Home»Teste»SUV»Înapoi în confortul socialist. Test second hand Lada Niva

Înapoi în confortul socialist. Test second hand Lada Niva

0
Shares
Pinterest Google+

Pentru cei care tânjesc după vremuri demult apuse, dar și pentru cei care vor foarte multe dar la bani puțini, Lada încă le oferă idealul mașinii de teren indestructibile. Cum arată după 7 ani de folosință un astfel de exemplar, am încercat să aflăm de la Andrei, proprietarul mașinii.

La cererea publicului, am încercat să facem rost de un exemplar nou după ce am aflat că există un importator în România al mărcii pe care și-o perimiteau înainte doar nomenclaturiștii. Priviți cu suspiciune și nedumerire pentru că le-am oferit șansa să apară într-o publicație, cei de la Lada ne-au refuzat de mai multe ori, așa că a trebuit să apelăm la citiorii noștri pentru a găsi un model similar cu cel în producție și care se vinde pe piața de la noi cu 8.500 euro+TVA.

Dacă știți primul model Niva, probabil că în cea mai mare parte sunteți familiarizați și cu modelul actual, schimbările suferite în timp fiind minore. Interiorul modelelor noi a primit o planșă de bord ceva mai modernă și scaune mai bine profilate. Ușile se închid la fel de greu ca în trecut, iar toate comenzile sunt cât se poate de bărbătești, ca să nu le spun preistorice. Suspensia este mai confortabilă decât a suratelor japoneze Jimny și Samurai, dar Niva se remarcă prin antifonarea aproape inexistentă. Diferențialul central al sistemului 4×4 permanent este foarte zgomotos și te va urmări pe întreaga perioadă de utilizare a mașinii. Motorul de 1.7 litri cu injecție electronică se descurcă foarte bine, în ciuda celor 80 CP și am aflat că nu aduce probleme în timp, fiind așadar punctul forte al mașinii. Nici consumul nu mai este la fel ca în trecut, la versiunile cu carburație, sistemul multipunct fiind mult mai eficient, cu o medie de 8-9 litri la drum și ceva mai mult în oraș. Lista stricăciunilor frecvente la Niva sunt însă articulațiile cardanice, burdufurile articulațiilor planetare și mai apar diverse de natură electrică. Cea mai mare problemă a Nivei este rugina, care apare în primii ani de utilizare și care crește exponențial dacă este trecută cu vederea. Așa se face că în numai 7 ani, exemplarul din testul nostru a adunat pete de rugină pe mai toate elementele caroseriei, cel mai afectat fiind hayonul. Partea bună a poveștii este că piesele se găsesc ușor și sunt ieftine. Lipsa de service-uri care să aibă expertiză pe acest model te va face să devii mecanic în timpul liber și să-ți amintești astfel de vremurile trecute, așadar, latura nostalgică este asigurată garantat dacă ți-ai luat Niva.

Printre toate relele, Niva are și lucruri bune de oferit. Capabilitățile offroad sunt neașteptate și doar câteva modele actuale pot ține pasul în teren cu rusoaica, cel puțin atâta timp cât vorbim de o configurație stock. Nu este vorba de vreo tehnologie anume, ci de proporțiile foarte bune, o gardă la sol imensă, plus unghiuri de atac și degajare mari. Niva a fost făcută să se descurce bine pe zăpadă, iar în acest mediu este imposibil de bătut de majoritatea SUV-urilor moderne.

Lada Niva este așadar cel mai accesibil off-roader de pe piață, atât ca mașină nouă, cât și second-hand, destul de departe de prețul la care veți găsi un Duster. Clienții europeni mai aperciază încă calitățile Ladei Niva pentru muncile de fermă, pentru partidele de vânătoare sau activități forestiere, adică acolo unde o mașină modernă și scumpă nu își justifică prezența. Tocmai datorită acestui tip de utilizare, trebuie să aveți în vedere la achiziționarea unui exemplar de ocazie, că numărul mic de kilometri și anul de fabricație nu asigură garanția unui exemplar bun de adus acasă. Niva este o mașină cu personalitate complexă, ce te poate face cu bani puțini un offroadist fericit, ori un bun mecanic.

Text, foto: Răzvan Loghin

 

Previous post

Kia Motors Europe, record de vânzări pentru electrice și hibride în primul trimestru

Next post

Coronavirus: unde poți merge cu mașina, ce completezi în declarație, ce faci cu permisul expirat

1 Comment

  1. […] performanțele. O echipă de curse din Italia a folosit ca bază pentru un proiect de rally-raid o Lada Niva, căreia i-a montat un motor Ferrari de 300 […]

Leave a reply