Home»Teste»SUV»Electro-putere germană. Test Mercedes-Benz EQC

Electro-putere germană. Test Mercedes-Benz EQC

0
Shares
Pinterest Google+

O fi patentat Benz prima mașină din lume, dar la capitolul electrice nu este primul. În schimb, vrea să facă lucrurile nemțește, constant, fără excese și de încredere. Drept urmare, EQC este, poate, cel mai reușit SUV electric din clasa de lux.

Dacă ignorăm unele versiuni electrificate ale unor serii Mercedes-Benz, acest EQC ar fi primul autoturism electric cu stea în frunte. Evident că știm înrudirea sa cu GLC, însă diferențele sunt atât multe, cât și ample. Noul vehicul se încadrează în clasa EQ (EQ care vine de la „Electric Intelligence“). 4MATIC denotă că există tracțiune integrală, însă în cazul de față lipsesc cardanele. Nu lipsesc totuși motoarele, două de câte 200 CP – acum știm și de unde vine simbolul ”400”. Cuplul acestor motoare este de 765 Nm, putând imprima mașinii 100 km/h în circa 5 secunde! Viteza maximă a fost limitată electronic 180 km/h. Neexistând nicio cutie cu trepte de viteze, totul se întâmplă cât se poate de cursiv. Înspăimântător de lin! Pentru optimizarea consumului de energie motoarele nu au aceleași caracteristici, cel din față este cel cuminte pentru sarcini mici și medii, iar cel din spate este responsabil cu atitudinea sportivă a SUV-ului.

Inevitabil, facem în gând o comparație cu Tesla X și cu Jaguar I-Pace. Americana s-a îndepărtat destul de radical de ceea ce înseamnă o mașină, iar cu cealaltă încă nu am apucat să facem cunoștință. EQC ia însă ce-i mai bun din ambele tabere, reușid să devină cea mai reușită mașină electrică în stil SUV din prezent. O bună parte din caroserie și trenul de rulare provin sau derivă din cele ale lui GLC, este cunoscut. Dar restul? Sub podea, în ampatament, sunt frumos împachetate 284 de elemente de acumulatori Li-Ion, grupate în două pachete de câte 48 și patru de 72 celule, și răcite cu lichid. Însumate, în serie și paralel, se obține un curent de 350 V și 218Ah sau, altfel spus, 80 kWh. Ceea ce pare a fi suficient pentru vreo 320 km. Un pachet mai mare de baterii, pentru o autonomie suplimentară, nu se justifică, mașina cântărind deja 2,5 t. Greutatea mare nu este o rușine la Mercedes, căci de zeci de ani, la dimensiuni egale, G-Class este de departe cel mai greu. Pe de altă parte, o baterie mai mică permite adoptarea unor zone mai mari de deformare în caz de impact.

Consumul de energie variază enorm de la un caz la altul. Astfel, într-o dimineață ploioasă cu circa zero grade, și mai ales o viteză medie urbană de 5km/h – Electric Intelligence are nevoie de aproape 50 kWh/100 km. O altă valoare interesantă am obținut-o stând pe loc și pornind la maxim toate dispozitivele de încălzit, dezaburit și dezghețat (am simulat o situație plauzibilă extremă) consumul de energie a fost de circa 6kWh. Încărcarea bateriilor este o altă poveste. În portbgajul mașini găsim trei cabluri de alimentare. La o stație de 110kW bateria ”se umple” de la 10 la 80% în 40 minute. Dar, acasă, în priza televizorului a stat 10 ore pentru a completa doar 20 de procente. Redresorul din mașină are 7,4 kW. În mers, situația se complică și mai mult. Un șofer dezinteresat îl poate conduce pe EQC ca pe oricare altă mașină cu două pedale, rezultatele fiind mediocre la capitolul recuperare energie. Dacă șoferul își dă silința, distanța parcursă cu un plin are șanse să fie chiar mai mare decât cea declarată de constructor. Sub volan sunt două padele, cea din dreapta cu ”plus”, iar cea din stânga cu ”minus”. Nefiind vorba despre schimbarea vreunui angrenaj aici se referă la gradul de recuperare a energiei cinetice a mașinii.

La extrema cu plus, mașina este lăsată să ruleze liber din inerție distanțe mai lungi. La polul opus, șofer nu va mai avea nevoie de pedala de frână decât în cazul unei urgențe, conducând practic doar apăsând sau ridicând piciorul de pe pedala de accelerație. În afara acestor sisteme, șofer ecologist are la dispoziție alte câteva funcții cum este ECO Assist System. Acesta folosește radarul, camerele video de recunoaștere a semnelor de circulație și poziționarea GPS, pentru a sfătui șoferul că nu mai este cazul să accelereze deoarece urmează o porțiune de drum cu limită de viteză mai mică. Nu încheiem înainte de a spune că EQC este produs
în Germania și în … China.

Text: Dan Athanasiu, Foto: Radu Chindriș

Date tehnice EQC 400 4Matic

  • Motor și transmisie
    Motor/cilindree 2 asincrone
    Baterie 350 V/ 218 Ah
    Putere 408 CP
    Cuplu 765 Nm
    Tracțiune integrală
    Dimensiuni și mase
    L x l x h 4.762 x 1.884 x 1.624 mm
    Număr locuri 5
    Masă la gol 2.495 kg
    Performanțe și preț
    Viteză maximă 180 km/h
    Sprint 0-100 km/h 5,1 s
    Consum mediu 22 kWh/100 km
    Preț de pornire 76.070 euro inclusiv TVA

 

  • Unghi atac 22,2 grade
  • Unghi degajare 30,6 grade
  • Garda la sol 212 mm
Previous post

La 120m sub pământ cu Kia Xceed. În vizită la Salina Praid

Next post

Balaurul din povești. Povestea ultimului ARO special făcut pentru armată

No Comment

Leave a reply