Home»Teste»SUV»Soluția franceză. Test cu Renault Scenic Xmod.

Soluția franceză. Test cu Renault Scenic Xmod.

0
Shares
Pinterest Google+

După ce au încercat avantajele tracţiunii integrale cu un succes neconfirmat însă şi de vânzări, pe modele precum Koleos, cei de la Renault au început să abordeze acum mult mai radical ceea ce s-ar numi idealul maşinii de familie, spaţioasă, capabilă să se descurce pe diverse tipuri de drumuri si chiar în afara lor, dar care să rămână în acelaşi timp ieftină şi economică. Soluţia la această problemă complexă a venit de la ideea de a renunţa la folosirea unui sistem de tracţiune integrală şi dezvoltarea unui sistem care să optimizeze modul de lucru al tracţiunii faţă, sistem care s-a materializat în cele din urmă sub sigla Xmod.

Scenic Xmod este modelul care a ajuns pe la noi în încercarea de a ne convinge de potenţialul pe care îl poate oferi această soluţie de compromis, dar şi de faptul că putem vorbi de un model cu adevărat polivalent. Din exterior nu sunt multe indicii care să arate că maşina este pregătită să ofere spectacol în teren, dar cele câteva priviri curioase ale primilor trecătorilor par a fi atrase de elementele de plastic cu rol de protecţie, ce îmbracă partea de inferioară a caroseriei și care fac trimitere către robustețe și ideea unei mașini “rugged”. Unghiurile sunt modeste, iar suspensia ridicată doar de ordinul milimetrilor mă face să am din start o reţinere vis-à-vis de eventualele aptitudini off-road.

În interior lucrurile stau foarte bine în termeni de confort, spaţiu şi modularitate. Caracteristiciele de bază ale lui Scenic sunt incontestabile, iar această versiune nu face altceva decât să le pună într-o lumină şi mai favorabilă. Scaune confortabile, materiale bune şi un finisaj decent, sunt lucrurile cu care intri în contact imediat ce ai ajuns în habitaclu. Bancheta este formată din trei scaune individuale, ce se pot regla, pot culisa sau plia indepenent, pentru a eficientiza la maxim spaţiul şi a putea configura un spaţiu de încărcare pentru diverse necesităţi. Planşa de bord poate părea nefamiliară pentru tradiţionalişti, însă face parte dintr-o ergonomie simplistă, tipică modelelor franceze din noul val. Informaţiile sunt afişate exclusiv electronic prin intermediul a două display-uri, dintre care unul cu touchscreen, destul de anevoios de accesat atunci când te afli la volan, sistuație salvată însă de o interfață cu butoane, prezentă în vecinătatea schimbătorului de viteze.

Dinamică on-road

Scenic Xmod are toate argumentele tehnice pentru a realiza un mix bun între performanțele dinmaice și cele de ordin economic, capitol de care se ocupă o combinarea foarte reușită a motorului diesel de 1.6 litri, cu o cutie de viteze manuală, cu șase rapoarte. Mașina demarează bine și asigură reprize bune inclusiv la viteze mari. Nefiind vorba de o sportivă, limitările vin de la suspensie și de la sistemul de direcție, setate în mod vizibil pentru confort, dar și de la o punte spate smirigidă, ce nu susține abordarea virajelor la limită. Am apreciat insonorizarea bună și lipsa de vibrații, însă caracteristica de care se va bucura orice posesor de Scenic Xmod, va fi cu siguranță, consumul. La un regim de condus moderat, mașina a arătat că poate atinge în condiții reale valori sub 6 litri, ceea ce reprezintă o apropiere de datele optimiste înscrise în fișa tehnică, dar  și un atu important al motorului dCi de 130 CP.

