Home»Noutati»Start spre viitor. Am testat Hyundai Kona electric

Start spre viitor. Am testat Hyundai Kona electric

0
Shares
Pinterest Google+

Un crossover care a atras încă de la început atenția prin designul avangardist, Kona este disponibil acum și în versiunea propulsată de un motor electric, iar combinația dintre cei 204 CP oferiți și o autonomie a bateriei de peste 400km, ne-a atras imediat atenția.

Text, foto: Răzvan Loghin

Kona a fost desenată pentru a nu te lăsa indiferent, iar aspectul său iese imediat în evidență dintre majoritatea crossoverelor actuale. Aerul futurist al acestui model este ușor perceptibil începând cu versiunile propulsate convențional, însă varianta electrică aduce alte câteva elemente distinctive. Pe lângă protecțiile masive din plastic care îmbracă zona inferioară și pasajele roților, Kona vine în versiunea electrică cu jante din aliaj cu design specific și aerodinamic și cu o grilă față plină, ce nu mai are rolul de a capta aer pentru răcire, ci de a găzdui clapa de acces pentru portul de încărcare. Aerul necesar răcirii este captat prin poartea inferioară a spoilerlui și împins într-un radiator cu lichid, ce asigură răcirea componenteleor electrice și electronice ale propulsiei.

Sub capotă se află mare parte din sistemul de propulsie, exceptând bateriile, foarte compact și peste care designerii au montat un capac din plastic pentru a face ca totul să pară izbitor de apropiat cu forma unui motor clasic. Kona electric vine cu două versiuni de putere, 136 CP și 205 CP, aceasta din urmă fiind echipată cu o baterie de 64 kWh montată în podea, ce oferă o autonomie teoretică de 449 km după măsurătorile WLTP.

Cum se conduce?

Acomodarea cu un vehicul electric este simplă în majoritatea cazurilor și pentru că seamănă cu modul în care se conduce un vehicul cu cutie automată, lucru de la care nici Kona electric nu face excepție. Nu există un schimbător de viteze, ci butoane pentru mers înainte, înapoi, și pentru parcare. Fiind vorba de un motor electric capabil să ofere întreg cuplul încă de la plecarea de pe loc, cei 395 Nm fac ca orice accelerare să fie de-a dreptul spectaculoasă, în ciuda masei de 1,760 kg pe care o posedă mașina. Neexistănd trepte de schimbat, Kona te ține țintuit în scaun pănă pe la 170 km/h, viteză pănă la care accelerează constant și la care ajunge foarte repede (7,5 secunde până la 100 km/h), evident, totul doar cu un ușor zumzet al motorului electric, acoperit și acesta la viteze mari de zgomotul curenților de aer. Kona dispune de patru moduri dinamice, selectabile dintr-un buton, pentru fiecare existănd și un mod specific de afișare a instrumentarului de bord care este, desigur, o animație afișată pe un ecran LCD. Avem așadar un mod Confort, unul Sport, unul Eco și unul Eco+. Diferența dintre acestea este modul în care este livrată puterea, setarea direcției și modul în care se optimizează consumatorii și în care se recuperează energia la deccelerare și frânare. În modul Sport este favorizat demarajul, iar frânarea regenativă este foarte agresivă, în timp ce în ECO și ECO+ performanțele sunt diminuate în scopul salvării de energie. Șoferul poate contribui și el la eficiența deplasării prin intermediul celor două clapete de la volan, care te duc înițial cu gândul că ar fi pentru schimbarea treptelor. Nefiind vorba de nici o treaptă, acestea ajustează frânarea regenerativă, a cărei stare afișată la bord. Apăsând padela minus, mașina frânează accentuat la ridicarea piciorului de pe pedala de accelerație, întocmai ca o frână de motor, energia rezultată astfel fiind trimisă în baterie. La apăsarea padelei plus, efectul frânei de motor se reduce, mașina având tendința de a-și păstra viteza, cumva ca și când transmisia ar fi pusă pe liber în cazul unei mașini convenționale.

Ofrroad?

Kona est un crossover simpatic și nimic mai mult. Faptul că are caracteristici de SUV nu îl face să iasă de pe asfalt decât, cel mult pe un drum cu praf, așa cum a avut parte și în testul nostru. Garda la sol nu este mai mare decât a unui autoturism de oraș (158 mm), iar prezența bateriilor în podea ar trebui să fie un motiv de luat în calcul atunci când părăsiți asfaltul. Tracțiunea este doar pe roțile din față, iar unghiurile caroseriei sunt modeste și ele. Kona preferă așadar asfaltul și deplasările în civilizație, orice aventură în afara acestui mediu fiind greu de luat în calcul.

Cât consumă?

