Home»Noutati»Accesorii»Suspensii off-road performante: am testat două versiuni IRONMAN 4×4

Suspensii off-road performante: am testat două versiuni IRONMAN 4×4

0
Shares
Pinterest Google+

Extinderea din ultimii ani a pieţei româneşti de produse aftermarket destinate maşinilor de off-road a adus în atenţia pasionaţilor acestui sport un alt nume mare din rândul producătorilor de suspensii performante. Este vorba de Ironman 4×4, un producător australian despre care ştim că are în spate o tradiţie de 55 de ani şi care se bucură de o bună apreciere pe circa 160 de pieţe, inclusiv pe cele în care domeniul off-road este mult mai dezvoltat decât la noi. Ironman 4×4 deţine trei divizii, una pentru off-road recreaţional, una pentru aplicaţii industriale, dar şi una destinată vehiculelor militare/blindate.

Pentru că la fel ca şi alţi producători din acest segment, Ironman 4×4 oferă o gamă de tehnologii şi setări în funcţie de destinaţia vehiculului căruia i se adresează, testul a însemnat să punem la treabă o suspensie completă cu lift de 2 inch, folosind alternativ cele două tehnologii de amortizoare, respectiv FoamCell şi NitroGas, pe o Toyota J7, model destul de răspândit în rândul pasionaţilor de maşini 4×4.

Pentru că era prima dată când interacţionam cu un produs Ironman 4×4, atenţia la detaliile de fabricaţie a fost mare, pentru a căuta acele scăpări pe care nimeni nu şi le doreşte la un produs care, în cazul nostru, se apropie de o mie de euro. Arcurile au o acoperire electrostatica de culoare galbenă, sunt ambalate pereche, faţă-spate şi prezintă un marcaj individual cu codul de identificare al produsului şi, la unele modele, cu partea pe care trebuie montate, respectiv “driver side” sau “passenger side”. Amorizoarele beneficiază şi ele de acoperire electrostatică şi vin ambalate individual împreună cu un kit complet de montare format din cu bucşe de cauciuc, şaibe şi piuliţe anti-desfacere. Toate arată foarte atractiv atât ca prezentare, cât şi ca realizare, fără să lase impresia că cineva ar fi fost neglijent în vreuna din etapele de producţie.

Montajul

Montarea şi demontarea suspensiei presupune aceeaşi procedură de lucru ca şi în cazul suspensiei de fabrică, chiar dacă acum vorbim de un plus de circa 5 cm. Totuşi, este bine să se verifice starea furtunurilor de frână şi a cablurilor de frână de mână, pentru ca acestea să nu fie tensionate la flexare maximă. În cazul maşinii noastre, a trebuit să intervenim asupra lungimii furtunului de frână dintre repartitor şi puntea spate. De asemenea, repartitorul (dacă maşina este echipată cu unul) va trebui ajustat, iar acest lucru se va face conform specificaţiilor din manualul de service, în caz contrar, frâna pe puntea spate poate să-şi reducă eficienţa. Deşi în teorie înălţarea suspensiei ar trebui să genereze o intervenţie asupra unghiului de caster, cei 5 cm adăugaţi sunt de obicei toleraţi de majoritatea maşinilor cu punţi rigide, iar argumentul pentru acest lucru este folosirea timp îndelungat pe maşina în cauză a unei suspensii similare. După orice modificare adusă suspensiei şi a faptului că înălţarea presupune schimbarea unghiului la care lucrează barele panhard şi bara de direcţie, recomandarea noastră este ca după un astfel de montaj să treceţi şi pe la un atelier de geometrie a direcţiei.

Tehnologii: NitroGas vs FoamCell

Tehnologii

Prima suspensie montată pe maşină a fost cea cu amortizoare FoamCell. Ironman 4×4 a dezvoltat această tehnologie pentru a crea o suspensie “ultimate”, rezistentă la abuzuri, destinată maşinilor al căror grad de accesorizare a adus un plus semnificativ masei totale, dar şi pentru a reduce la minim efectul de “fading” pe care un amortizor obişnuit îl va resimţi cu siguranţă la astfel de utilizări.

