Home»Tehnica»Proiecte custom»Conceput în România: cel mai avansat proiect Duster

Conceput în România: cel mai avansat proiect Duster

0
Shares
Pinterest Google+

În scurt timp după cel de-al doilea “descălecat” al mărcii Dacia în lumea 4×4, aprecierile la adresa modelului românesc nu au încetat să apară şi chiar să se amplifice astăzi, la 3 ani după apariţia lui Duster. Formula constructivă simplă, preţul competitiv şi aptitudinile bune în teren au fost de la început motive de îngrijorare pentru mai marii industriei auto, ce nu au fost în stare să ofere nici până astazi un concurent redutabil în această gamă de preţ, dar şi de bucurie pentru clienţii ce au descoperit în Duster o maşină pregătită pentru o mulţime de aventuri.

Findcă vorbim deja de un „fenomen” Duster şi am văzut până acum mai multe variante de modificări artizanale, unele mai elaborate, altele mai timide, era timpul să intre în joc şi cei care se ocupă la scară mare de astfel de modificări. Fiindcă îi cunoaştem de suficient de mult timp pe cei de la Okura cât să ne dăm seama că vorbim de un proiect serios, am fost să vedem şi să testam primul Duster echipat cu o linie de accesorii şi upgrade-uri dedicate, ce vor fi omologate şi vor putea fi cumparate de către orice posesor actual sau viitor de Dacia Duster.

Fiindcă vorbim de un autoturism cu caroserie autoportantă, primele modificări au vizat protejarea componentelor vitale, precum diferenţialul spate şi rezervorul, care au primit scuturi din oţel de 3 mm, sau partea din faţă, ce a primit un scut din aluminiu pentru protecţia zonei inferioare a radiatorului, a intercoolerului şi a unei parţi a motorului. Am apreciat aici şi faptul că inginerii de la Dacia au prevăzut din start maşina cu un tunel securizat prin care trec conductele de motorină şi cele de frână către spate, dar şi a unor lonjeroane suficent de solide şi lungi cât să rigidizeze caroseria şi să protejeze transmisia împreună cu traseul de eşapament la trecerea peste obstacolele mari.

Interiorul a fost gândit pentru a asigura protecţia pasagerilor la răsturnare, dar construcţia rollbar-ului cu elemnte combinate interior-exterior aduce şi avantaje de ordin practic, cum ar fi protecţia montanţilor faţă la impactul cu diverse „bunătăţi” din pădure, sau faptul că poate oferi suportul ideal pentru un roof-rack uşor, cum este cel de aluminiu pe care maşina îl avea deja în dotare, sau pentru montarea unor lumini suplimentare. Rollbarul a fost proiectat în Romania de către Okura, dar a fost realizat în Portugalia de cunoscutul producător AFN.

Alte îmbunătăţiri aduse “super-Dusterului” sunt încălzitorul auxiliar Webasto cu programare şi telecomandă, baterie suplimentară AGM destinată accesoriilor, prize suplimentare de 12V, proiector de lucru LED pentru spate şi proiectoare Hella cu halogen, accesibile doar după cuplarea pe fazei lungi. Un mic troliu a fost de asemena adăugat maşinii, dar avându-se în vedere păstrarea sub control a greutăţii şi faptul că este destinat folosinţei ocazionale, s-a mers pe un model ce asigură o forţă de tractare de maxim 1,850 kg.

Trenul de rulare găzduieşte cea mai importantă modificare pentru că vorbim de un prototip de suspensie proiectat de Okura şi realizat de cunoscutul producător de suspensii IRONMAN din Australia. Fiindcă maşina a căpătat în urma accesorizării o greutate suplimentară de aproximativ 200 kg, era nevoie urgentă ca suspensia să cunoască un upgrade, iar de acest lucru mi-am dat seama prima dată în urmă cu câteva luni, când am condus maşina cu aceleaşi accesorii dar cu suspensia originală, ce pierduse simţitor din garda la sol şi avea un ruliu pronunţat. Suspenisia modificată a adus un comportament dinamic net superior şi o toleranţă incomparabilă la denivelările mari ce pot fi abordate acum cu piciorul în gaz fără a simţi cum amortizoarele sau arcurile ajung la capăt de cursă. Deşi liftul actual al suspensiei prototip nu înregistrează un progres dramatic faţă de suspensia stoc din cauza greutăţii suplimentare, am aflat că varianta finală va ridica Dusterul cu cel puţin 30 mm. Amortizoarele sunt cu presiune de gaz şi sunt vizibil mai masive decât cele originale, atât la nivelul tubului, cât şi al tijei, care este mai groasa cu 3mm în diametru. Arcurile sunt şi ele unele reproiectate, mai lungi şi mai ferme decât cele care echipează standard maşina.

Cum nivelul aptitudinilor în teren este dat în mare măsură de anvelope, pe acest Duster au fost montate jante din tablă cu diametru mai mic, respectiv de 15 inch şi anvelope cu profil agresiv tip „Simex” marca Insa Turbo, configuraţie în care am putut savura din plin câteva noroaie interesante. Fiidcă vorbim de anvelope foarte grele ce completează masa deja crescută a maşinii din cauza celorlalte echipamente, softul motorului 1.5 dCi a fost modificat pentru a oferi mai mult cuplu în zona turaţiilor joase, un avantaj care face ca Dusterul astfel configurat să aibă reprize cel puţin la fel de bune ca unul standard şi să poată urca rampe decente chiar dacă nu există reductor şi nici nu au fost modificate rapoartele de demultiplicare în transmisie. Varianta ce mai puternică existentă pentru aceasta maşină ajunge la 143 CP şi 321 Nm.

Fiindcă vorbim deja de un set de componente dedicate şi de prima suspensuie heavy-duty de marcă, ne putem imagina în viitorul apropiat o lărgire şi mai accentuată a orizonturilor celor care vor începe proiecte ambiţioase având ca punct de plecare Dacia Duster. Deocamdată aceştia vor trebui să mai aştepte versiune finală a suspensiei, ce va fi disponibilă pe piaţă cel mai devreme în vara acestui an şi să pregătească până atunci o puşculiţă suficient de încăpătoare pentru aproximativ 550 euro, plus TVA-ul aferent.

Text, foto: Răzvan Loghin
Video: Liviu Stănescu/24framestreet.ro

Detalii modificări:

– Webasto Termo Top Evo
– Troliu WARN RT 40 – 1850 kg
– Suport Troliu
– Suspensie Heavy-Duty + 30 mm
– Roll Cage – AFN
– Anvelope Insa Turbo Special Track
– Scut faţă aluminiu 6 mm
– Scut Rezervor oţel 3 mm
– Scut Diferenţial spate oţel 3 mm
– Pachet Electric Suplimentar ( Baterie AGM 50 AH )
– Cârlig Remorcare
– Portbagaj multifuncţional aluminiu
– Proiectoare HELLA
– Proiector lucru spate LED
– KIT Putere RACE CHIP 143 CP/321 Nm

 

 

 

Previous post

Mic şi puternic: Warn ProVantage 4500

Next post

Viitorul este compact: staţia CB President William

1 Comment

  1. […] cu ceva timp în urmă aici dezvoltarea unui proiect românesc ambițios, ce își propunea să facă din Dacia Duster o […]

Leave a reply