Home»Tehnica»Proiecte custom»Despre motociclete custom – Constructori de motociclete

Despre motociclete custom – Constructori de motociclete

0
Shares
Pinterest Google+

Într-o casă cochetă, pe o stradă liniștită a Bucureștilor vechi, își desfășoara activitatea o familie care construiește motociclete și vinde accesorii.

Alf spune foarte clar că nu îl interesează să se extindă, să devină parte a curentului. Are 51 de ani, este originar din Spania și își dorește să petreacă o pensie liniștită, șurubărind la motociclete. Să bea cafea sau o bere cu clienții, să vorbească despre proiecte, să miroasă benzină și cauciuc, să știe că a lăsat ceva în urmă.

Alf (tehnic și sfaturi bune), Mihaela (design, modă și fotografie) și Sara (entertainment și mâncare) sunt Bandisca. Constructori de motociclete custom. Inițial am bănuit că numele trebuie să aibă o semnificație înfricoșătoare, după modelul american. S-a dovedit că nu are nicio semnificație însă, este doar un cuvânt pe care îl gângurea Sara în copilarie, nefiind nici până astăzi foarte clar la ce se referea. După ce mi-am satisfăcut curiozitatea, am început să vorbim din nou despre custom.

Pasiunea pentru motociclete a avut-o de tânăr. Viața l-a îndepărtat o vreme de ele, dar a revenit. Și a descoperit că fix acele modele din tinerețe îi plac și acum. Dar a realizat că progresul tehnic actual poate înlătura slăbiciunile vechilor modele, păstrându-le însă farmecul și simplitatea. A constatat că pe plan local nu se poate afla mare lucru, pentru că nimeni nu vrea să spună nimic și fiecare ridică podul de peste șantul cu apă și crocodili, încuindu-se bine în propriul castel imediat ce anunți că ți-ar face plăcere să treci pentru o cafea și o pălăvrăgeală. A cumpărat o dubă veche, și-a luat familia și a început să viziteze întâlnirile de gen din Europa (de ex. Glemseck 101), unde a fost primit cu brațele deschise, a legat prietenii și contacte de afaceri, a văzut proiecte multe și cam ce se poate face cu o afacere de familie. A ajuns, în doi ani, de la vizitator la expozant, participând cu motocicletele la evenimente mari cum ar fi Wheel to Build (Atena) sau The Bike Shed (Londra).

Termenul de custom are o semnificație foarte vastă, acoperind multe domenii de activitate. Dacă ne referim la motociclete, există cam trei mari categorii: constructori de motociclete funcționale destinate mersului cu… motocicleta, constructori de demo bike cu ajutorul cărora vor vinde kiturile de piese prezentate pe la show și constructorii de motociclete nefuncționale prin intermediul cărora vor vinde tricouri, hanorace și bandane. Bandisca face parte din prima categorie. Care se împarte , la rândul ei, în subcategorii, în funcție de complexitatea lucrării. Având în vedere că pe plaiuri mioritice acest curent este încă tânăr și, din cauza culturii precare, va rămâne (după părerea noastră) pururea tânăr, Bandisca se limitează deocamdată la a modifica motociclete existente, nu la construcții complicate începând de la cadru. De ce? Pentru că nu există piață.

La început, ideea a fost să cumpere motociclete, să le modifice și să le vândă ulterior ca și proiecte complete. S-a dovedit însă că, în multe cazuri, nu a mai vrut să se despartă de ele, așa că acum a adunat nouă bucăți, parcate în casă. Aici trebuie menționat că toate sunt înmatriculate, revizuite, funcționale și folosite foarte des. Ulterior s-a intervenit un pic asupra conceptului, acum există atât proiecte de la clienți care vin și aduc propria motocicletă (se vorbește un pic despre ce se vrea și ce se poate face cu un anumit buget, apoi se trece la treabă) precum și creații proprii. Se poate face orice, de la revizuit și îmbunătățit mecanica, până la construcția de piese în sine.

Aici intervine meseria și nu portalul chinezesc cu de toate: manufactura de aripi, subcadre, cozi ș.a.m.d. Ce se fabrică în casă este ușor controlabil. Din nefericire, tot ce trebuie externalizat pune încă probleme destul de mari. Nu din punct de vedere calitativ, ci pentru că există, la nivel național, atât de puțini meseriași care, de exemplu, vopsesc sau cromează cum trebuie, încât tot proiectul riscă să dureze la infinit din cauza timpului mare de așteptare. Tot acest proces de căutare, cunoaștere și relaționare cu diverși oameni locali din domeniu a durat mult, a fost foarte anevoios și deseori neîncununat de succes de la prima încercare. Magazinul de piese, accesorii și echipamente a avut tot un start timid dar, în ultima vreme, există tot mai mulți oameni care îi calcă pragul, întreabă, probează, cumpără sau nu. Important este că există interes.

Previous post

Buggy 6x6 hibrid - Mai tare ca ARO

Next post

Mercedes-Maybach GLS - tentanţia luxului

No Comment

Leave a reply