Home»Teste»SUV»Adio diesel? Test cu Duster 4×4 de 150 CP

Adio diesel? Test cu Duster 4×4 de 150 CP

2
Shares
Pinterest Google+

Cea mai puternică Dacia din istorie este de acum un Duster. Apărut inițial pe versiunea cu tracțiune față, SUV-ul românesc cu 150 CP sub capotă este de curând disponibil și pe varianta 4×4, iar un test cu acesta ne-a oferit ocazia să vedem îndeaproape tehnologia ce va fi în curând definitorie pentru acest segment.
Așa cum probabil ați observat odată cu ultimele apariții de pe piață, motoarele pe benzină sunt din ce în ce mai performante și mai pregătite să detroneze ierarhia bătrânului diesel, cel care a dus grosul vânzărilor de douăzeci de ani încoace. Avantajele pe care le oferă motoarele Otto actuale de cilindree mică și supraalimentate sunt pe de-o parte de natură ecologică, iar pe de alta țin de performanțe dinamice, consum și rafinament. Dacă primul argument este subiectiv și ține de măsurători, pe celelalte nu ai cum să nu le bagi în seamă dacă ai condus în trecut un diesel sau un motor pe benzină aspirat. Dusterul de 150 CP nu vine cu nici o modificare estetică, deci nu va ieși în evidență atunci când îl veți întâlni în trafic decât prin zgomotul aproape inexistent și prin faptul că va țâșni probabil printre primii de la semafor. Motorul de 1.3 litri este unul cu injecție directă și este același pe care l-am testat deja pe suratele din Alinanță precum Qashqai și Kadjar, însă cu o putere setată fix între acestea.

Tehnologie

Așa cum probabil știți, motorul 1.3 TCe este urmașul vechiului 1.2 TCe care nu a reușit să se foacă foarte popular și care a fost scos de curând din producție, din câte se pare, pe motive de fiabilitate. La noul motor dezvoltat de alianța Renault-Nissan și-au dat concursul și specialiștii de la Daimler, iar rezultatul este folosirea unei tehnologii superioare de tratare a cilindrilor ce ar trebui să se reflecte în eficiență și fiabilitate pe termen lung. Motorul este unul cu patru cilindri, cu bloc și chiulasă din aluminiu, iar diferența de greutate în comparație cu dieselul aduce pentru Duster aproape 100kg în minus. Pentru reducerea poluării, motorul este echipat cu filtru de particule și respectă deja drasticele norme Euro 6d-temp, intrate deja în vigoare.

Dinamică

Surplusul de putere pe care l-a primit de curând Duster este foarte ușor de perceput și se simte de la prima plecare de pe loc. Dacă vechiul 1.2 resimțea o sesizabilă lipsă de cuplu la turații joase, actualul 1.3 TCe te poate face ușor să crezi că sub capotă se află un propulsor mult mai mare, feelingul fiind apropiat de cel al unui propulsor aspirat de 1.8-2 litri. Zona de cuplu este foarte bună și începe de pe la 1.000 rpm și continuă atingând deja maximul valorii (250Nm) la 1.600 rpm! Cu alte cuvinte, avem un motor pe benzină mai mic și mai vânjos decât dieselul 1.5 Blue dCi, care dezvoltă ce-i drept cu 10Nm mai mult, dar pe care îi obține abia în intervalul 1.750-2.000 rpm. Probabil că (și) din acest motiv, cutia de viteze cu șase rapoarte nu prezintă aceeași caracteristică ca cea a dieselului, cu raportul foarte mare de demultiplicare pentru trapta întâi. Consumul înregistrat în oraș este și el foarte bun, media înregistrată de noi fiind de 8-9 litri în trafic de București și 6-7 litri extraurban, valori comparabile ca preț per kilometru cu cele ale dieselului, dacă luăm în calcul și diferența de costuri între benzină și motorină. Pe șosea mașina se simte foarte agilă, lipsa de kilograme spunându-și cuvântul asupra direcției și a stabilității în viraje. Caracteristica negativă vine din faptul că roțile rup ușor aderența la plecările rapide de pe loc, iar subvirarea poate fi resimțită în viraje, lucruri sesizabile, bineînțeles în modul 2WD. Cât privește abilitățile offroad, acesetea sunt impărțite în cazul comparației cu dieselul 1.5 din gamă. Mai ușor și cu abilitatea de a dezvolta rotații mai energice ale roților, Dusterul de 150 CP negociază mai ușor porțiunile cu noroi. Urcările abrupte nu au dovedit că ar pune probleme de cuplu așa cum s-ar fi crezut, rezerva de putere resimțită fiind chiar mai bună decât în cazul dieselului. Revenind la valorile mari de cuplu pe care acest motor le dezvoltă chiar și în turații joase și etajarea foarte bună a cutiei cu șase trepte fac din această versiune un adevărat performer al gamei Dacia. Dieselul de 1.5 litri mai reportează doar victorii modeste fiind ceva mai economic, iar în teren mai mult în cazul coborârilor unde oferă un control mai bun datorat ajutorului venit de la frâna de motor, vizibil mai pronunțată. Chiar și la acest ultim capitol, sistemul de asistență la coborâre poate rezolva elegant neajunsul în cazul Dusterului pe benzină. Garda la sol de 210 mm este suficientă pentru un SUV, iar Duster nu a atătat până acum că s-ar teme să iasă în afara asfaltului și chiar la ture de soft-offroad.

Concluzii

Așa cum era de așteptat, cel mai puternic Duster este și cel mai plăcut de condus dintre toate variantele încercate anterior. Tentația de a înlocui dieselul este acum mai mare ca niciodată, beneficiile fiind multiple pe mai toate planurile. Tehnologia înglobată de această versiune nu este tocmai ieftină, iar singura configurație disponibilă în acest moment este una de top, SL Orange, motiv pentru care a avea un motor de 150 CP sub capota unui Duster 4×4 înseamnă nu mai puțin de 20.250 euro, cu tot cu TVA.

Previous post

Kia extinde perioada de garanție pe perioada pandemiei

Next post

Hennessey Maximus, un Jeep Gladiator cu 1000 CP!

1 Comment

  1. […] 7, 2020 […]

Leave a reply