În cazul oricărui automobil electric, toate dotările de confort și, mai ales sistemul de climatizare, este tot electric. Acest lucru face ca folosirea lui să aibă un impact destul de vizibil asupra autonomiei și al consumului pentru fiecare km parcurs. Din acest motiv, Kona dispune pe panoul de comandă al climatizări de un buton ce poate seta acțiunea sistemului de climatizare doar în zona șoferului, pentru situația în care doar acesta se află în mașină. Folosită în acest mod și mergând combinat oraș-extraurban, Kona a afișat un consum cuprins între 16,8 și 17,5 kW la suta de km, în timp ce deplasările pe autostradă la viteză mare, cu depășiri și cu un regim aproape de full, au arătat un consum de 26-27 kW la sută. Autonomia variază așadar de la circa 380 Km la un regim de expoatare normal, acesta poate scădea sub 300 km la o folosință neeconomică. Este plauzibilă și autonomia declarată de producător, însă aceasta se poate obține doar mergând foarte temperat și folosind mai deloc climatizarea.

Cum se încarcă?

Kona poate fi încărcată de acasă prin intermediul unui adaptor și folosind o priză ce poate susține minim 2,2 kW, timpul de încărcare fiind în acest caz de circa 31 de ore pentru o încărcare completă. La încărcarea de la o stație publică rapidă, încărcarea pănă la 80% din capacitate se realizează în 54 de minute folosind o stație de 100 kW și 75 de minute folosind o stație de 50 kW. O soluție optimă pentru cei care au de gând achiziționarea unui astfel de vehicul este instalarea unei stații de încărcare acasă, ce poate face încărcarea completă în cazul lui Kona în circa 9 ore și jumătate.

Confort

În echiparea de top, Kona electric nu face rabat de la nimic din ceea ce înseamnă dotări de confort. Climatizarea automată cu două zone este foarte eficientă, există încălzire în scaune, reglaje electrice și, desigur, geamuri cu comandă electrică. Telefonul mobil poate fi găzduit într-un lăcaș special, cu încărcare wireless. Sistemul multimedia dispune de conectivitate bluetooth si este comaptibil Apple Car Play și Android Auto. Displayul acestuia este acționabil tactil și este generos (10,25 inch), având și o grafică excelentă. Spătarul banchetei poate fi rabatat și mărit astfel portbagajul, care are un volum decent și compartiment pentru kitul de pană și alte accesorii.

Merită?

Nu a fost prima dată când am condus un autoturism electric. Cu toate acestea, senzația de fiecare dată când am încercat unul, a fost… uau! Cuplul fabulos și accelerația puternică nu au cum să te lase indiferent, mai ales când vorbim de peste 200 CP pe puntea față. La toate acestea se adaugă un confort acustic desăvârșit și faptul că poți găsi încă stații de încărcare unde poți să alimentezi gratuit. Ce ar mai putea fi rău? Ei bine, viața cu un autoturism electric se schimbă destul de mult, iar de acest lucru mi-am dat seama foarte repede. Pe lângă că trebuie să fii atent tot timpul la autonomia disponibilă, lucru rezolvat parțial în cazul lui Kona cu bteria de 64 kWh, trebuie să îți planifici foarte eficient locul și perioada în care vrei să încarci. Stațiile publice au început să fie aglomerate sau indisponibile, iar încărcarea de acasă durează foarte mult. Trebuie să descarci pe telefon aplicația Plug Share pentru a vedea ce stații sunt disponibile, cine și până când stă la încărcat, și să poți la rândul tău să dai chek-in atunci când pui mașina la încărcat. Inclusiv starea meteo devinde o variabilă de luat în calcul în cazul deplasrilor. Toate acestea înseamnă o planificare mult mai riguroasă a deplasărilor, lucru care devine practic o adaptare a stilului de viață pe care fie ajungi să îl îndrăgești, dacă începe să te atragă ecologia, fie să îl respingi, dacă nu vrei să cedezi din timpul tău, mașinii.

Cât costă?

Cea mai ieftină versiune electrică a lui Kona costă în prezent 33,772 euro, cu tot cu TVA, pentru versiunea cu 136 CP și baterie de 39 kWh, care devine mult mai accesibil prin programul Remat, respectiv 22.922 euro. La polul opus, versiunea cu 204 CP, baterie de 64 kWh și echipare Luxury+ ajunge la 42.935 euro preț de listă și 32.085 euro cu prima de la stat.

Date tehnice Hyunday Kona electric

  • Dimensiuni L /l/ h (cm) 418/ 180/ 157
  • Ampatament (cm) 260
  • Capacitate portbagaj (litri) 332
  • Masa maxima total autorizata/ combinatie (kg) 2170/N/A
  • CO2 (g/ km) 0
  • Putere (CP) 204
  • Consum energie electrica (Wh/ km) 154
  • Cuplu Maxim (Nm/ rpm) 395
  • Capacitate baterie (kWh) 64
  • Autonomie (km) 449
  • Viteza maxima (km/ h) 167
  • Acceleratie 0-100 km/ h (s) 7,6
Previous post

Nume de cod „Sugga”. De pe vremea când Volvo făcea mașini de teren

Next post

Suzuki Jimny. Ghid de achiziție second-hand

No Comment

Leave a reply