Home»Aventura»Limita e cerul – Mercedes G 400D 4MATIC -Heliski la Muntele Mic

Limita e cerul – Mercedes G 400D 4MATIC -Heliski la Muntele Mic

0
Shares
Pinterest Google+

Cum ar fi să ai o pârtie doar a ta, să te bucuri de zăpadă proaspătă și de un peisaj ce-ți taie răsuflarea? Poți încerca asta practicând heliski, un sport extrem exclusivist, destinat celor ce nu se tem să înfrunte capriciile iernii. Am mers să descoperim tainele acestuia cu unealta cea mai potrivită pentru condiții grele: Mercedes-Benz Clasa G.

Mercedes G 400D 4MATIC
Foto: Radu Chindris

Ca orice drum ce se anunță lung și obositor, am plecat către “locul faptei” într-o dimineață din 2021 care nu arăta mare lucru în București. Tot ce știam despre destinația noastră erau doar lucruri vagi, auzite de la prieteni. Am mai fost pe la Muntele Mic, ce-i drept, dar în urmă cu vreo doi ani și… vara.
Puține sunt lucrurile care mi-au rămas în minte de acolo, mai ales că schimbarea majoră și transformarea în stațiune a acestui loc s-a petrecut în ultima perioadă. Doar o șenilată suedeză și un Unimog m-au făcut să mă gândesc atunci că ele sunt acolo cu un scop și că iarna pare să aibă o cu totul altă abordare în regiune.
Am pășit în Caraș Severin după vreo șapte ore de condus din București și vreo 500 Km parcurși, iar vremea a început să ne bată în geam și să ne amintească că suntem în plină iarnă. Zăpada leneșă care ne-a însoțit o parte din drum s-a întețit imediat ce am făcut dreapta din drumul național și am început urcarea către Muntele Mic. Am ajuns acolo târziu, spre miezul nopții, când vizibilitatea scădea dramatic cu fiecare sută de metri pe care o câștigam în altitudine, iar drumul devenea tot mai anevoios. Multe mașini aveau să abandoneze lupta și să se întoarcă. Sistemele G-ului pentru asistat tracțiunea începeau să-și atingă și ele limita, dar noroc că arsenalul său tehnic nu se oprește aici.

Cu blocantul central activat și uneori cu cel spate, am reușit să ne facem drum printre nămeți și să avansăm pe o vizibilitate extrem de redusă. Ștergătoarele se încărcau cu gheață și ne scoteau din mașină la fiecare cinci minute pentru a le curăța. Legat de acest lucru și singura nemulțumire în ce privește oferta G-ului, anume lipsa unui sistem de degivrare mai eficient pentru parbriz. Chiar aproape de destinație am trecut pe lângă un camion de deszăpezire căzut la datorie într-un șanț, acesta fiind probabil și motivul pentru care zăpada nu a fost curățată de pe drum în acea noapte.

Mercedes G 400D 4MATIC
Foto: Radu Chindris

La destinație

Am ajuns așadar în toiul nopții, la Muntele Mic pentru a-i cunoaște pe cei de la Heliski România. De peste 15 ani heliskiul se practică și la noi, iar aici este totul organizat astfel încât să nu fii nevoit să îți faci loc pe pârtie. Echipa Heliski România nu își asumă riscuri inutile și cunoaște bine configurația zonei și potențialul elicopterului, iar piloții au peste 3.000 de ore zbor în zone montane. Surpriza a fost să nimerim fix tura în care pilota chiar primul concurent român din Raliul Dakar!

