Home»Tehnica»Proiecte custom»HiLux Tonka, o jucărie ajunsă vehicul adevărat

HiLux Tonka, o jucărie ajunsă vehicul adevărat

1
Shares
Pinterest Google+

Dacă cei mici au renunţat la maşinuţele de jucărie de mult, încă de pe vremea când apăruseră tabletele, consolele şi telefoanele deştepte, cei mari preferă încă să se joace în nisip cu maşina.

Text: Dan Athanasiu, Foto: Producător

Chiar dacă Tonka HiLux, nu va deveni o versiune din oferta Toyota, spre deosebire de alte prototipuri, el chiar funcţionează. Pentru punerea sa la punct s-a pornit de la modelul de serie din gama australiană, HiLux SR5 de 2,8l. Tonka va realiza un turneu pe continent pentru a putea fi admirat pe viu de cât mai mulţi fani.

Tonka, un producător celebru de maşinuţe de jucărie, a ajuns la vârsta de 70 ani. Tot în acest an Toyota sărbătoreşte a 80-a aniversare. Şi dacă mergem mai departe cu investigaţiile, aflăm că anul viitor şi HiLux împlineşte 50 de ani. Cu toate aceste aniversări pe lista de evenimente, Toyota Australia şi-a propus să arate publicului australian un vehicul unic care să reunească aceste trei date importante.

Până acum australienii au cumpărat 920.000 HiLux 4×4 şi 4×2, iar pentru anul viitor se aşteaptă să depăşească milionul. La nivel internaţional, HiLux a fost vândut deja în 16 milioane de unităţi. Şi mai este ceva, la fel ca noi toţi, şi australienii au cam renunţat la vehiculele ieftine, bune de muncă şi atât. Tot mai mulţi preferă versiuni foarte bine echipate cu multe accesorii, Nissan Navara, Volkswagen Amarok şi Ford Ranger fiind cei mai înverşunaţi susţinători ai acestui stil.

Tendințe

Toyota şi Isuzu/Holden lucrează la noi pick-up-uri, mai mari şi mai luxoase, inclusiv pentru a-l întâmpina cum se cuvine pe noul venit Mercedes-Benz. Toyota nu este un caz izolat, patru din primele 10 cele mai vândute sunt pick up-uri. La fel de curios este că australienii, care erau faimoşi pentru camionetele lor sportive cu tracţiune doar pe spate, Holden Commodore şi Ford Falcon renunţă la ele în favoarea celor 4×4. Anul trecut, HiLux a fost cel mai bine vândut vehicul din Australia. Adică, se întâmplă la fel ca în SUA, unde pick-up-urile au întrecut în vânzări orice alt tip de vehicul de mulţi zeci de ani. La capitolul camionete 4×4 cu patru uşi, HiLux ocupă prima poziţie de 30 de ani.

Joacă

Tonka HiLux a fost proiectată şi realizată într-un interval de cinci luni de către o echipă foarte numeroasă, de 150 de ingineri şi mecanici, din cadrul filialei din Melbourne a Toyota- biroul de studii şi cercetări, care a rămas în picioare deşi mare parte din uzinele Toyota australiene s-au închis. Designerul şef, grecul Nicolas Hogios, declara simplu că „Am intenţionat să scoatem Tonka din gropa cu nisip şi să reinventăm HiLux în întregime.

Inspiraţi de camioanele de jucărie Tonka pe care le folosesc copii când se joacă în spatele casei, HiLux Tonka Concept depăşeşte cu mult chiar şi abilităţile unui HiLux de serie de a traversa bolovani şi terenuri acidentate.” Designerii au dat frâu liber imaginaţiei de copil în crearea unei jucării la scara 1:1 Transformarea a inclus mărirea gărzii la sol cu 15 cm, montarea unor punţi portal – faţă independentă iar în spate rigidă cu patru braţe şi arcuri elicoidale, suspensie HD şi anvelope cu diametrul de 35”. Este posibil ca, luând în considerare „bagajele” din benă precum şi suspensia reproiectată, Tonka să fie printre cele mai confortabile HiLux. Mai există un nou tip de bară faţă, autocolant fibră de carbon pe capota motorului inclusiv pe umflătura capotei şi gurile de aerisire de pe acoperiş. Două bare de leduri sunt montate în faţa capotei şi pe acoperiş. Sub cadru a fost poziţionat un scut din aluminiu, gros de 6 mm. În benă, a fost montată o structură metalică alambicată cu funcţie de protecţie la răsturnare dar şi de suport pentru roata de rezervă, canistre de motorină, topor, lopată, cric şi alte obiecte de ajutor în sălbăticie, printre canguri. Nimic din ceea ce vedem în poze ori în filmări nu este fals, totul fiind perfect funcţional.

Pentru propulsie este folosit un motor turbodiesel de 2,8 litri, care nu este disponibil pe la noi prin zonă. În orice caz, de puţin timp în Australia s-a făcut trecerea de la motorul de 3.0 la acesta de 2.8. Gurile rele din cealaltă emisferă consideră că nu există vreo diferenţă de consum între cele două, poate din cauză că motorul cu cilindreea mai mică are o putere şi un cuplu ceva mai mari. Dar ce ne pasă nouă de problemele celor care stau cu capul în jos? În alţi ani, poate ar fi găsit un V6 spre a fi montat pe Tonka, dar astăzi până şi jucăriile se supun downsize-ingului şi tuturor criteriilor ecologice.

Cabina de la care s-a pornit în crearea prototipului nu mai are nevoie de vreo prezentare şi chiar dacă este depăşită ca stil de cea a lui Ford ori VW, rămâne una dintre cele mai bine construite, insonorizate şi confortabile din prezent. Aşa că ar fi putut face față oricăror solicitări suplimentare generate de prepararea în stil Tonka. Creatorii săi nu spun absolut nimic despre organizarea interioară a cabinei, putem doar să ne imaginăm că, fiind vorba despre versiunea de top SR5, s-a pus pe el tot ce se putea. În ansamblu, tot vehiculul pare mult mai mare din exterior, decât pare fericitului şofer. Versiunea de pornire avea în dotarea de serie sistem de control al tracţiunii şi stabilităţii, iar la nevoie se putea apela şi la diferenţialul spate blocabil. Ce s-a montat pe Tonka rămâne secret, comunicatul de presă Toyota nu spune decât exact atât cât puteam vedea şi noi cu ochiul liber (din fotografii). Renumele lui HiLux este atât de mare încât lumea a început să-l cumpere pentru ceea ce ştie să facă nu pentru ceea ce va face vreodată proprietarul cu el. Desigur, atitudinea aceasta nu se regăseşte doar aici, însă este un exemplu perfect pentru această atitudine consumeristă.

Speranțe

Prototipul Tonka HiLux adevereşte şi mai mult dorinţa clienţilor de a părea mai mult decât sunt. Până la urmă suntem toţi copii şi tânjim după jucăria care nu am avut-o încă. Au existat în timp şi alte vehicule 1:1 care aveau legătură directă cu marca de jucării Tonka. Şi la fel de bine există, cu mult mai multe, vehicule de teren inspirate, conştient sau nu, de către jucăriile copilăriei noastre.

2017 Toyota HiLux Tonka Concept
Previous post

Lista completă a restricțiilor ridicate de la 1 iunie

Next post

Dac 8.120 HAE, camionul cunoscut drept "Unimog-ul românesc"

No Comment

Leave a reply