Home»Teste»SUV»La zăpadă cu noul Duster. Test în România cu versiunea 4×4 și motor diesel

La zăpadă cu noul Duster. Test în România cu versiunea 4×4 și motor diesel

0
Shares
Pinterest Google+

După opt ani în care SUV-ul românesc a ajuns repede la inima celor care l-au utilizat la întregul potențial, Duster a are acum o nouă generație care pare că păstrează cu sfințenie același ADN. Testat deja cu ocazia lansării internaționale din Grecia, am vrut să ne convingem că lucrurile stau bine și aici, pe teren românesc, unde am pornit cu noul model în căutarea primei zăpezi, să vedem cum se descurcă un model ajuns la maturitate și care vine la pachet cu multe lucruri noi.

Noul Duster are o caroserie ale cărei elemente au fost schimbate în cea mai mare parte, lucru care a generat o imagine mai modernă, mai robustă și mai aerodinamică. Parbrizul a fost avansat la bază cu 10 cm, dar în ansamblu, mașina păstrează același aer robust al unui SUV numai bun de pus la muncă, cizelat pe alocuri de unele detalii, cum sunt, spre exemplu, jantele din aliaj cu design nou și diametru de 17 inch.

Interiorul aduce și el un aspect complet schimbat, destinat unui public mai pretențios, cu scaune regandite din temelii și o planșă de bord infinit mai ergonmică față de cea a vechiului model. Fiindcă am plecat într-o dimineață friguroasă către Brașov, am remarcat aproape instantaneu două capitole radical îmbunătățite și anume confortul adus de un sistem de climatizare automat și de o acustică foarte bună generată de o insonorizare la care inginerii Dacia au lucrat din plin. Zgomotul de rulare și vibrațiile sunt mult mai reduse, materialele mai de calitate, iar displayul sistemului MediaNav a fost poziționat cu circa 7,5 cm mai sus, fiind mai ușor de urmărit. Un mare plus este și volanul cu patru spițe și claxon montat central, cu reglaj sus-jos și pe adâncime.

Până să ajungem la zăpadă a trebuit să ne luptăm cu aglomerația urbană și cu drumurile imperfecte, stricate pe alocuri de venirea iernii. Trenul de rulare al actualei generații a fost păstrat de la vechiul Duster, de la care a moștenit astfel toate abilitățile în materie de stabilitate și confort. Sistemul de direcție a fost însă revizuit și se simte mai agil, mai sportiv. Asistarea electrică este mai pronunțată la viteze mici pentru a fi de ajutor în cazul manevrelor de parcare, iar raportul de demultiplicare al cremalierei a fost redus cu circa șase procente pentru a fi mai responsiv.

Față de versiunea 4×2 pe care am testat-o cu ocazia lansării, modelul 4×4 se remarcă, pe lângă prezența sistemului de tracțiune integrală prin două caracteristici. Roata de rezervă este amplasată în interior într-o adâncitură din podea, în timp ce la versiunea 4×2, aceasta este montată în exterior și fixată de podea de un cadru metalic. Cea mai importantă diferență este însă puntea spate cu brațe independente, care la drum înseamnă mai mult confort și mai multă stabilitate în comparație  ceea ce oferă cadrul semirigid al versiunii 4×2.

Primele drumuri forestiere din zona submontană au scos la lumină o caroserie foarte bine închegată și o suspensie cu toleranță bună la denivelări și la bolovani. Cu jantele de 17 inch trebuie avut însă grijă din cauză că găzduiesc anvelope cu talonul mai mic și există riscul deteriorării, motiv pentru care este recomandat pentru cei care doresc să exploreze mai mult în off-road, să folosească jante din tablă cu diametru mai mic. Zonele cu zăpadă proaspătă s-au lăsat mai greu găsite, însă peisajul de la Plaiul Foii a fost exact ce ne trebuia pentru a testa abilitățile 4×4, mai ales că noul Duster vine și cu unele noutăți în materie de aptitudini off-road. Este vorba în primul rând de sistemul de control al coborârilor, pe care l-am testat chiar de nevoie, pe un drum virajat cu zăpadă, unde am urcat cu dificultate și pe care l-am coborât fără emoții.

Sistemul este foarte util mai ales că Duster nu beneficiază de reductor sau de o demultiplicare consistentă a transmisiei care să-i permită ca frâna de motor să fie foarte suficientă, dar și pentru faptul că mulți dintre clienții la care acesta va ajunge nu sunt experți off-road, iar un plus de siguranță la astfel de manevre este binevenit. Un alt sistem care ajută în teren este cel de asistare la plecarea din rampă. Menținerea frânei câteva secunde atunci când ai oprit în rampă oferă răgazul suficient pentru a apăsa ambreiajul, a cupla prima treaptă de viteză și a demara, lucru care va exclude pentru astfel de manevră folosirea frânei de mână care este mai ineficientă (acționează doar pe două roți), dar va face ca ambreiajul să nu mai aibă de suferit atunci când o astfel de manevră se realizează defectuos. Un alt avantaj, mai puțin știut al funcției autohold, este acela că sistemul 4×4 este deplin funcțional la plecarea din rampă, comparativ cu situația în care este folosită frâna de mână, care atunci când este folosită dezactivează sistemul 4×4 pentru motive de siguranță și de protecție a cuplajului interaxial. Există și două gadgeturi care ar ajuta în teren, și anume clinometrul digital afișat pe ecranul sistemului MediaNav și sistemul de camere MultiView, cu care se pot monitoriza diverse unghiuri, inclusiv vederea către față atunci când unghiul de urcare este unul mare și nu se poate vedea altfel calea de urmat.

Noul Duster vine, așa cum spuneam, cu aceeași platformă tehnică, adică cu aceeași gardă la sol de 21cm și cu unghiurile de atac și de degajare rămase neschimbate. Dieselul de 110 CP este în continuare o alegere optimă pentru a-l pune la muncă, datorită cuplul superior și a unui consum ce rămâne în cote acceptabile, media atinsă în testul nostru de mai bine de 600km fiind de 5,7 litri, ce-i drept, fără a forța limitele la rulajul pe asfalt.

Noul Duster se descurcă în continuare bine atunci când îi sunt puse în valoare aptitdinile de off-roader și poate fi considerat unul din puținele SUV-uri de pe piață cu care poți păși cu încredere în afara drumurilor asfaltate. Mai confortabil și mai arătos, modelul românesc va exercita o presiune și mai mare asupra concurenței, iar la acest lucru contribuie și un preț rămas în linii mari același, ce pleacă de la 12.350 euro (TVA inclus) și ajunge la 18.750 euro (TVA inclus) pentru versiunea 4×4 cu motor diesel și dotări de top. Despre traseul nostru și recomandarea unor locuri ideale în care să-ți duci Dusterul, e bine să citiți continuarea acestui articol în ediția tipărită 4×4 Adventure, ce va fi pe piață la începutul lunii februarie.

Text/foto: Răzvan Loghin

Previous post

Audi va rechema 127.000 de mașini din cauza emisiilor

Next post

Hyundai Santa Fe se pregătește de o nouă generație - prima imagine teaser

No Comment

Leave a reply