Home»Noutati»Accesorii»Troliu electric de la IRONMAN4x4. Am testat modelul de 9.500 lbs

Troliu electric de la IRONMAN4x4. Am testat modelul de 9.500 lbs

0
Shares
Pinterest Google+

După ce ne-am intesectat în testele noastre cu câteva produse Ironman4x4, a venit vremea să vedem la lucru și un troliu dezvoltat de producătorul australian consacrat îndeosebi pe piața de suspensii aftermarket. Varianta pusă la dispoziție de importatorul din România a fost modelul de început al gamei, cu cablu de oțel și cu capacitatea cea mai mică din cele două disponibile, respectiv 9.500 lbs (4.300 Kg)

Pachetul se prezintă bine și conține toate elementele necesare montajului, respectiv cutia de relee, cablurile de legătură și cele de alimentare, manualele, teleomanda, cablul și rolele de ghidaj, cârligul, șuruburile, dar și un covoras pentru detensionarea cablului, pe care Ironman4x4 îl oferă așadar gratuit. O altă surpriză o constituie prezența unui furtun cu aerisitor, ce va trebui montat pe motor și care va preîntâmpina condensul rezultat în urma variațiilor de temperatură din timpul funcționării acestuia, condens ce se manifestă în timp prin corodarea și griparea anumitor componente, cum ar fi cazul suspensiilor de la cărbuni.

Ca și finisare, am apreciat protecția generală anti-coroziune realizată prin vopsirea tip powder-coating, aplicată, pare-se, destul de gros. Carcasa solenoizilor este din plastic, însă pare destul de bine etanșată și protejată la intemperii. Cablul de oțel și rolele sunt și ele bine protejate anticoroziv, dar motive ce țin de ușurința în exploatare, pe cestea le-am înlocuit pentru a realiza acest review cu un fir sintetic Dyneema. Motorul are un capac destul de masiv și cu un design ce indică că ar putea disipa mai bine căldura, iar parghia de acționare a ambreiajului este mare și necesită o rotire de 180 de grade, ce nu lasă impresia de nesiguranță și posibilitatea de a nimeri între poziții, așa cum se întâmplă la troliurile ieftine, chinezești.

Montajul a mers relativ ușor având în vedere că vorbim de respectarea standardului de prindere pe placă, dar o problemă a apărut din cauza poziționării către în față a parghiei de comandă a ambreiajului, care se bloca în suport. Rezolvarea acestui impediment se poate face, așa cum este detaliat și ăn manual, prin demontarea carcasei reductorului și rotirea acesteia până ce pârghia ajunge în poziția dorită.

Printre alte bunătăți ce se găsesc în dotarea troliului Ironman4x4 este telecomanda wireless disponibilă standard, ce oferă inclusiv posibilitatea operării cu fir (inclus în pachet) , dar și funcța de lanternă, ce beneficiază de un led destul de puternic, de circa 1W. Din motive de siguranță, telecomanda are un buton de comutare între modul wireless și cel cu cablu, iar pentru ca troliul să poate fi operațional, este necesară mufarea unui mic dispozitiv în locul în care altfel va trebui conectată mufa de cablu.

Prima funcționare, la mers în gol, s-a dovedit a fi foarte silențioasă. Viteza de recuperare este modestă, ceea ce nu îl face un troliu ideal pentru competiție, însă o caracteristică care ar putea ajuta la acest capitol este ușurința cu care firul poate fi scos de pe tambur atunci când acesta este pus pe liber. La acest capitol am înregistrat o diferență substanțială față de versiunile chinezești și chiar față de câteva mărci de prestigiu, excluzând firește, modelele lor de vârf.

Primul test în condiții reale s-a petrecut în condițiile unui de off-road de expediție (foto), fără situații în care troliul să fie nevoit să lucreze la capacitate maximă sau la solicitări extreme. Astfel, am putut constata atât prestația decentă și funcționarea silențioasă, cât și avantajul comenzii wireless, care, deși are izul unui moft, poate fi uneori mai ușor de operat, plus că te scapă de situația în care va trebui să arunci în mașină un fir plin de noroi. Bucuria sistemului wireless a fost însă de scurtă durată deoarece bateria cu care a venit telecomanda și care este una de 12V pe litiu, era deja slabă. Tocmai pentru acest motiv, în partea de jos a telecomenzii, cei de la Ironman4x4 au prevăzut o mufă rapidă prin intermediul căreia telecomanda se transformă instantaneu într-una clasică, cu fir.

Cât privește aspectele contra, aș putea să punctez lipsa de protecție la intemperii a butonului telecomenzii, dar și a ei ca întreg, mai ales că în interior găzduiește și o componentă electronică sensibilă. Despre prețul de 550 euro cu TVA nu sunt multe de spus deoarece comparația directă cu un troliu no-name de 300-350 de euro pe piața neagră, nu ar trebui luată în calcul, atât din motive de performanță, cât și în ceea ce privește fiabilitatea sau garanția, de regulă inexistentă sau fără o acoperire reală. Deși nu îl pot recomanda ca primă opțiune pentru a fi folosit în competiții, asta datorită vitezei de recuperare,  troliul celor de la Ironman4x4 se pretează perfect pentru mașini de tură sau de expediție, având avantajul unui preț decent în raport cu un nivel de calitate ce ar trebui să aducă, în aceste condiții, mulți ani de funcționare fără bătăi de cap.

Text, foto: Răzvan Loghin

Previous post

Un 4x4 pentru toată familia: noua generație Skoda Octavia Scout a fost prezentată oficial

Next post

Range Rover Sport SVR - cel mai rapid Land Rover din toate timpurile

No Comment

Leave a reply