Cablu de otel vs plasma. Care e mai bun?

Discutii despre metode si echipamente de recovery.
User avatar
Razvan4x4
Posts: 2117
Joined: 17 Sep 2010 11:20
Location: Bucureşti
Contact:

Cablu de otel vs plasma. Care e mai bun?

Postby Razvan4x4 » 19 Jun 2013 10:47

Am tot auzit in ultimul timp diverse comparatii, cum ca e mai trainic cablul de otel, plasma se rupe, etc. Eu am folosit ambele solutii si nu prea mai vreau sa aud de cablu de otel, desi plasma mi s-a rupt de vreo doua ori in concurs si de alte doua ori la diverse iesiri. Pe de alta parte am vazut ca in situatii similare se rupe si cablul, doar ca, spre deosebire de firul sintetic, acesta poate angrena alte distrugeri din cauza ca poate elibera o ditamai energie pe care o inmagazineaza la recuperare. In plus, incalcitul cablului pe tambur este priceless, cu situatii frecvente cand pentru a-l pune la loc este nevoie sa dai troliul jos si sa-l demontezi.
Eu zic ca plasma rullz, dar astept si alte opinii.
Casa Iacob nu e acasa

AdrianZUZ
Posts: 306
Joined: 05 Oct 2010 09:37
Contact:

Re: Cablu de otel vs plasma. Care e mai bun?

Postby AdrianZUZ » 19 Jun 2013 11:58

Dupa ce te obisnuiesti cu pretul nu vad ce te poate face sa te intorci la otel. Nici pentru troliu spate nu merg pe otel ... nu are rost ... dyneema sk75 de 10mm duce 10.000kg!
Am reusit sa rup o singura data o trompeta de "plasma" de 9mm primita la pachet cu 8274, cu o vechime in munca greu de apreciat ... si am rupt tragand de un G implementat pe un pom!

Pentru trolii mecanice sau hidraulice, unde apar forte mari si socuri exista "plasma" de 14mm sau chiar 16mm (rupere la 27.500kg) ... pretul este ... distractiv :roll:

Doua lucruri fut plasma - copilotul si intretinerea!
:mrgreen: ATENTIE LA BICICLIST :mrgreen: !

User avatar
semaca
Vedeta
Posts: 424
Joined: 14 Oct 2010 23:28
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Cablu de otel vs plasma. Care e mai bun?

Postby semaca » 19 Jun 2013 16:40

La etapa de la Mures am tras de un Isuzu ca de cai morti...Cireasa de pe tort a fost cablul de otel...Pe linga faptul ca o bucla s-a frecat incontrolabil si perfid de radiator fisurandu-l, greutatea lui intrinseca mi-a dat infrangere!!! Plus ca m-am zdrelit la maini de numa, numa, pentru ca nu aveam timp sa-mi mai trag manusi !!! Plus ca pierdeam timp sa-l aranjam din cand in cand...plus ca a forfecat si surubul de prindere ...alt timp pierdut...Pentru folosiri ocazionale este OK dar pentru concurs sau trolieri repetate ...un hotarat NU!!!
sa ne vedem sanatosi ...unde vrea cardanul nostru!!!
Toyota Landcruiser KZJ 73 - 3.0l

User avatar
nanuk
Posts: 344
Joined: 20 Jan 2012 11:51
Contact:

Re: Cablu de otel vs plasma. Care e mai bun?

Postby nanuk » 19 Jun 2013 18:54

avantajele plasmei :

- greutate mult redusa
- nu iti reguleaza mainile
- daca se rupe cade jos fara sa te decapiteze (mie mi s-a rupt o plasma in maini) si se poate si innoda la loc (in majoritatea cazurilor)
- plasmele de generatie noua nu se mai imbiba cu apa
- la fanta de aluminiu nu ai role care trebuiesc gresate si plm

avantajele cablului de otel : pretul, desigur, daca iti pui troliu doar ca sa se bucure copiii pe strada cand rulezi pe resapate hihihihihi

Plasma se " topeste" daca troliul are frana pe tambur (maretul Warn) si nu in cutie (Superwinchul de kkt) . In rest, daca nu esti atent, se incurca si plasma pe tambur dar..... nu foarfeca nimic. Am rupt o singura plasma (din vreo 3-4 generatii de trolii :lol: ) si a fost exclusiv vina mea.
The Alfa Female

no comment
Posts: 28
Joined: 26 Jul 2012 00:06
Contact:

Re: Cablu de otel vs plasma. Care e mai bun?

