0
Shares
Pinterest Google+

Ianuarie 2025 va rămâne în inimile tuturor fanilor sporturilor cu motor din România datorită debutului constructorului Dacia în Raliul Dakar! Înainte de start am stat de vorbă cu Edouard Boulanger, copilotul lui Nasser Al-Attiyah.

Cea mai dură competiție de anduranță din lume, parcurgându-se în general 10.000 de km în două săptămâni, Raliul Dakar este un adevărat laborator pentru echipele de uzină indiferent că vorbim de mașini sau motociclete. Totuși, nu credeam că voi vedea vreodată logoul Dacia în mod oficial pe vreun vehicul. Apariția lui Duster a făcut să avem deja mașini adaptate de privați, și care au concurat în câteva dintre edițiile din America Latină ale raliului, doar că aveau logoul Renault.

Dacia a mers pe o rețetă bună formându-și echipa pe scheletul deja existent al celor de la Prodrive. Experiența acumulată de aceștia, în edițiile precedente din Arabia Saudită, fac mai ușoară adaptarea constructorului cu acest sport, rigorile sale și evident duritatea și imprevizibilitatea Dakarului.

A mizat și pe echipaje formate din oameni cu experiență în rally-raid, al căror feedback a contat în proiectarea mașinii: #200 Nasser Al-Atiiyah/Edouard Boulanger, #219 Sebastien Loeb/Fabian Lurquin, #212 Cristina Guttierez/Luca Moreno.

Înainte de Dakar 2025, cu ocazia vizitei făcute la Centrul de Designe Renault din București, am stat de vorbă cu Edouard Boulanger. A fost o discuție între copiloți. L-am ales pe el pentru că mai făcusem un scurt inteviu după ce a caștigat Raliul Dakar, fiindu-i copilot lui Stephane Peterhansel, plus este și actualul campion mondial. Boulanger a lucrat ani la rând pentru KTM, unul dintre rolurile sale fiind de a-i pregăti la capitolul navigație pe rideri precum Toby Price și Sam Sunderland.

 

Foto: Radu Chindriși

 

4x4Adventure: În această ediție a Raliului Dakar aveți cinci etape cu traseu separat de cel al categoriei moto, prima fiind chiar proba de 48 de ore de pe 5 ianuarie. Cum va fi fără urmele lăsate de motociclete? Având în vedere background-ul pe care îl ai, concurând tu înusți cu motocicleta și pregătindu-i pe cei de la KTM, consideri că ai un avantaj față de coechipierii tăi?

Edouard Boulanger: Mă bucură foarte tare această diferențiere. Este un efort uriaș pentru organizatori, practic le dublează munca de creere a traseelor. Cred că doar Dakarul este capabil să facă asta.

În calitate de concurent mă bucură, pentru că ne dă mai multă siguranță atât nouă cât și motocicliștilor. Știi bine că mai ales pe motocicliștii lenți îi depășim la viteze foarte mari, și este foarte periculos. Chiar dacă sună santinelul și îi avertizează, viteza cu care mergem este totuși mare. Mașinile din față îi depășesc și cu o viteză mai mare cu 50 de km/h față de cea cu care rulează ei.

Ca navigator mă bucură această decizie, pentru că rolul meu este și mai important când nu avem nicio urmă. Atunci când sunt niște urme de la motociclete, rolul meu de navigator este foarte important în anticiparea pericolelor, a schimbărilor de direcție, dar deja pilotul are o idee după urmele pe care le vede. Când nu are niciun indiciu, rolul meu este fundamental și pilotul va executa ce spun.

Uneori, într-adevăr poți fi mai lent când nu ai urme. Mai ales în dune, pentru că nu vezi exact unde este creasta și ești un pic mai lent.

Cred că este o mișcare bună, și motocicliștii vor fi sigur fericiți, pentru că nu vor avea mașini rapide care să îi depășească.

Este multă muncă pentru organizatori, dar cred că pentru competiție este o mișcare foarte bună.

Nasser Al-Attiyah (QAT) & Edouard Boulanger (FRA) – The Dacia SANDRIDERS – Podium Start Dakar 2025, Bisha, Saudi Arabia, 03 ianuarie 2025. Foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

4x4Adventure: Veți petrece mai mult timp în Empty Quarter în 2025 comparativ cu anii precedenți. Cum crezi că va fi în acest deșert cu Dacia Sandrider, bazându-te pe experiența pe care ați avut-o în dunele din Raliul Marocului?

Edouard Boulanger: Pentru mine va fi o noutate și pentru că merg acolo prima dată avându-l pilot pe Nasser, care este foarte rapid în dune. Are un pic mai multe cunoștințe în deșert decât alți piloți. Nasser în Dacia va fi un setup foarte competitiv.