Dinamică off-road

Dată fiind garda la sol modestă și lipsa unui sistem de tracțiune integrală, aptitudinile în afara șoselei ar trebui să fie unele cât mai soft și reduse ca frecvență. Drumurile neamenajate fac ca scuturile de protecție să ia contact cu eventualii bolovani, iar ampatamentul destul de mare combinat cu o suspensie moale, întăresc ideea că mașina poate rămâne suspendată imediat ce se vor depăși aceste limite. Armele pe care le are sistemul Xmod sunt optimizarea tracțiunii prin transferul cuplului către roata cu aderență mai bună, acțiunea asupra motorului pentru a preîntâmpina ruperea aderenței datorată accelerării excesive, dar și anvelope cu profil special, destinate acestei soluții tehnice. Cu ajutorul unui comutator rotativ amplasat la bord, se pot alege din cele trei moduri de lucru pentru sistemul de tracțiune, în funcție de condițiile de drum, respectiv modul Standard, pentru șosea, un mod pentru suprafețe cu aderență scăzută și un mod Expert, în care cel de la volan are controlul total asupra cuplului motor. Fiindcă am identificat câteva situații care să ducă la limită sistemul Xmod, am putut constata că funcționarea acestuia se apropie ca efect de cea a unui diferențial cu alunecare limitată, față de care, acesta aduce un control mai bun și reușește să fie mult mai sigur atunci când mașina rulează pe asfalt. Sistemul pare destul de eficient pentru a se descurca acolo unde o mașină cu tracțiune clasică pe față mai are nevoie, de exemplu, de mâna de ajutor din partea unui trecător atunci când ați parcat pe un loc înzăpezit sau ați nimerit pe un drum de țară desfundat. O gardă la sol mai mare și o demultiplicare superioară pe trapta întâi ar fi adus lui Scenic Xmod ceva mai multe aptitudini în teren, dar se pare că francezii au mers din start pe ideea unui autoturism destinat preponderent șoselei.

Concluzii

Pentru cei care caută un autoturism polivalent ale cărui calități principale sunt prețul, spațiul interior și consumul redus, Scenic este deja soluția ideală. Sistemul Xmod este cel care completează această formulă cu un aspect exterior distinctiv și cu câteva calități ce devin utile atunci când anotimpul rece își intră în drepturi sau în momentele de evadare nu foarte îndepărtate de asflat și civilizație.

Text și foto: Răzvan Loghin

Am testat Renault Scenic Xmod Privilege Energy 1.6 dCi/130 CP. Preț: 24.061 Euro, TVA inclus.

Date tehnice:

MODEL Noul Scenic Xmod
Motorizare Energy 1,6 dCi 130CP
Cilindree (cc) 1,598
Numar cilindri 4
Numar supape 16
Raport compresie 15,4:1
Putere maxima (CP DIN) tr/min 130/4000
Cuplu maxim (Nm) tr/min 320/1750
Tip injectie directa common rail+turbo
Carburant motorina
STOP & START standard
ESM (Energy Smart Management) standard
PUNTI
Fata tip Pseudo Mac-Pherson cu brat inferior rectangular si bara antiruliu
Spate ax semi-rigid
CUTIE DE VITEZE manuala, 6+1 trepte
TRANSMISIE 4X2
PNEURI (jante din tabla  / jante din aluminiu) 215/60R16
CAPACITATE
Rezervor (l) 60
Portbagaj min/max (l) 437 / 1840
PERFORMANTE
Viteza maxima (km/h) 195
0 – 100 km/h (sec) 10.3
DIRECTIE
Asistata electric variabila standard
CONSUM (l/100 km)
Urban (cu plecare la rece) 5.1
Extraurban 4
Mixt 4.4
Emisii CO2 (g/km) 114
Norma de depoluare Euro5
Motor Renault ECO2 eco²
FRANE
Fata discuri ventilate
Spate discuri pline
A.B.S. + A.F.U. (Asistenta la Franarea de Urgenta) standard
Lungime x Latime (cu retrovizoare) x Inaltime   4372 x 2077 x 1656
MASA PROPRIE fara sofer (kg)* 1511
Masa totala maxima autorizata* 2055

Previous post

Expediție cât o viață: 900.000 km în jurul lumii cu un Mercedes-Benz G-Class

Next post

Noul Citroen C4 Cactus a fost lansat oficial în România

No Comment

Leave a reply