Home»Teste»Car»Drive-test cu BMW 120d xDrive. Integral joy

Drive-test cu BMW 120d xDrive. Integral joy

0
Shares
Pinterest Google+

Fără a intenţiona să deturnez specificul site-ului de la activitatea principală legată de off-road şi autoturisme “de teren”, am ajuns la a testa prima maşină a cărei singură caracteristică pe care o împarte cu obiectul nostru de activitate este prezenţa unui sistem de tracţiune integrală. Nu este un sistem de tracţiune oarecare, ci unul dintre cele mai avansate tehnologic, dezvoltat pentru a aduce superioritate în tot ce înseamnă dinamică on-road.

BMW 120 arată de la bun început ca o maşină desenată de o echipă de ingineri deloc dispuşi la a lăsa prea mult loc de manevră designerilor, ce nu au mai avut, se pare, multe lucruri de făcut. Seria 1 pare mai mult practică decât în măsură să întoarcă priviri, dar acesta este un avantaj pentru cei ce trec părerea celorlalţi pe locul doi. Un ochi atent va observa imediat nota agresivă adusă exteriorului de pachetul M, iar cei mai în temă cu ale ingineriei vor şti că ampatamentul mare combinat cu console scurte şi un motor plasat înapoia punţii faţă nu poate fi decât o combinaţie promiţătoare la capitolul “joy”. Interiorul este şi el în aceeaşi notă simplistă cu care BMW îşi tratează ocupanţii, lipsit de opulenţă şi sclipiri de LED-uri care, de regulă, vor să inspire mai multă tehnologie decât este cazul. La BMW tehnologia chiar există, dar este bine ascunsă încât, la prima vedere, dacă faci abstracţie de ecranul uriaş al sistemului iDrive, îţi poţi aminti de interioarele din anii 90. Evident, asemănările cu anii demult apuşi se limitează strict la ideea de simplitate aparentă, habitaclul Seriei 1 fiind unul din care nu lipsesc dotările de cel mai înalt nivel ale unui autoturism din zona premium. Nu sunt un mare fan al gadgeturilor aşa că nu mi-am propus să dedic multă atenţie sistemelor electronice care au fost centralizate cât se poate de eficient şi uşor de controlat prin interfaţa iDrive. Scaunele au un profil foarte bun, cu o tentă sportivă asigurată de susţinerea laterală bună şi au fost, în echiparea de care am dispus, îmbrăcate cu o combinaţie de materiale textile şi Alcantara, pe care am gasit-o mult mai practică decât este cea din piele. În spate se stă decent, cu spaţiu din belşug la nivelul picioarelor şi ceva mai limitat la nivelul capului.

Sub capotă se află un diesel de doi litri cu tehnologie TwinPower, care produce 184 CP şi care este împins mult spre habitaclu pentru a contribui la o bună repartiţie a maselor.

Ce înseamnă Twin Power? Trebuie subliniat că acest lucru nu se referă la numărul de turbine, ci la un cumul de tehnologii dintre care cele mai importante sunt sistemul de distribuţie variabilă şi turbocompresorul cu twin-scroll. Aşadar nu avem două turbine ci, un sistem (twin scroll) care face mai eficientă scurgerea gazelor de evacuare către turbocompresor. Acesta preia gazele separat de la grupuri de câte doi cilindri, cele două trasee rămânând astfel separate până în faza de incidencidenţă a gazelor pe rotorul turbinei, principalele avantaje fiind “atacarea” acesteia cu o presiune mai mare şi o mai bună încărcare a cilindrilor în faza de admisie. La drum acest lucru se traduce printr-un răspuns foarte bun al motorului fără zone le “lag” şi o funcţionare eficientă, cu consum scăzut de combustibil. Motorul este uşor zgomotos pentru pretenţiile unui client premium şi are o tonalitate de diesel de care, dacă poţi face abstracţie, te poţi bucura în voie de senzaţia unei permanente rezerve de putere şi a uni cuplu bun şi liniar. Sistemul Adaptive Drive oferă câteva setări diferite privind răspunsul motorului şi cel al direcţiei, în funcţie de condiţiile de rulare, cel le la volan putând alege într modurile Sport, Sport Plus, Comfort sau Eco Pro.

