al tracţiunii, ce frânează roţile rămase fără aderenţă, cum ar fi în cazul încrucişărilor de punţi.

Concluzii

C-Crosser nu trebuie privit ca un offroader, ci mai repede ca o alternativă la un break sau un monovolum. Polivalenţa, modularitatea şi confortul interior sunt principalele avantaje ale acestei maşini, în timp ce sistemul 4×4 doar completează o listă de avantaje pe care nu le poţi trece cu vederea atunci când vrei o maşină de familie.

Am apreciat:

Interior uşor de configurat şi spaţios, posibilitatea de a folosi până la şapte locuri, lista de dotări, confortul, motorul diesel viguros, prestaţia la drum întins.

Nu am apreciat:

Performanţe reduse în teren, demarajul.

Text şi foto: Răzvan Loghin

Preţ:

Citroen C-Crosser Exclusive 2.2 Hdi 155 CP, de la 39.495 euro, cu TVA
Discount 6.000 euro, cu TVA

Performanţe:

Viteza maximă (km/h) 198
Acceleraţie 0-100 km/h (s) 11,1
Consum urban (l/100 km) 9,3
Consum extraurban (l/100 km) 6,0
Consum mediu (l/100 km) 7,2
Emisii de CO2 (gr/km) 189
Norma de emisii Euro V

Dimensiuni şi mase:

Număr locuri 5+2
L/l/h (mm) 4.645 / 1.805 / 1.713
Ampatament (mm) 2.670
Masa proprie (kg) 1.845
Volum rezervor (litri) 60
Volum maxim portbagaj (liti) 1.686
Volumen minim portbagaj (litri) 480
Unghi de atac (grade) 22,0
Unghi de degajare (grade) 21,0
Garda la sol (mm) 174

Motorizare:

Combustibil Diesel
Putere maximă CP – kW / rpm 156 – 115 / 4.000
Cuplu Maxim Nm / rpm 380 / 2000
Poziţie – fată transversal
Număr de cilindri 4 – în linie
Materiale bloc / chiulasă- Fontă/ Aluminiu
Alezaj x cursă (mm) 85,0 x 96,0
Cilindree (cm3) 2.179
Raport de compresie 17 la 1
Distribuţie – 4 supape pe cilindru/doi arbori cu came
Alimentare Injecţie directă common-rail, turbocompresor cu geometrie variabilă şi intercooler

Transmisie:

Tracţiune integrală variabilă
Cutie de viteze automtă, 6 trepte

Şasiu:

Suspensie faţă –  Tip McPherson / Arcuri elicoidale
Suspensie spate  – Paralelogram deformabil / Arcuri elicoidale
Bară stabilizatoare (faţă/spate) da / da
Frâne faţă –  Discuri ventilate
Frâne spate –  Discuri

Direcţie:
Tip – cremalieră
Asistenţă servo  – da
Diametru bracaj (m) 10,6
Anvelope faţă 225/55 R18
Anvelope spate 225/55 R18

Previous post

Adrenalină în weekend: "Bogata Nămoloasă", ediţia a doua

Next post

Autoitalia ţinteşte 4,5% din piaţă în 2012

No Comment

Leave a reply