FoamCell

Ce înseamnă FoamCell? Este vorba în primul rând de un amortizor ale cărui componente principale, cum sunt tija şi pistonul, au fost supradimensionate vizibil şi gândite pentru a rezista condiţiilor dure (grosime tijă 18mm, diametru piston 41 mm). Dimensiunile tubului sunt şi ele mari, pentru a găzdui o cantitate mare de ulei (450ml), iar tehnologia la care se referă cuvântul “Foam” constă în realizarea unui sistem prin care uleiul să nu se poată amesteca cu bulele de azot, pierzând astfel din eficienţă. Făcând parte din categoria „heavy-duty”, suspensia cu amortizoare FoamCell este mai puţin confortabilă decât majoritatea suspensiilor montate de producătorul maşinii, iar acest lucru este perceput mai ales dacă rulăm cu o maşină uşoară pe drumuri de macadam. Putem resimţi aşadar o adaptabilitate mai greoaie a suspensiei la denivelările mici şi medii. O maşină cu roţi mari şi grele, cum sunt cele care folosesc anvelope reconstruite de dimensiuni mai mari decât cele stock, dar şi atunci când rulăm cu o maşină încărcată, suspensia începe să lucreze mult mai bine şi să se descurce satisfăcător inclusiv în situaţia descrisă mai sus. Amortizoarele FoamCell încep să-şi intre în drepturi atunci când oscilaţiile produse de un drum forestier sunt înlocuite de denivelări mari ce fac ca acestea să lucreze pe o cursă mai mare şi să folosească mai mult din potenţialul acestei tehnologii.

Amortizoare NitroGas

Varianta cu amortizoare NitroGas am încercat-o la sfârşit, folosind aceleaşi arcuri cu lift +5 cm şi sarcină +50 kg. Amortizoarele NitroGas sunt ceva mai reduse ca diametru (capacitate ulei 300ml), dar şi la nivelul componentelor interne (grosime tijă 15mm, diametru piston 35 mm), însă prezintă aceleaşi caracteristici de lungime şi montaj. Fiind amortizoare ce folosesc compensarea cu gaz sub presiune, acestea aplică o forţă şi pe revenire, iar asta va presupune ceva mai multă atenţie la montaj. Fiindcă tehnologia NitroGas a fost concepută tocmai pentru a filtra cât mai bine oscilaţiile şi denivelările mici şi medii, prima caracteristică observată a fost o rulare mai lină pe drumurile neamenajate şi chiar pe asfalt, mai ales acolo unde am găsit imperfecţiuni sau gropi. Acest tip de suspensie a dovedit că avantajează mai mult o maşină ale cărei caracteristici dinamice şi de masă sunt apropiate de cele iniţiale ale vehiculului. Suspensia lucrează bine şi în teren, la gropi şi flexări, dovedind că se descurcă excelent la un regim non-concurs, motiv pentru care reprezintă alegerea noastră din acest test, în care am folosit o maşină cu setări de raid-expediţii.

Concluzii

Deoarece atenţia asupra mărcii Ironman 4×4 ne-a fost atrasă din curiozitatea de a lua contact cu un producător nou pe piaţa de la noi, dar şi din motiv că preţul de achiziţie este unul vizibil mai mic decât cel pe care l-am plătit în trecut pe o suspensie cu caracteristici similare de la alt producător, trebuie să recunosc că avem şi o oarecare suspiciune legată de calitate şi de felul cum ar putea să se comporte la drum sau în teren. În realitate am descoperit un produs de calitatea aşteptată de la un producător de renume şi setări corecte atâta timp cât reuşeşti să identifici exact ce ai nevoie pentru maşina ta.

Vis-à-vis de cele două tehnologii de amortizoare pe care le oferă Ironman 4×4, recomandarea noastră este să folosiţi Foam Cell pentru maşinile ce au un grad de modificare substanţial şi care sunt folosite în cea mai mare parte în teren accidentat, la un regim susţinut. În aceste condiţii, în care confortul este orcicum afectat de natura activităţii, Foam Cell va aduce avantajul unei suspensii care îşi menţine caracteristicile pe perioadă îndelungată. Versiunea NitroGas o recomandăm maşinilor care merg în regim mixt asfalt-teren şi care vor să păstreze în ciuda înălţării, cât mai multe din caracteristicile iniţiale de confort şi dinamică, motiv pentru care acest tip de suspensie a fost şi alegerea noastră.

Neavând experienţa unui număr suficient de mare de kilometri parcurşi cu această suspensie, nu putem vorbi prea mult de fiabilitate, însă producătorul australian oferă, inclusiv prin intermediul importatorului Ironman 4×4 din România, o garanţie de trei ani/60.0000 km.

Am testat:

Kit suspensie Ironman 4×4 FoamCell pentru Toyota Land Cruiser J7  , preţ 725 Euro+TVA

Kit suspensie Ironman 4×4 NitroGas pentru Toyota Land Cruiser J7 , preţ 645 Euro+TVA

 

Răzvan Loghin, editor 4x4adventure.ro

Previous post

Soluţii CB moderne: prim contact cu staţia Cobra 75 ST EU

Next post

Joan "Nani" Roma câştigă Raliul Dakar 2014. Podium integral MINI

No Comment

Leave a reply