Dinamic lucrurile stau foarte bine, iar de acest lucru am fost să ne convingem luând la “trântă” virajele de la Cheia, unde prezenţa sistemul xDrive începe să prindă sens. Tracţiunea integrală este cel mai bun lucru pe care îl poţi avea la îndemână atunci când vrei să foloseşti la maxim resursele maşinii, iar la Seria 1 acestea sunt pe lângă motor, un sistem de direcţie perfect setat şi un tren de rulare suficient de bun pentru o maşină care nu se vrea pur sportivă. Cutia manuală cu şase rapoarte este bine etajată şi precisă, dar piesa de rezistenţă este în cazul maşinii noastre sistemul de tracţiune integrală xDrive. Dacă prin oraş nu te bucuri de el “de toţi banii”, pe virajele de munte abordate cu piciorul în gaz ies imediat la iveală avantajele unui sistem de tracţiune evoluat şi cele ale unei construcţii echilibrate.  Avantajele de a nu proveni dintr-un sistem de tracţiune faţă, aşa cum se întâmplă la majoritatea modelelor concurente, aduc pentru Seria 1 o prestaţie superioară, din care lipseşte complet fenomenul de “torq steer” şi care păstrează o parte din tendinţa supraviratoare a unei tracţiuni spate, ceea ce inspiră mai mult control la intrarea în orice viraj. Anvelopele de iarnă, faptul ca am avut parte numai de un traseu ud şi sub capotă un motor care a fost proiectat să facă bine mai multe lucruri deodată, au fost limitări ce mă fac să concluzionez că platforma tehnică a Seriei 1 mai are încă multe de spus.

Deşi avantajele tracţiunii integrale sunt evidente în cazul lui BMW Seria 1, din punct de vedere practic nu reprezintă un “must-have” dacă mersul la piaţă nu presupune cumva viraje cu ace de păr, macadam sau un track cu zăpadă bătătorită unde îţi poţi pune in valoare skill-urile de driver. Dacă totuşi vrei să obţii maximul de la BMW-ul tău Seria 1, fie el şi diesel, e clar că banii cheltuiţi în plus pe xDrive sunt o investiţie palpabilă la capitole cum sunt aptitudinile dinamice, siguranţa activă şi, de ce nu, uşurinţa de a ieşi din parcare atunci când edilii nu au curăţat oraşul de zăpadă.

Preţ versiunea de bază BMW 120d xDrive: 34.902 Euro cu TVA

Preţ model testat (BMW 120d xDrive+pachet M Sport+sistem de navigaţie Professional+pachet Advantage Plus):

45.076 Euro cu TVA

Text, foto: Răzvan Loghin

Date tehnice:

Greutate
Masa la gol (EU), în kg 1,500
Masa maximă admisă, în kg 1,955
Sarcina admisă, în kg 530
Sarcina admisă pe puntea faţă/ spate, în kg 960 / 1090
Motor
Cilindri/ supape 4 / 4
Capacitatea în cmc 1,995
Alezaj/ cursă în mm 90.0 / 84.0
Putere maximă în kW (CP) la 1/min. 135 (184) / 4,000
Cuplu maxim în Nm la 1/min. 380 / 1,750-2,750
Raport compresie : 1 16.5

 

Jante
Dimensiuni pneuri faţă 205/55 R16 91V
Dimensiuni pneuri spate 205/55 R16 91V
Dimensiuni şi material jante faţă 7J x 16 inches, steel
Dimensiuni şi material jante spate 7J x 16 inches, steel
Consum de combustibil
Consum urban în l/100 km 5.8
Consum extraurban în l/100 km 4
Consum mixt în l/100 km 4.8-4.7
Emisii de CO2 în g/km 126-123
Capacitate rezervor în l (aprox.) 52
Performanţă
Viteza maximă în km/h 228
Acceleraţie 0 – 100 km/h, în sec. 7.2
Previous post

Început de drum cu Teddy şi Truman, juniorii CB President

Next post

Francezii ştiu să viseze. Iată detaliile lui Citroen DS Wild Rubis

No Comment

Leave a reply