Postby no comment » 19 Jun 2013 23:46

Plasma e mai sensibila , cablul e fara bataie de cap ( in aceleasi conditii ) .

Acum ..sa nu dam cu folcloru'n argumente - daca s-a frecat cablul de radiator inseamna ca a fost lasat sa se faca ghem ( stiu ca suna aiurea , dar nu trebuie sa se intample , ci trebuie condus pe cat posibil sa se infasoare aproximativ corect , nu lasat sa faca un pepene cum vrea muschiu' lui ) , si la montare nu s-a prevazut o protectie la radiator sau/si nu s-a prevazut un spatiu suficient ( oricum nu ar fi trebuit sa aiba posibiltatea sa aiba nici un fel de intalnire de gradu' trei cu radiatorul ) ; te-ai zdrelit la maini pentru ca ai renuntat la manusi pai , de ce ? ( aici plasma putea si ea sa te zdreleasca , in caz ca era murdara , dar posibilitatile sunt mult mai mici la plasma ); aranjatul pe tambur e obligatoriu la orice cablu, metalic sau sintetic ( sau apare ocazia s-o freci de laterale , sau sa indoaie barele de peste tambur - in ambele cazuri se degradeaza si plasma si cablul ; s-a rupt surubul de capat - ei , asta nu-i decat greseala utilizatorului ( nu a cablului sau a plasmei , se poate intampla la fel )- usor de evitat daca ai ochii la tine , sunt si metode de prevenire a acestui incident .
Cablul metalic rupt sub intindere nu decapiteaza nimic , in cel mai rau caz te juleste cu firele care se desfac din torsade . Singurele cabluri care se rup sunt cele indoielnice calitativ ( adica moi sub orice limita ) sau cele extrem de ruginite ( nu e nici o scuza pentru utilizarea unui cablu de troliu ruginit ) . O metoda simpla de protectie ar fi orice patura , foaie de cort , prelata , geaca sau culmea luxului un cable damper dedicat - dar nu are nici pe departe efectul scontat , poate mai mult te face mai constient de riscuri si mai precaut . Cablul metalic se rupe fara avertisment ( in cazul celor de calitate ) dar totusi se pot observa unele fire care se rup cu mult inainte in vecinatatea zonei in care se va rupe cablul metalic , sau in cazul celor de proasta caliate se observa o gatuire ( sau mai multe ) si cablul respectiv se rupe calm si fara sa biciueasca . Biciurea se poate produce numai la cabluri de calitate buna ( si ca sa le rupi ar trebui inainte sa rupi sasiul , sau troliul in sine .. de mult , cele moi se rup ca o sfoara , fara mare circ , si cad la sol unde se pot incolaci ( pentru ca au fost solicitate l infasurate pe tamburul cu diametrul mic si torsadele s-au intins inegal , dupa raza pe care a fost infasurat sub sarcina si au ramas asa , intinse inegal , spiralate ( si asta e principalul motiv . pentru care se degradeaza un cablu metalic ). cel mult te loveste , cumva , la glezne ... care glezne impreuna cu capul nedecapitat ar fi trebuit sa nu stea calare pe cablu ... acolo . Oricum , o treaba e clara - biciurea se poate produce numai in cazul in care punctele de tractiune sunt mobile , si in momentul ruperii se pot deplasa spre inapoi ) . Intre puncte fixe ( trolii stationare pe fundatii etc ... ) cablul care se rupe doar cade la pamant , capetele rupte se departeaza putin . Cu cat cablul are mai putine torsade cu atat se va rupe mai repede ( mai multe fire inseamna ca se rup pe rand , si ruperea e mai blanda ).
Plasma se poate inoda , dar sarcina de tractiune scade dramatic in nod , mult mai mult de jumatate , si ruperea in nod e iminenta si la sarcini mai mici - iarasi , nu se solicita egal toate fibrele . Mult mai corecta e matisirea ( sau matisarea , cum vreti ...) .Si cablul metalic se poate inoda , dar e la fel de contraindicat .
... pretul? Fiecare dupa cum considera , pentru confortul propriu . Cablul e incomod , dar nu consuma banii si resursa tehnica si cand dormiteaza in garaj - plasma are termen bine definit pentru inspectare functionala si daca e cazul , declasarea ei la o sarcina inferioara .- cablul se inlocuieste doar in caz de necesitate , nu de batranete ... dar , acolo unde predomina unele avantaje bine definite , alegerea e dupa situatie . In principiu , daca as sti ca trebuie sa ma troliez pe o albie de rau printre cioate si pietre , as folosi un cablu de 350 ron . Daca sunt la campie sau padure pe uscat , as folosi o plasma de 350 euro .
Incalzirea tamburului nu ridica probleme deosebite nici la troliile cu frana in tambur . Sunt diverse mansoanede protectie pe plasma , dar si pe intreg tamburul , si care dubleaza tamburul , izoland plasma in totalitate - foarte eficiente , din teflon perforat , singurul dezavantaj fiind ca se pierde spatiu de pe tambur .

