Home»Sport»Rally-raid»Dakar 2021, 3 români în bucla de 7,646 km

Dakar 2021, 3 români în bucla de 7,646 km

4
Shares
Pinterest Google+

A doua ediție a Raliului Dakar, găzduită de Arabia Saudită, este programată în perioada 3-15 ianuarie, 2021, iar pe 25 noiembrie a fost prezentat traseul. Cu recunoașterile mult întârziate din pricina contextului global, organizatorii au reușit, se pare, să gândească o rută care va oferi provocări noi. Bucla Jeddah – Jeddah va măsura în total 7.646 km, din care 4.767 km de probe speciale, și este un mix cu nisip, dune, piatră, zone rapide, canioane, văi și multe provocări la capitolul navigație.

Matthias Walkner – Andalucía Rally – competitia in care au fost testate o parte dintre masurile care vor fi aplicate si in Dakar2021. Foto: Red Bull Content Pool

Provocările cauzate de pandemie

În general, organizatorii fac mai întâi câteva schițe virtuale și apoi merg în teren, timpul petrecut în fața hărților fiind destul de scurt. Acum însă recunoașterile la fața locului au început abia în luna septembrie și mai multe echipe au trebuit să meargă simultan în zone diferite pentru a câștiga timp. S-a lucrat mai mult pe baza hărților decât în alți ani, însă, odată ajunși în teren, organizatorii au reușit să păstreze aproximativ 75% din ce au trasat inițial în fața computerului. Aceștia au reușit să facă un traseu nou și  să gândească inclusiv o probă specială a cărei suprafațăeste compusă din nisip 100%.

Peste 300 de vehicule sunt înscrise în Dakar 2021 și provocarea logistică este mai mare ca niciodată. Pentru că nimeni nu știe cum vor evolua lucrurile în următoarele săptămâni și, mai ales, din pricina situației dificile din Franța, s-a decis ca îmbarcarea vechiculelor din Europa (cele de concurs, asistență tehnică, media, organizare) să se facă în Marsilia (5,6,7 decembrie) fără o verificare tehnică preliminară, cum se obișnuia până acum. Toate verificările vor fi făcute în Jeddah, în primele zile ale lui 2021.

Cum linile aeriene regulate riscă să fie suspendate, în anumite țări, în următoarele două luni, organizatorii au decis să organizeze câteva curse, în regim charter, din mai multe orașe europene. Aceasta este cea mai sigură alternativă pentru a ajunge la Jeddah și înapoi în timp util.

Legat de protocolul sanitar, David Castera, directorul raliului a declarat: „Ideea este de a crea o bulă Dakar. Oamenii vin în Arabia Saudită cu un test PCR, iar un al doilea le va fi făcut în Jeddah și, din momentul în care sunt declarați negativi, intră în această bulă. Toate bivuacurile vor fi închise și sunt anulate toate călătoriile, toți oaspeții. Avem, de asemenea, un camion-laborator care ne va urmări permanent – în el putem face aproximativ 60 de teste pe zi, în caz de simptome similare cu cele de Covid19. Pentru concurenți este o obsesie. Nu vor ca Dakar să se termine după patru zile. Nu vor să își irosească întregul efort.”

Mani Gyenes in timpul Dakar 2020. Foto: RallyZone

Moto

După victoria din 2020, când Ricky Brabec le-a adus celor de la Honda mult râvnita victorie, întrerupând dominația KTM, în acest an, la Dakar, vom asista poate la cea mai interesantă luptă din ultimii ani. Pablo Quintanilla poate câștiga cu Husqvarna, chilianul a dovedit că are ce îi trebuie să termine pe podium. Totuși, trioul format din Toby Price, Sam Sunderland și Mattias Walkner este foarte determinat, fiecare dorindu-și încă un titlu. Yamaha își va juca și ea cărțile și nu este exclus să îl vedem iarăși pe Adrien Van Beveren pe podium.

La Malle Moto – Original by Motul (clasa unde motocicliștii concurează fără echipă de asistență tehnică, cea mai dură formă în care poți concura în raliu), românul Emanuel Gyenes își doreștă să își poată apăra titlul obținut în 2020. Pilotului Autonet Motorcycle Team nu îi va fi ușor, având în vedere că în luna iunie și-a fracturat piciorul drept și încă nu este 100% recuperat – abia de o lună a renunțat la cârje -, însă este hotărât să lupte și să termine Dakar 2021. Aceasta va fi cel de al 11-lea Dakar pentru Mani, care, deja din 2020, are pe numărul de concurs însemnele Legend.

