Lansat in 2010, Duster avea sa fie repede remarcat de un public tot mai numeros, care a apreciat calitățile unui SUV ieftin, practic și bine definit ca performanțe off-road. A treia generație a lui Duster a fost prezentată recent în Portugalia, iar evoluția sa este spectaculoasă la nivel de design și versatilitate, în trimp ce mecanic vorbim de o platformă nouă (CMF-B) și o paletă de motorizări din care face parte și un mild-hybrid nou nouț.
Prezentat ca fiind « Mai Duster decât oricând », noul Duster accentuează și mai mult valorile Dacia care au adus acestui model de-a lungul timpului peste 40 de premii și peste 2,2 milioane de exemplare produse.
Design
Cu mare parte din linii și forme împrumutate de la conceptul Bigster, pe care l-am văzut deja sub formă de machetă în urmă cu doi ani, Duster schimbă paradigma deignului cu linii rotunjite, abordând un limbaj nou, mai masiv și mai accentuat. Aspectul robust bazat pe simplitate păstrează câteva elemente stilistice ale generațiilor precedente, cum ar fi forma geamurilor și terminația lor către spate, la care se adaugă detaliile aduse de noua identitate a mărcii, cu stopuri și faruri ce au amprentă luminoasă în forma litrei Y.
Se pot observa pasajele roților evazate, un hayon cu deschidere amplă, mânere ale ușilor spate ce au migrat către extremitatea superioară, dar și artificiile de design care favorizează aerodinamica, precum lămpile spate proeminente, un eleron de lunetă, prize de aer complet funcționale în bara față. Mai mult, pasajele roților au la interior carenaje de plastic care împiedică formarea de turbioane și care vor avea și o utilitate practică atunci când noua generație va face cunoștință cu noroiul, pietrișul și alte suprafețe care aduc uzură acestor zone. Ceea ce pare artificial în aspectul general al mașinii sunt oglinzile exterioare, cu formă rotunjită, care par luate copy/paste de la un alt model. Pentru că am avut ocazia de a vorbi direct cu cei care au modelat această nouă generație, urmărind-o până în tunelul aerodinamic, am aflat că oglinzile sunt cea mai mare provocare în aerodinamica oricărei mașini, iar forma actuală a rezultat din mai multe retușuri ale unor oglinzi cu design inițial cubist, ajustate până când aspectul practic l-a învins, în cele din urmă, pe cel bazat pe aspect.
Noul Duster dispune de o multitudine de elemente de protecție care vizibile la întreaga parte inferioară a caroseriei, o parte dintre acestea, mai precis scuturile, fiind realizate din plastic direct pigmentat, pentru ca eventualele zgârieturi să fie cât mai puțin vizibile. O parte din elementele exterioare sunt realizate din plastic reciclat, motiv pentru care ele prezintă particule vizibile, lăsate așa din adins, tocmai pentru a sublinia aspectul ecologic al noului Duster, cel puțin după cum declară cei de la Dacia.
Aspectul noului Duster este amplificat și de prezența jantelor cu design nou, ce au ajuns la un diametru maxim de 18 inch, și pe care se regăsesc iarăși elemente de design sub forma literei Y. Pe plafon regăsim același sistem de bare longitudinale care se pot transforma în bare transversale, ce suportă până la 80 kg. În premieră, pentru această generație va exista și un roof-rack solid, creat special pentru cei care au nevoie de mai mult spațiu pentru călătoriile lungi, iar o linie de accesorii, cutii și genți impermeabile va fi și ea disponibilă.
Interior
Noul Duster a abandonat definitiv ideea unui interior împrumutat în mare parte de la Logan și Sandero, concepând de această dată unul care aduce mai multă coerență cu ceea ce vedem la exterior, păstrând liniile și formle caracteristice acestui model. La fel ca întreaga filosofie Dacia, și aici vedem accentul pus pe esențial și pe practicalitate, artificiile inutile fiind înlăturate din start. Ecranul central are în sfârșit o poziționare fericită și o diagonală de 10.1 inch, fiind ușor orientat către șofer, cu circa 10 grade, mai precis. În afară de informațiile provenite de la sistemul multimedia, pe ecran sunt afișate și cele utile în timpul condusului off-road, cum ar fi unghiul de înclinare laterală, unghiul de tangaj sau modul în care este repartizat cuplul între puntea față și spate, desigur, doar pentru versiunea 4×4.
Ergonomia superioară se remarcă și la nivelul volanului, ce vine cu aplatizări, atât în partea superioară, cât și în cea inferioară. Scaunele au o formă mult mai bine definită, au susținere laterală mai proeminentă și se bucură de același tip de materiale rezistente la uzură, dar și hidrofobe în cazul versiunii Extreme, care va fi echipată și cu covorașe din cauciuc pentru toate locurile, inclusiv pentru portbagaj.
Interiorul este vizibil mai spațios după adoptarea platformei CMF-B, portbagajul aducând 472 litri, cu 6 % mai mult decât în cazul generației actuale, însă am perceput o îngustare a câmpului vizual către spate și chiar către laterale din cauza reducerii într-o oarecare măsură a suprafețelor vitrate.
Noul Duster aduce un sistem nou de fixare a accesoriillor la interior (YouClip), cu 8 puncte de amarare pentru care vor fi disponibile diverse accesorii dedicate, de la lămpi ajustabile cu încărcare USB, gentuțe, suport de pahare, suport de tabletă sau telefon. Aceste puncte de fixare se găsesc la bord, în zona șoferului, la pasager, în zona inferioară a consolei, pe partea din spate a spătarelor față, pe zona din spate a consolei, pe lateralele din portbagaj și pe interiorul hayonului. De asemenea, va fi disponibil și Pack Sleep, cutia pe care am văzut-o deja pe Jogger, și care îți permite să configurezi un pat pentru aventurile outdoor, dar și o măsuță și un spațiu de depozitare. Acesta va avea ca dimensiuni 1,90 metri lungime și până la 1,30 metri lățime, fiind ușor mai redus în dimensiuni decât cel disponibil pe Jogger și față de care este așteptat un preț similar.
Tehnică
Noua platforma CMF-B a fost deja naugurată pe noile modele Sandero, Logan și Jogger și păstrează în cazul lui Duster o lungime totală similară cu modelul precedent, aducând în același timp beneficii pe partea de spațiu interior, cu un volum interior superior atât pentru pasageri cât și pentru bagaje. În plus, dacă ne raportăm la modelele pe care a fost aplicată această nouă platformă, se poate contura imaginea unui Duster mai dinamic și mai confortabil decât a fost până acum, dar și mai potrivit pentru a accepta tehnologii electrificate.
Ca și în cazul generației precedente, versiunea 4×4 se va bucura de o punte spate independentă, față de cadrul semirigid existent pentru versiunea 4×2. Dacia promite capabilități offroad superioare, atât prin garda la sol mai mare (217 mm – cea mai mare din segment), dar și daorită unei transmisii 4×4 Terrain Control cu 5 moduri de conducere, respectiv AUTO, SNOW, MUD, OFF-ROAD și ECO. Unghiurile de atac și de degajare sunt și ele mai bine adaptate pentru aventurile off-road, cu 31° în față și 36° în spate. La bordul lui Duster și-a făcut apariția și un sistem automat de control al vitezei la coborâre (Downhill speed control). Acesta este util la coborârea pantelor abrupte, mai ales în cazul acelora cu aderență scăzută. Sistemul acționează asupra sistemului de frânare menținând constantă viteza vehiculului între 0 și 30 km/h, valoare ce se poate alege de către șofer. Sistemul funcționează în toate treptele de vitezămarșarier.
Motorizări
Noul Duster aduce motorizarea HYBRID 140, cea pe care am văzut-o debutând deja pe Jogger, alcătuită dintr-un motor cu 4 cilindri de 1,6l pe benzină, de 94 CP, plus două motoare electrice (un motor de 49 CP și un demaror/generator de înaltă tensiune), toate conectate la o cutie de viteze automată electrificată. Sistemul hibrid este unul simplificat, fără ambreiaj și dispune de 4 trepte dedicate motorului termic și alte 2 pentru motorului electric. Fiecare plecare de pe loc este realizată integral electric, iar frânarea regenerativă stochează energia într-o baterie de 1,2 kWh (230V). Sistemul face ca până la 80% din rulajul urban să fie electric, generând astfel o economie semnificativă, de circa 40% în regim urban și 20% în extraurban.
Duster TCe 130 este o nouă motorizare disponibilă în premieră în gama Dacia, fiind vorba de un mild-hybrid. Aceasta combină un motor pe benzină cu 3 cilindri, de 1,2 litri, turbo, cu un sistem mild hybrid de 48V, rezultatul fiind 130 CP și un cuplu de 230 Nm la 2.250 rpm. Sistemul electric asistă motorul termic în fazele de demaraj și accelerație, favorizând diminuarea consumului și a emisiilor de CO2 cu circa 10 %, conform datelor furnizate de Dacia. Tot pe linie oficială se promit caracteristici dinamice superioare celor ale actualului motor TCe 130, sistemul mild-hybrid fiind mai reactiv și mai liniar. Frânarea regenerativă stochează energie într-o baterie cu litiu li capacitate de 0,9 kWh. Motorizarea TCe 130 este disponibilă cu cutia de viteze manuală cu 6 trepte pentru versiunile 4X2 și 4X4. Varianta 4×4 va dispune în continuare de o treapta întâi ceva mai demultiplicată pentru a favoriza urcările și plecările din rampă.
Duster ECO-G 100 este motorizarea care a făcut din Dacia liderul pieței europene de vehicule alimentate cu GPL. Noul Duster ECO-G 100 promite o autonomie ce poate ajunge la 1300 km datorită celor două rezervoare cu un volum cumulat de aproape 100 litri (50 litri benzină/ 50 litri de GPL).
În acest moment nu există informații legate de preț, însă este așteptată o valoare sub 20.000 euro pentru o echipare de bază. Noul Duster se va putea comanda în prima parte a anului viitor, iar gama va cuprinde patru versiuni de echiparerespectiv Essential, Expression pe un palier entry-level, și un nivel superior cu două variante, Duster Extreme, destinat amatorilor de outdoor și Duster Journey, o variantă orientată către confort, acesta din urmă urmând să fie propuse la prețuri similare. După cum se poate vedea, motorizarea diesel a dispărut complet din oferta Dacia, iar combinația dintre tracțiunea 4×4 și cutia automată a rămas un ideal care nu s-a materializat nici la această generație.
Text, foto: Razvan Loghin/Dacia
1 Comment
[…] prezentarea statică despre care am scris aici, am purces chiar de la sosirea pe aeroport la primul road-test cu noul Duster, în varianta Hybrid. […]