Dificultățile depind de momentul zilei, pentru că imediat ce ajungi în orele mai călduroase 11:00, 14:00, 15:00, este foarte dificil să vezi contrastul dunelor, să vezi pericolele, să vezi unde este coborârea și pe unde este mai bine să urci. Trebuie să fim foarte atenți, pentru că aici lucrurile pot deveni periculoase.

În acest context vizibilitatea este cheia, și de aceea am insistat foarte mult când a venit vorba de proiectarea geamurilor laterale și a parbrizului. Nu toate echipele își ascultă echipajele când vine vorba de asta. Deobicei geamurile laterale și unghiul parbrizului este decis de design, pentru că ar trebui să arate ca o mașină comercială, într-un fel.

Cu acest proiect am avut libertatea să colaborăm direct cu tehnicienii, și cred că rezultatul ne va fi într-adevăr de folos.

Nasser Al-Attiyah (QAT) & Edouard Boulanger (FRA), The Dacia Sandriders, Prolog Dakar 2025 in Bisha, Saudi Arabia, 3 ianuarie 202. Foto: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool

4x4Adventure: Cum crezi că va fi situația cu pietrele casante și extrem de ascuțite din Arabia Saudită? Organizatorii inițial au spus că vor fi mai puține secțiuni de acest tip.

Edouard Boulanger: Știm că vom avea de toate în acest Dakar. Vom avea sigur multă piatră, pentru că chiar dacă va fi mai puțin ca în 2024, tot este foarte mult. Uneori chiar nu contează numărul de km, pentru că pot să fie doar 20 de km de piatră, dar dacă este ascuțită oricum mergi încet pentru că nu ai idee când vei avea o pană. Este dificil pentru noi să anticipăm comportamentul pneurilor, pentru că uneori rulezi super repede pe pietre și nu se întâmplă nimic, iar alteori ești prudent și ai două pene în doi kilometri.

Am învățat că în Arabia Saudită, pietrele sunt extrem de ascuțite și foarte agresive pentru pneuri.

Doar ca să îți dau un exemplu, în Maroc a fost extrem de greu pentru noi, dar am reușit să terminăm raliul fără nicio pană. Deobicei acolo mai poți scăpa fără pană, dar în Dakar ne putem trezi că avem 20 de pene.

Chiar dacă organizatorii au spus mai mult nisip, este totuși riscant, și nu vom fi siguri decât în ultimul kilometru.

 

4x4Adventure: Anul acesta doi motocicliști pe care îi cunoști foarte bine au făcut trecere la categoria auto. Cum crezi că se vor înțelege în mașină Toby Price și Sam Sunderland, și cum îl vezi pe britanic în postura de copilot?

Edouard Boulanger: Mă bucur foarte tare pentru ei. Îi cunosc de mulți ani. Mai ales Toby își dorea de mult să treacă la mașini pentru că are ceva oase rupte, și era timpul să facă schimbarea. Mă bucur că a găsit oportunitatea să treacă la auto. Sigur este un pilot foarte talentat și dornic să învețe.

În teorie Sam are ce îi trebuie să fie un copilot foarte bun. Nu are experiență să stea în dreapta, și nu cred că este o trecere ușoară pentru niciun rider care a fost campion. Pentru că odată ce ai fost campion, ești obișnuit să fii în centrul atenției, iar să fii copilot înseamnă să accepți să fii în rândul doi. Unor rideri nu le este ușor să accepte asta. Plus, că în postura de copilot nu controlezi vehiculul, și într-un fel ești pasiv. Sunt sigur că Sam Sunderland are abilitatea să fie un navigator grozav, dar totuși este o lume necunoscută pentru el.

Cei doi împreună se potrivesc perfect. Au abilitățile necesare, dar au nevoie de multe confirmări pentru că este un teritoriu nou pentru ei, iar când vor ajunge în grupul liderilor vor descoperi că este o cu totul și cu totul altă meserie. Știu cursa, cunosc gustul victoriei, dar nu știu ce îi așteaptă în aceste roluri noi.

Este un moment grozav pentru noi toți și mă bucur pentru ei!

 

Evoluția etapă cu etapă a echipajului #200 Nasser Al-Atiiyah/Edouard Boulanger poate fi urmărită accesând secțiunea dedicată lor de pe siteul oficial al raliului

Profile of NASSER AL-ATTIYAH – DACIA SANDRIDERS – Dakar

 

 

 

 

 

 

Previous post

Start cu dreptul in Dakar pentru echipa Dacia Sandriders

Next post

Dakar 2025, Arabia Saudită, rezumat Ziua 4

No Comment

Leave a reply