User avatar
gabitzu
Posts: 109
Joined: 27 Jul 2012 14:37
Contact:

Re: Cablu de otel vs plasma. Care e mai bun?

Postby gabitzu » 20 Jun 2013 07:35


Scuze daca nu am pus bine tagurile

@cos: super post!

User avatar
nanuk
Posts: 344
Joined: 20 Jan 2012 11:51
Contact:

Re: Cablu de otel vs plasma. Care e mai bun?

Postby nanuk » 20 Jun 2013 08:54

este foarte clar ca o vesta de aramid este mult mai buna decat o camasa de zale (facuta eventual manual, din lanturi de caine uzate prinse intre ele cu soricei recuperati)....dar pretul, ce te faci cu pretul? si, cand te bucuri ca reusesti sa inghesui cu atentie pe un tambur de troliu normal 38 de m de plasma de 12 mm (e drept ca la trolierea in lateral era cam spinoasa treaba - dar e interzisa, nu?) tot ce iti lipseste este un manson smecher (si probabil scump) din teflon striat care sa iti mai ia un rand de spire cel putin....
Bineinteles ca nu e bine sa stai pe cablu, dar ideea de copilot presupune ghidare, atentie la infasurarea cablului pe tambur ......aceste operatiuni nu se pot face de pe un deal, ascuns dupa un pom, in timp ce filmezi si strigi incurajari inspicarte cu cuvinte jignitoare pentru moderatori.

Nu vreau sa fiu ironic, este doar o descriere plastica a faptului ca teoria si practica nu pupa nici la trolii cum nu saruta nici la multe alte aspecte ale mersului in teren. mersului, da?
The Alfa Female

no comment
Posts: 28
Joined: 26 Jul 2012 00:06
Contact:

Re: Cablu de otel vs plasma. Care e mai bun?

Postby no comment » 20 Jun 2013 09:20

Comparatia e fortata , fiecare e din alt film , nu ai cum compara modernismul cu medievalu'.

Pai... nu prea ai cum sa pui in practica corect teoria . Chiar daca sunt conditii ideale , nu se intampla - perfectiunea aia se duce de rapa dupa prima data , minata de factorul uman , asa cum ai sugerat .... teotetic ar fi posibil , practic porcu' zboara doar in sandvich .

Poti fii ironic cat iti pofteste inima , e alegerea ta .

Protectia din teflon pentru tambur e groasa de 10 mm , deci penalizaza chiar doua straturi ...si cam 5 mm pe fiecare laterala ... Protectia e mai mult decat excelenta , dar ... exista , ca si solutie tehnic corecta . Si da , e cam scump ... nu de speriat dar peste suta de euro - dar nici plasma nu-i ieftina , ca s-o lasi la prajit cu toate consecintele ulterioare .

Fenomenul de incingere exagerata nu apare decat la trolieri intensive , care trebuie sa fie cam intensive ...

User avatar
Razvan4x4
Posts: 2117
Joined: 17 Sep 2010 11:20
Location: Bucureşti
Contact:

Re: Cablu de otel vs plasma. Care e mai bun?

Postby Razvan4x4 » 20 Jun 2013 09:38

Daca ai de troliat de 3 ori la rand pentru a scoate masina din noroi, devine clar ca este o problema avand cablu de otel. Intrebare fireasca: dar cand ai de troliat de 30 de ori pe zi, vreo doua zile la rand?
Casa Iacob nu e acasa

User avatar
nanuk
Posts: 344
Joined: 20 Jan 2012 11:51
Contact:

Re: Cablu de otel vs plasma. Care e mai bun?

Postby nanuk » 20 Jun 2013 10:07

M-am troliat pana am golit bateriile si plasma nu s-a rupt si nici nu s-a incins.....eu prefer 2 randuri de spire in plus pe tambur, sincer.
The Alfa Female


Return to “Troliuri si echipamente de recovery”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests