Home»Tehnica»Sfaturi achiziție pick-up 4×4 second hand. La ce trebuie să ne uităm?

Sfaturi achiziție pick-up 4×4 second hand. La ce trebuie să ne uităm?

1
Shares
Pinterest Google+

Indiferent că ne dorim o utilitară 4×4 pentru diverse activități de muncă în teren, ori pentru diverse scopuri recreaționale, un pick-up este întotdeauna o alegere chibzuită. Impozitul decent raportat la motorizările mari, mecanica robustă și capabilitățile mari de transport și tractare sunt doar câteva dintre avantejele acestora.

Fiindcă nu toată lumea își permite un pick-up nou sau, pur și simplu, preferă modele mai vechi și mai puțin costisitoare, o listă de aspecte este esențială atunci când începem căutarea mașinii ideale. Pe lângă aspectul financiar, care ține strict de bugetul fiecăruia, cel tehnic merită o atenție deosebită pentru că poate face diferența dinte o achiziție corectă și un fiasco cu repercursiuni majore asupra cheltuielilor ulterioare. Indiferent că ne-am orientat către un Hilux, Navara, Amarok, Isuzu, Mazda, Ford Ranger sau Mitsubishi L200, am puctat câteva 

Aspectul exterior este primul cu care luăm contact, iar în cazul pick-up-urilor este chiar mai important decât în cazul unui autoturism convențional, deoarece el oferă indicii clare despre felul și scopurile în care a fost folosită mașina. Eu recomand ca favorite exemplarele utilizate în scop personal, recreativ, în defavoarea celor care au prestat diverse munci pe la firme sau corporații. Pe lângă detaliile clasice precum zgârieturi, lovituri sau rugină, este important să ne aruncăm un ochi asupra a două lucruri importante, cum ar fi:

Bena. Aceasta este ideal să nu aibă îndoituri, vopsea puternic afectată sau să fie revopsită. Aceste lucruri indică o folosire excesivă sau chiar peste limitele normale ale mașinii. O benă căptușită cu tablă sau placaj este un indicator al unei uzuri exagerate.

Șasiul. Fiind practic vorba de coloana vertebrală a mașinii, acesta trebuie să fie cât mai aproape de starea originală, fără rugină în exces, fără indoituri sau reparații. Un șasiu vopsit sau cosmetizat poate ascunde lucrurile de mai sus, așadar este un lucru care trebuie privit cu suspiciune sau chiar cu excluderea de pe listă a mașinii cu pricina.

Suspensia. Până la un punct, căratul de obiecte voluminoase și grele face parte din utilizarea normală a unui pick-up, la fel ca și parcurgerea drumurilor accidentate. Cu toate acestea, unele exemplare ajung să fie exploatae excesiv, iar una din părțile afectate este suspensia. Arcurile spate deformate sau înlocuite, ori suplimentate cu foi extra, indică o folosință abuzivă și o investiție deloc neglijabilă ce fa fi necesară în viitorul apropiat. Pe față trebuie observată geometria roților și uzura anvelopeor, care trebuie să fie una uniformă.

La capitolul propulsie se va avea în vedere ca și în cazul altor autoturisme scurgerile de ulei, zgomotele și șocurile din timpul rulării. Fiindcă vorbim de mașini 4×4, se va verifica funcționarea cuplării sistemului de tracțiune, inclusiv a reductorului. Cum puntea față este angrenată doar cu sistemul 4×4 cuplat, se verifică cu această ocazie și starea articulațiilor planetare, ce nu vor trebui să producă zgomote în viraje, cu mențiunea că această verificare trebuie să aibă loc în afara asfaltului.

Interiorul. Deși pare neglijabil pentru o parte din clienți, interiorul și, mai ales, gradul său de uzură, spune multe despre autenticitatea kilometrilor afișați la bord. Indiferent de condițiile în care vânzărotul vă spune că a rulat mașina, un interior uzat la nivelul scaunului șoferului, al volanului și altor comenzi, nu poate fi asociat cu mai puțin de 200-250.000 km, indiferent de marca și modelul mașinii. Acest detaliu este cu atât mai important cu cât există pe piață oferte de mașini destul de noi, cu puțini kilometri, dar cu uzuri ale interiorului ce nu se potrivesc deloc cu un rulaj mic.

Mașini de import sau de pe piața internă? Cea mai importantă aici este autenticitatea kilometrajului și posibilitatea de a-l verifica. La puține mașini importate se poate oferi o garanție reală a numărului de kilometri parcurși și a reviziilor. O carte de service cu multe ștampile nu indică în mod indubitabil o întreținere corectă și nici un kilometraj garantat. Ca verificare suplimentară, dar nu neapărat o metodă sigură, este verificarea cu atenție a înscrisurilor, care în mod real nu au cum să fie cu aceeași ortografie și aceeași culoare de cerneală de fiecare dată. Are avantaj aici o mașină de pe piața internă, la care aceste lucruri pot fi verificate la reprezentanță, dar și pe site-ul RAR, unde se pot obține informații despre eventualele respingeri la ITP și motivele lor, kilometrajul afișat la fiecare inspecție, ba chiar și un istoric al daunelor. Desigur, nici această metodă nu este infailibilă și nu garantează acuratețe informațiilor, cum ar fi de exemplu, cazul în care modificările sau daunele au survenite inainte ca mașina să fi ajuns la următoarea inspecție.

Alte aspecte de verificat sunt cele similare cu ale oricărui autoturism, respectiv prezența erorilor la bord, starea anvelopelor, a eșapamentului și a oricăror aspecte care se îndepărtează de starea și funcționalitatea inițială a mașinii, lucruri care pot favoriza o negociere a prețului, sau o excludere totală a mașinii de pe lista de achiziție.

Autor: Razvan Loghin

Previous post

Un nou logo și ambiții mai mari pentru Kia

Next post

Dacia Bigster, un prim produs al business unit-ului Dacia-Lada

No Comment

Leave a reply