De la freerideri experimentați la începători, toți găsesc în această zonă locuri unde să fie primii care lasă urme pe zăpadă și de multe ori se ajunge în porțiuni care nici nu au mai fost schiate până acum. Pentru că heliskiul depinde foarte mult de condițiile meteo, se recomandă o excursie cu 4 nopți de cazare, astfel încât să poți nimeri acel interval numai bun pentru două zile pline de adrenalină. Elicopterul, dotat cu un coș special pentru transportul echipamentului, pleacă de cele mai multe ori de la Muntele Mic – baza telescaunului Vâlsanu – și te duce pe una dintre culmi. După ce faci prima coborâre ești transportat tot cu ajutorul elicopterului în vârf. Apuci să faci cam șase ture pe zi, iar în două zile poți ajunge la o medie de 6.000 m vertical drop schiați. Pentru a începe însă aventura ai nevoie de un curs de avalanșă, pe care îl poți face tot cu cei de la Heliski România. Cât aștepți condițiile propice pentru zbor, poți merge cu ghid în schi de tură, sau poți schia pe pârtiile din stațiune, care nu sunt aglomerate în timpul săptămânii.  Dacă totuși freeride-ul este un pic cam mult pentru nivelul tău, poți încerca helicat. Ajungi cu elicopterul pe o culme unde traseul îți este bătătorit înainte de un ratrac. E ca și cum ai avea propria ta pârtie, dar fără să vezi în jur niciun telescaun sau teleschi, ci doar cerul și munții. Echipa îți creează propria pârtie și te poți bucura de o priveliște unică. De la bază ești readus la punctul de lansare și poți face în total 4 ture într-o zi.
Un lucru care ne-a plăcut la Muntele Mic este sistemul cu parcarea mașinii la intrarea în stațiune, undeva la 1.600 de metri altitudine. Transferul către cabane și hoteluri se face cu snowmobile sau cu alte șenilate și asta face ca stațiunea să fie una plăcută, fără amprenta negativă a prezenței auto.

Mercedes G 400D 4MATIC
Foto: Radu Chindris

Despre mașină
Experiența unui weekend la Muntele Mic a fost completă și de la volan, mai ales în condiții de iarnă veritabilă, cu temperaturi constante sub -15 grade, zăpadă și viscol. Așteptările de la G Class au fost foarte mari, așa că nu l-am menajat deloc, ducându-l adesea în locuri de unde abia a scăpat din strânsoarea zăpezii, cu toți cei 330 CP ai lui. Sub capotă ne-a acompaniat tot timpul un diesel cu șase cilindri, rafinat și vânjos. Transmisia automată cu nouă trepte și puntea față independentă au ridicat mult nivelul dinamic al mașinii, făcând din G un etalon al simbiozei perfecte dintre hi-tech și clasic.
Interiorul, poate prea modern pentru ce te-ai aștepta să primești odată cu caroseria pătrățoasă, este croit după toate standardele premium și garnisit cu tot ce ți-ai dori în materie de confort: de la lumină ambientală, materiale de calitate și un sistem multimedia inteligent, la scaune cu masaj și susținere laterală activă. Peste toate acestea, suspensia adaptivă și anvelopele ceva mai sportive decât rețeta generală a mașinii au făcut să avem uneori impresia că am păcălit fizica și să experimentăm un comportament nemaiîntâlnit la un offroader pur-sânge.
G-ul s-a schimbat așadar destul de radical și s-a cizelat, lăsând detaliile anilor ‘70 doar în seama robusteții și a aspectului general, conservat însă cum se cuvine pentru o legendă 4×4. Chiar dacă vine din Austria, destinația preferată de mulți iubitori ai sporturilor de iarnă, am avut cu ce să-l surpindem și la Muntele Mic: zăpadă abundentă, peisaje uimitoare și posibilități de a te bucura de ele în toate modurile la care ai visat.

Mercedes G 400D 4MATIC
Foto: Radu Chindris

Mercedes G 400D 4MATIC
Motor și transmisie
Motor/cilindree L6, 2925 cmc
Putere 330 CP
Cuplu 700 Nm
Tracțiune integrală
Cutie de viteze 9 trepte

Mercedes G 400D 4MATIC

Dimensiuni și mase
L x l x h 4.817 x 1.931 x 1.969 mm
Număr locuri 5
Masă la gol 2.489 kg
Volum portbagaj 454 l

Mercedes G 400D 4MATIC
Foto: Radu Chindris

Performanțe și preț
Viteză maximă 210 km/h
Sprint 0-100 km/h 6,4 s
Consum mixt 10,8 l/100 km
Preț de pornire 112.940 euro, fără TV

 

Text: Renatta Stepanov, Răzvan Loghin

Mercedes G 400D 4MATIC
Foto: Radu Chindris
Mercedes G 400D 4MATIC
Foto: Radu Chindris
Previous post

Noul Renault Austral a fost dezvăluit oficial

Next post

A aparut nr.35 al revistei 4x4 adventure!

No Comment

Leave a reply