Home»Noutati»Ofensiva electrică. Prim contact Mazda MX-30

Ofensiva electrică. Prim contact Mazda MX-30

0
Shares
Pinterest Google+

Mazda este încă un producător nipon ce a luat în serios electrificara, însă abordând o schemă originală, aceea de a construi un model dedicat acestei tehnologii. Deşi are ca bază de plecare modelul CX-30, MX-30 vine cu suficient de multe diferenţe de design şi tehnologice încât să nu putem face practic o paralelă între cele două. Tot ca o parte bună, designul exterior păstrează majoritatea elementelor pe care le-am văzut pe conceptul prezentat de Mazda anul trecut, aşadar arată foarte bine.

Maşina are 1670 kg în configuraţia de serie şi aduce ca noutate uşile spate cu acelaşi sistem de deschidere ca la modelul sportiv RX-8. Accesul la locurile din spate este ajutat de deplasarea scaunului şoferului pe înainte şi prin rabatarea spătarului, însă chiar şi aşa există unele dificultăţi de a accede la bacheta spate, mai aes pentru persoanele mai înalte. Tot aceştia vor experimenta şi limitări ale spaţiului la nivelul capului şi în ceea ce priveşte vizibilitatea. Datorită ranforsărilor suplimentare de care au avut nevoie uşile spate pentru a compensa lipsa unui montant central, geamurile prezente pe acestea nu se deschid.

MX-30 a fost conceput ca un corssover urban şi din acest motiv caracteristicile lui practice au fost gândite în special pentru acest mediu. Portierele faţă au un unghi de deschidere enorm, undeva aproape de 90 de grade, aşadar şoferul şi pasagerul din dreapta nu vor avea probleme de acces. Tot ei sunt privilegiaţi şi la capitorul spaţiu, dar şi în privinţa materialelor cu care vin în contact. În spiritul ideii de ecologie şi respect pentru mediu, a fost folosită pentru acest model o paletă interesantă de materiale, începând cu cele reciclate, cum ar fi spre exemplul ornamentele din partea superioară a feţelor de uşi, realizată din fibre extrase din PET-uri, dar şi pluta, un material natural ce aduce în atenţie şi aspecte din istoria Mazda, care a început fix cu fabricarea şi prelucrarea acestui material. Plaşa de bord are un aspect mai futurist decât modelele din restul gamei Mazda şi un layout nou. Comenzile climatizării au migrat pe un ecran touchscreen, în timp ce idicatoarele de bord sunt jumătate analogice şi jumătate digitale. Există un schimbător de viteze cu design nou, ce are doar funcţia de comandă înainte-înapoi şi neutru, dar şi padele la volan din care se poate modifica gradul de inerţie al maşinii, fie către o frânare mai accentuată şi, implicit, o recuperare mai mare de energie, fie către a menţine mai mult viteza de deplasare atunci când pedala de acceleraţie este eliberată.

Sub capotă există un agregat electric destul de mic, monat în partea dreaptă a direcţiei de mers şi care la exemplarul pre-producţie pe care l-am avut la test a generat foarte mult spaţiu gol în compartimentul motor. Ulterior am aflat de la oficialii Mazda că acesta urmează să găzduiască un range extender la moelul de serie şi care, probabil, se va găsi pe lista de opţionale.

Mazda MX-30 se conduce foarte apropiat ca feeling de o motorizare pe benzină cu cutie automată, acesta fiind un scop pe care inginerii Mazda au vrut să-l atingă încă de la început. Din acest motiv, MX-30 nu posedă demarajul fulgerător cu care ne-am obişnuit de la alte modele electrice pe care le-am condus, în ciuda faptului că cei 143 CP disponibili reprezintă o resursă deloc modestă. Tot pentru feelingul de motorizare pe benzină, sistemul audio încearcă să te păcălească cu un sunet de motor termic, însă a unuia mic şi anemic, aspect la care sper că japonezii să mai lucreze un pic, ori, ar putea să renunţe complet la acest feature.

Autonomia declarată este de 200 km, calculată la un consum de circa 19KW/100km. În testul nostru de circa 30-40 km am reuşit valori cuprinse între 14-16 KW/100 km, ceea ce înseamnă că se pot obţine rezultate mai bune decât cele declarate de producător, cel puţin în condiţii ideale de temperatură, aşa cum au fost cele pe care le-am avut în testul nostru. Maşina are caracteristici foarte bune în privinţa repartiţiei masei pe punţi, aproape simetrică, iar suspensia lucrează excelent, spatele fiind încărcat tot timpul datorită greutăţii generate de pachetul de baterii cu capacitate de 35,5 kWh. Direcţia este precisă, similară cu a oricărui autoturism convenţional cu direcţie asistată electric.

Mazda propune pentru România două versiuni de echipare, e-Skyactive şi e-Skyactive Plus, cu preţuri de 33.490 şi respectiv 34.090 euro, dar şi două ediţii speciale de lansare, Luxury Vintage şi Luxury Modern, ambele de la 33.990 euro, preţuri cu TVA. Garanţia pentru baterie este de 8 ani sau 160.000 km.

Text: Răzvan Loghin, Foto: Dragoş Savu/Mazda

Previous post

Mai SUV ca niciodată. Test cu noul Mercedes-Benz GLA

Next post

Regele tracțiunii integrale. Rușii au un camion 24x24!

No Comment

Leave a reply