O noutate pentru această categorie este că toți concurenții vor purta o vestă airbag.

Bahrain Raid Xtreme: Nani Roma, Daniel Elena, Sebastien Loeb, Daniel Oliveras

Auto

Cei de la X-Raid MINI JCW Team au devenit primii care câștigă în noua configurație a Raliului Dakar, după victoria lui Carlos Sainz, din ianuarie 2020, și au potential să își adjudece și o victorie în 2021. Atât Matadorul, cât și coechipierul său, Mr.Dakar- Stephane Peterhansel, își doresc încă un titlu. Nasser Al-Attiyah, cel supranumit prințul deșertului, trebuie să își adauge în palmares și o victorie în Dakarul care se desfășoară aproape de țara sa natală, Qatar.

Surpriza de la Auto o reprezintă revenirea echipajului Sebastien Loeb – Daniel Elena. Francezul cu nouă titluri în Campionatul Mondial de Raliuri, a fost rapid pe multe probe speciale din America de Sud, fiind o ediție în care ghinionul și lipsa unui copilot cu experiență în rally-raid l-au privat de o victorie. Acum cei doi sunt angrenați în proiectul Bahrain Raid Xtreme, care folosește o mașină 4WD (motor 3.5 L V6 twin turbo, 400 CP, greutate 1.850 kg), nou dezvoltată de Prodrive, și unde îl au coechipier pe Juan Nani Roma. Spaniolul are două titluri în Dakar, unul la categoria moto (Africa) și altul la auto (America de Sud).

Claudiu Barbu si Marius Lupu – Africa EcoRace 2020. Foto: Facebook: Transcarpatic Rally Team

SSV

Side by Side Vehicle – o categorie care este în plină dezvoltare și căreia Amaury Sport Organisation, organizatorul Dakarului, dar și Federația Internațională de Automobilism, încearcă să îi ofere cât mai mult sprijin. Exista deja de câțiva ani în Raliul Dakar  un clasament dedicat acestor tipuri de vehicule, iar anul acesta sunt înscrise 44 de ssv-uri.

Pentru prima dată, este înscris la această categorie și un echipaj din România. Este vorba de cel format din Claudiu Barbu și Marius Lupu. Cei doi au participat împreună la Africa Eco Race, în ianuarie 2020, și acum încearcă să termine cea mai dificilă provocare din lumea sporturilor cu motor.

Program

1 ianuarie și 2 ianuarie: verificări tehnice și administrative în Jeddah

2 ianuarie: Prolog și Ceremonia de Start – Jeddah

3 ianuarie – Etapa 1: Jeddah-Bisha (622 km, 277 km specială)

4 ianuarie – Etapa 2: Bisha-Wadi Ad-Dawasir (685 km, 457 km specială)

5 ianuarie – Etapa 3: Wadi Ad Dawasir-Wadi Ad Dawasir (630 km, 403 km specială)

6 ianuarie – Etapa 4: Wadi Ad Dawasir-Riyadh (813 km, 337 km specială)

7 ianuarie – Etapa 5: Riyad-Buraydah (625 km, 419 km specială)

8 ianuarie – Etapa 6: Buraydah-Ha’il (655 km, 485 km specială)

9 ianuarie – Ziua de odihnă în Ha’il

10 ianuarie – Etapa 7: Ha’il-Sakaka (737 km, 471 km specială)

11 ianuarie – Etapa 8: Sakaka-Neom (709 km, 375 km specială)

12 ianuarie – Etapa 9: Neom-Neom (579 km, 465 km specială)

13 ianuarie – Etapa 10: Neom-Al-Ula (583 km, 342 km specială)

14 ianuarie – Etapa 11: Al-Ula Yanbu (557 km, 511 km specială)

15 ianuarie – Etapa 12: Yanbu-Jeddah (452 ​​km, 225 km specială)

Previous post

Rudă cu Batman. Am testat Can-Am Ryker 600

Next post

Prim contact cu Dacia Spring, cel mai ieftin autoturism electric din Europa

No Comment

Leave a reply