Home»Noutati»Diverse»Rally-raid Dakia. Jumătate Duster, jumătate Kia

Rally-raid Dakia. Jumătate Duster, jumătate Kia

0
Shares
Pinterest Google+

Made in Năsăud. Mihai Ban și prietenii săi de la AutoLuc au transformat o mașină de rally-raid, creată de Kia Italia pe baza unui Sportage, în DaKia. Sau, mai bine spus, în mașina care atrage toată atenția spectatorilor la competițiile de profil din regiune.

La etapa de rally-raid de la Satu Mare din 2015 am intrat pentru prima dată în contact cu DaKia. Cum toți pasionați știu că există deja Duster pregătit petru rally-raid majoritatea celor care vedeau mașina credeau că este o versiune a mașinii gândită în Argentina. În fapt, mașina are partea frontală a unui Duster pentru că pur și simplu pilotul ei a vurt să aibă un element care să îi aducă aminte de România și pentru că îi place cum arată acel SUV.

Citește și despre proiectul Mudster, un Duster modificat pentru offroad

Mihai Ban este multiplu campion al României la rally-raid la categoria Quad, a concurat în Baja Aragon ca mecanic pe un camion Mercedes și a participat la multe rally-raiduri internaționale ca mecanic specializat pe suspensii. În 2008, când s-a anulat Dakar-ul, năsăudeanul era contractat de o echipă din Spania pentru a fi mecanic și conduce unul dintre camioanele de asistență.

A renunțat la quad pentru că erau puțini concurenți în campionatul intern și a decis să treacă la categoria Auto. A cumpărat în urmă cu aproximativ doi ani o Kia Sportage pregătită de Kia Italia pentru rally-raid, la începutul anilor 2000, și a decis să o îmbunătățească.

Motorul de 2000 de cmc original l-a schimbat cu unul V6 de 2,5 litri de pe un Suzuki Grand Vitara de la care a luat și cutia de viteze.

”Cutia de acum îmi este lungă. Vreau să schimb raportul în grupuri pentru că nu mă ajută deloc. Eu cu a treia rulez cu 170 de km/h  și nu am putere pe urcare. Visez la un SADEV, dar nu știu când că bugetele sunt mici, iar noi trebuie să ne batem cu mașini care sunt super performante.”

”Mașina are diferențial autoblocant pe spate, suspensiile sunt Ohlins și o întărim la fiecare cursă.”

Schimbarea motorului și a cutiei plus pregătirea pentru acest sezon le-au făcut toate în trei săptămâni. Imediat cum au terminat mașina au și urcat-o pe platformă pentru a ajunge la etapa de la București din aprilie.

”Ohlins-urile ORQ 18/50 speciale pentru rally-raid le-am cumpărat din Spania. Mi-au făcut o ofertă bună pentru că au fost folosite o singură dată în Maroc. Le-am luat de pe un Mitsubishi Di-D. Au fost recondiționate la Colina, unde le-am trimis să le facă revizia. Am un an și ceva cu ele și nu am avut probleme. Dacă e ceva le trimit la ei și le fac. Ohlins are revizie în România și de aceea am decis să optez pentru aceste suspensii.”

Scaunele, centurile,  servodirecția, ”blindajul” din aluminiu de dedesupt, sunt cele pe care le-a avut mașina inițial. Centurile sunt Sabelt, iar scaunele Sparco.

Vrei să cumperi un Duster? Citește aici câteva sfaturi de achiziție, probleme specifice și prețruile pieselor

”Mașina o pregătim înainte de fiecare raliu și îi aducem îmbunătățiri în serviceul AutoLuc din Năsăud. Ne este ușor pentru că sunt cei mai mari din țară la capitolul dezmembrări de 4×4. Pentru la anul vrem să facem modificări la caroserie. Acum este din tablă, însă partea din spate o vom face din fibră de sticlă. Vom ușura și mașina care va ajunge de la 1.750 de kg la 1.300 de kg.”

Dacă vă întrebați cu ce viteză maximă merge DaKia ei bine, Mihai a atins cu ea în timpul unui raid 180 de km/h și asta pentru că, așa cum spune, transmisia nu îi permite mai mult.

Text: Renatta Stepanov, Foto: arhiva personală, Dan Strauti

Mitsubishi ASX la preț comparabil cu Dusterul. Citește aici testul cu concurentul japonez

Previous post

Devolro Diablo, maşina apocalipsei

Next post

Legende offroad. Povestea unui exemplar Toyota Land Cruiser BJ73 din România

No Comment

Leave a reply