Home»Tehnica»Proiecte custom»Test cu Mudster. Un nou proiect românesc bazat pe Dacia Duster

Test cu Mudster. Un nou proiect românesc bazat pe Dacia Duster

0
Shares
Pinterest Google+

Semnalam cu ceva timp în urmă aici apariția unui proiect românesc ambițios, ce își propunea să facă din Dacia Duster o mașină mult mai capabilă în off-road. Proprietarii și fanii acestui model au crescut de atunci semnificativ ca număr, iar o soluție, de data aceasta, mai „civilă” și mai aproape de necesitățile unui utilizator obișnuit, a fost deja conturată prin proiectul Mudster.

Primul exemplar Mudster l-am văzut în public la Sărata Monteoru, cu ocazia IND7, ocazie cu care mașina a arătat capabilități semnificativ crescute față de un Duster de pe linia de producție și chiar față de mașinile pregătite de majoritatea proprietarilor entuziaști. Curiozitatea de a vedea mai îndeaproape cum se comporta și ce schimbări au fost făcute mașinii, a făcut ca într-o dimineață să plecăm spre munte cu mașina-prototip, cea care a scos în piață numele Mudster.

Mergându-se pe soluții cât mai puțin costisitoare și cât mai „bolt-on”, caroseria nu prezintă modificări decât la partea frontală, unde s-au montat faruri cu design nou și s-a integrat un troliu și, la partea din spate, acolo unde a fost realizată artizanal o bară metalică tubulară, cu rolul de a proteja această zonă și de a oferi suportul ideal pentru o roată de rezervă montată în exterior, ce vine montată pe un suport basculabil destul de ușor de operat. Unghiul de degajare nu pare radical îmbunătățit, însă în teren va aduce avantaje incomparabile față de bara de plastic din dotarea de serie. Aceasta va proteja mai bine toba de eșapament și va fi imună la lovirea de bolovani, plus că poate oferi posibilitatea ca la nevoie să te poți folosi de ajutorul unui hi-lift.

Tot pentru lupta cu bolovanii au fost montate și două scuturi de protecție, unul din aluminiu pentru partea din față și unul din oțel pentru a proteja diferențialul spate. Suspensia este una Ironman4x4, cu amortizoare NitroGas și un lift de +50 mm.

Cea mai importantă modificare tehnică a lui Mudster și pe care nu am regasit-o până acum la nici un Duster, o reprezintă echiparea diferențialului spate cu un sistem LSD tip “helical’, ce are la bază principiul Torsen. Diferențialul este fabricat de o firmă din Rusia și, cel puținteoretic, va aduce un aport substanțial tracțiunii în condiții de teren.

Roțile echipate cu anvelope BF Goodrich MT sunt ceva mai mari decât cele din echiparea de fabrică, ajungând la un diametru de aproximativ 28 inch (215 75 R 15). Pe șosea, mașina a pastrat mare parte din caracteristicile inițiale, surplusul de greutate și folosirea unor anvelope mai mari și mai grele fiind compensate printr-un chip de putere care a adus mai mult cuplu în zona turațiilor joase și ceva CP în plus (teoretic 140 CP, dar neconfirmați de un test relevant). În aceste condiții, singurul aspect negativ este creșterea cu circa un litru/100 km a consumului, valoare ce ar putea crește în condiții de încărcare sau de folosință la regimuri ridicate.

După ce am parcus lejer asfaltul cu viteze de 100-120 km/h, era timpul să vedem cum se descurcă în teren o mașină cu caracteristici inițiale de SUV. Prima ședință de fotografii a fost realizată într-un loc unde am putut testa una din caracteristicile pe care le-am apreciat mereu la Duster, respectiv stabilitatea foarte bună la înclinațiile laterale, capitol la care Mudster reușește să rămână în parametri, în ciuda celor câțiva cm în plus. Secretul se află în spatele folosirii unor jante de 15 inch cu ET schimbat, de origine Nissan.

Următoarea probă a fost o urcare lungă pe pietre. Aici lucrurile s-au schimbat un pic din cauza restricției de viteză impusă de condițiile de teren. Pe lângă că au testat duritatea scuturilor, bolovanii nu au permis urcarea în forță a rampei, lucru care ar fi venit la fix pe caracteristicile de Duster, ci o abodare “la finețe”. În aceste condiții, lipsa reductorului nu a putut fi suplinită de tuningul adus motorului, așa că oprirea în rampă a presupus coborârea și abordarea ulterioară la o viteză mai mare, lucru benefic mai ales pentru ambreiaj, piesă a cărui înlocuire nu este tocmai ieftină în cazul lui Duster.

Secțiunea de noroi era cea care promitea că va testa la maxim caracteristicile lui Mudster. Apucăm pe un drum forestier cu noroi proaspăt și cu șleauri ce păreau făcute de trecerea nu cu mult timp înainte a unor mașini cu roți mari, echipate cu anvelope tip Simex. Dâra lăsată de carcasele diferențialelor târâte prin noroi sugerau că Mudster și, mai ales noi, vom avea ceva de muncă. Chiar dacă nu are o flexare la fel de bună cu cea oferită de punțile rigide, suspensia independentă a lui Mudster prezină avantajul de a avea diferențialul destul de sus și montat într-o poziție fixă, lucru tradus printr-o gardă la sol mai mult decât decentă în raport cu dimensiunea anvelopelor folosite. Așa se face că mașina a reușit să înainteze prin forțe proprii destul de mult până la momentul în care, un trunchi de copac plasat strategic a presupus manevre de ocolire și Mudsterul a ramas captiv în noroi. Deși roțile spate trăgeau împreună fiind angrenate simultan de către diferențialul cu alunecare limitată, soluția a fost, în cele din urmă, tot troliul. Acesta este foarte bine fixat pe un suport solid prins de lonjeroane, ce ptrează un unghi bun de atac și se situează la o înălțime optimă. Soluția propusă de Mudster este un troliu Warrior cu motor electric de 3,2 kW, raport de demultiplicare de 210:1 și o capacitate de 8.000 lbs (aproximativ 3.600 kg). Viteza de recuperare nu este una de top, dar troliul trage constant și nu pare că ar depune foarte mult efort pentru a scoate Mudsterul la liman.

Pentru că Mudster este echipat și cu un snorkel, am căutat să ajungem și în locul în care ar putea fi nevoie de ajutorul lui. Trecerile prin apă nu au fost o problemă pentru mașină și nici nu au arătat că ar fi nevoie de un astfel de accesoriu, mai ales că adâncimea vadurilor prin care am trecut nu era foarte mare. În plus, este posibil ca anumite componente ale mașinii să nu se împace foarte bine cu apa mare, din acest motiv snorkelul fiind o soluție de ajutor doar în cazul trecerilor de scurtă durată sau accidentale printr-o apă care să inunde compartimentul motor, sau ca suport pentru montarea unui pre-filtru pentru zonele cu praf excesiv sau cu nisip.

Deși nu a transformat radical Dusterul într-o mașină extremă pentru off-road, apariția unui alt proiect românesc bazat singurul 4×4 autohton face ca acesta să poată fi privit și folosit dincolo de limitele pe care le oferă autoturismul de serie și care, iată, poate deschide orizonturi noi și neimaginate până acum de un posesor de SUV.

Text și foto: Răzvan Loghin

 

Previous post

VIDEO: cum merge un Nissan Patrol cu motor de GT-R!

Next post

Lumini cu LED de la Ironman4x4. Test cu versiunea de 60W

No Comment

Leave a reply