Home»Teste»SUV»Aventuri electrice urbane. Test Mazda MX-30

Aventuri electrice urbane. Test Mazda MX-30

0
Shares
Pinterest Google+

După ce am condus anul trecut un exemplar ajuns în România doar pentru a fi dat la pipăit presei de profil, a sosit momentul în care să profit mai mult de interacțiunea cu nipona pe baterii într-un test ceva mai elaborat, în sensul că am putut conduce vreo două zile prin București din postura unui posibil client în căutare de gadget pe roți. Fiindcă cele două zile au fost unele mai friguroase, cu ploaie și umezeală, exact ce nu îi place niciunei electrice, cam tot atât a durat și plinul de baterie, pe care cartea tehnică îl estimează ca fiind suficient pentru 237 de kilometri.

 

 

Dacă intenționezi să achiziționezi o mașină electrică ori, fie doar să împrumuți una, e bine să cunoști din timp câteva aspecte esențiale. În primul rând trebuie să adopți o manieră de condus diferită față de cea a unui vehicul clasic, iar apoi să gestionezi cât mai eficient echipamentele de confort, în principal instalația de climatizare. Fiindcă stațiile de încărcare nu sunt tocmai peste tot, iar orice alimentare înseamnă minute bune sau chiar ore, am evitat să ajung pe roșu și am tras cât mai mult de plinul făcut de dealer. În mod paradoxal, traficul urban ajută în cazul unei mașini electrice la un consum mai mic deoarece orice frânare este transformată în electricitate și transferată înapoi în baterii. Practic, o parte din ceea ce consumi la accelerare, recuperezi la frânare. Pentru a face asta te poți juca din padelele de la volan modificând gradul de frânare regenerativă, perceput ca o frână de motor, însă cel mai bine este să adopți un stil de condus fără excese.

 

 

Cum spuneam, gestiunea consumatorilor poate aduce economii importante în privința autonomiei. Căldura setată undeva la 20-21 de grade ajută simțitor, iar o metodă și mai eficientă o constituie folosirea mai mult a încălzirii din scaune. Este un stil de viață care salvează mulți kilometri și ajută dacă ai nevoie de ei. Eu am mers pe varianta unor setări similare cu ale unui autoturism convențional, adică 22 grade în habitaclu, iar impactul asupra bateriei a fost simțitor. Dacă la testul din vară am consumat 16-17 kW/100 km, acum am ajuns pe la 23-25 kW, lucru care tradus prin prisma unei baterii cu capacitate de 35,5kWh înseamnă ceva mai mult de 100 km în oraș, pastrând desigur și o rezervă de siguranță.

 

 

Mx-30 este construită pe aceeași platformă cu Mazda 3 și cu CX-30 și are 1670 kg în configuraţia de serie. Caroseria este desenată de-a dreptul spectaculos şi aduce ca noutate uşile spate cu acelaşi sistem de deschidere ca la modelul sportiv RX-8. Locurile din spate sunt însă limitate din punct de vedere al accesului, cât și al spațiului, fiind mai de grabă unele de folosință ocazională. Oricum, pasagerii acestor locuri vor mai avea o altă surpriză, aceea că geamurile portierelor spate nu se deschid.

 

Scuza lui MX-30 pentru aceste neajunsuri este aceea că a fost conceput ca un corssover urban, iar caracteristicile lui practice au fost gândite în special pentru acest mediu. Compensează printr-un unghi de deschidere al portierelor faţă enorm, undeva aproape de 90 de grade. Șoferul și pasagerul nu au nici o problem cu spațiul, iar toată ergonomia habitaclului a fost gândită special pentru aceștia, inclusiv la nivelul materialelor folosite. În spiritul ideii de ecologie şi respect pentru mediu, a fost folosită pentru acest model o paletă interesantă de materiale, începând cu cele reciclate, cum ar fi spre exemplul ornamentele din partea superioară a feţelor de uşi, realizată din fibre extrase din PET-uri, dar şi pluta. Plaşa de bord are un aspect proaspăt cu comenzile climatizării migrate pe un ecran touchscreen. Schimbătorul de viteze este și el unul cu design nou în gama Mazda.

 

 

Mazda MX-30 vine cu un preţ ce începe de le 33.490 şi cu o garanţie pentru baterie de 8 ani sau 160.000 km. În ciuda aspectului său de SUV, acesta nu poate fi luat în calcul pentru altfel de drumuri în afara celor de asfalt, pentru care are însă de oferit un comportament dinamic excelent, o suspensie corect setată și un design care întoarce multe priviri admirative. Cu o baterie modestă și limitat ca spațiu interior, MX-30 rămâne momentan un vehicul cu destinație preponderent urbană, însă unul cu care japonezii au trasat o direcție interesantă de dezvoltare în domeniul electrificării.

 

Galerie foto:

Date tehnice:

Model Mazda MX-30
Motor electric
Cutie de viteze o treaptă
Tracțiune Față
Putere maximă 143 CP
Cuplu maxim 265 Nm
Accelerație 0-100 km/h 9,7 secunde
Viteza maximă 140 km/h
Capacitate baterie 35,5 kWh
Autonomie 200 km mixt/262 km urban
Greutate 1.645 kg
Greutate baterie 310 kg
Lungime 4.395 mm
Lățime 1.795 mm
Înălțime 1.555 mm
Ampatament 2.655 mm
Gardă la sol 130 mm
Volum portbagaj 366 de litri
Preț de pornire (euro, TVA inclus) 33.490 euro
Previous post

Haval Tank 300, offroaderul chinezesc la un pas de piața din Australia

Next post

Kia a prezentat in premiera mondiala noul SUV electric EV6

No Comment

Leave a reply