Home»Noutati»Prim contact Mazda CX-60 PHEV. Surpriza niponă

Prim contact Mazda CX-60 PHEV. Surpriza niponă

0
Shares
Pinterest Google+

Mazda joacă de curând în liga băieților mari, iar modelul pe care am fost să-l testăm în premieră în Portugalia vine cu un setup pe măsură: platformă complet nouă, tehnologie PHEV și motorizări pe care nu le mai credeam posibile azi: 3 litri benzină aspirat și 3.3 litri turbodiesel, ambele cu șase cilindri în linie.

Cel mai mare și mai puternic model Mazda de pe continentul european și-a făcut apariția așadar ca o declarație de forță a producătorului nipon, ce vrea să acceadă în zona premium punând la bătaie tot ce are mai bun în bucătăria de tehnologii și în ceea ce privește experiența dobândită în timp. Mașina surprinde prin dimensiuni și prin proporțiile care nu mai respectă formula casei dacă ne uităm la dimensiunile capotei sub care se pot monta longitudinal noile motoare cu șase cilindri. De fapt, toată platforma cu care vine CX-60 a fost gândită pentru a găzdui diverse tehnologii și componente, de la cele mild hybrid și până la PHEV. Diferit față de celelalte SUV-uri din gamă și pentru a îmbunătăți caracterul dinamic, transmisia a fost orientată către puntea spate. Cutia de viteze montată longitudinal este una nouă cu opt trepte, angrenaje planetare și ambreiaje cu disc, soluție preferată în detrimentul convertizorului de cuplu tocmai pentru o reacție mai rapidă.

Configurația pe care mizează Mazda pentru piața europeană este varianta PHEV, care se așteaptă să cumuleze aproximativ 2/3 din vânzări. Din acest motiv, această versiune a fost prima scoasă pe piață și singura pe care am putut-o testa pe cea mai vestică porțiune a europei, în regiunea Estoril. Versiunea PHEV este totuși cea mai puternică, fiind animată de un mtor de 2.5 litri aspirat, pe benzină, cu patru cilindri (192 CP/261 Nm), ajutat de un motor electric (136 CP/250 Nm), combinație ce furnizează un total de 328 CP/500 Nm. Avem așadar în față cel mai puternic model din istoria Mazda, ce vine și cu avantajul de a putea rula în mod exclusiv electric pe o distanță de circa 60 km.

Interiorul este, ca și la celelalte modele Mazda, un exercițiu de ergonomie și bun gust, dar împins acum către un nivel la care devine extrem de dificil de a-i mai reproșa ceva. Materialele sunt dintre cele mai bune, la fel texturile și combinațiile cu care designerii de interior au reușit să facă habitaclul plăcut și confortabil pentru toți ocupanții. Ambiția Mazda de a concura cu acest model trio-ul german Mercedes-BMW-Audi nu trebuie subestimată inclusiv la nivel de tehnologie și gadgeturi. Primul lucru care te surprinde este un sistem de monitorizare cu cameră video care recunoaște utilizatorul și, în funcție de înălțimea sa, ajustează automat poziția scaunului, volanului și oglinzilor, într-un mod destul de precis. Sapțiul este și el bine optimizat datorită noii platfome ce a făcut ca pachetele de baterii și celelalte componente electronice să nu sacrifice din zona de confort a pasagerilor și nici din spațiul util pentru bagaje.

Confortul de rulare este semnificativ mai bun decât la CX-5 și se simte imediat ce ai plecat la drum. Insonorizarea este excelentă, iar trenul de rulare este neașteptat de bun inclusiv raportat la segmentul premium. Acesta este de altfel cel mai vizibil avantaj al noii platforme, ce se remarcă prin lipsa aproape totală a ruliului și o precizie foarte bună a direcției. Mazda a reușit să aducă un feeling sportiv evident (5,8 secunde demaraj 0-100 km/h) unei mașini ce a sărit de două tone. Filozofia interesantă a mărcii nipone este vizibilă când vine vorba de condus și de modul în care șoferul este angrenat în acest proces. CX-60 nu este genul de mașină care să facă totul, deși tehnologia ți-ar permite să o conduci și așa. Îți oferă însă o cutie foarte responsivă la care poți schimba treptele din padele, o tracțiune integrală derivată dintr-una spate și o transmisie care integrează motorul electric între cel termic și cutia de viteze, tot ansamblul fiind construit longitudinal. Poate prea rapidă în reacții, cutia te penalizează uneori cu unele șocuri atunci când adopți un stil de condus mai nehotărât și mai greu predictibil pentru softul ei (ex: accelerezi, renunți, accelerezi iar), ca și când ar sări cumva peste trepte. În modul electric am reușit să parcurg peste 50 km, cu un consum de circa 20 kWh/100 km, ceea ce confirmă că cei 60 km autonomie specificați în cartea tehnică sunt cât se poate reali. În liniștea condusului la viteze mici, se pot auzi zgomote pe care le fac diverse procese electronice sau actuatoare, însă am înțeles că ele se vor remedia în scurt timp, deoarece mașina condusă era una pre-producție.

La modul general, CX-60 este o surpriză neașteptată, ce indică o direcție nouă pentru Mazda și pentru modelele sale viitoare care sper să adopte măcar o parte din rafinamentul și precizia acestei platforme. Nu este un model ieftin decât dacă îl comparăm cu concurența, cu un preț ce pleacă de la 51.290 euro pentru versiunea Prime-line. Versiunea Homura, cea condusă în Portugalia are un preț de 55.090 euro, în timp ce echiparea de top Takumi costă 56.590 euro

Text: Răzvan Loghin, Foto: Mazda

Previous post

Renault Megane E-Tech Electric câștigă Best Electric Car in Romania, ediția 2022

Next post

4x4 Adventure Camp, Breaza 27-29 mai 2022

No Comment

Leave a reply