Home»Teste»SUV»Range Rover se reinventeaza. Drive test cu noul Evoque

Range Rover se reinventeaza. Drive test cu noul Evoque

0
Shares
Pinterest Google+

Admiratie, uimire si neincrederea ca o astfel de silueta va fi vreodata vazuta pe strazi. Asa s-a intamplat din momentul in care conceptul LRX a vazut prima data lumina reflectoarelor si pina azi cand, iata, am putut testa chiar aici pe soselele din Romania noul Range Rover Evoque, o masina pe care europenii care si-o permit au ingrosat demult listele de asteptare sperand ca, in cat mai putine luni, sa o aiba in fata casei.

Range Rover a fost mereu o masina sofisticata si cu un grad inalt de tehnologizare, iar faptul ca Evoque nu vine cu schimbari importante fata de conceptul LRX a contribuit la cariera sa care a inceput cu dreptul. Designul exterior este ultra-modernist, dar acest lucru nu inseamna ca lumea isi va da coate pe strada incercand sa isi dea seama ce masina au in fata, pentru ca elementele definitorii Range Rover sunt toate la locul lor. Caroseria este de dimensiuni mici, Evoque fiind cel mai mic Range Rover facut vreodata, iar concurentii sai cei mai importanti sunt in acest moment BMW X1 si Audi Q3. Rotile mari, designul agresiv si curbarea accentuata a spatelui sugereaza o dinamica si un temperament pe care abia asteptam sa le cunosc imediat ce am urcat la bord.

Interior

Habitaclul se prezinta bine dar a fost privat de senzatia de spatiu infinit pe care o ai atunci cand te instalezi de obicei pe scaunul unui Range Rover. Claustrofobia este ameliorata de plafonul de sticla si de o ergonomie foarte buna a elementelor care te inconjoara. Materiale bune, imbinari pe masura si o groaza de gadgeturi mai mult sau mai putin utile. Cam asa as rezuma prima impresie la acest capitol, insa la nivel de detaliu lucrurile stau chiar mai bine. Scaunele au un design interesant ce duc cu gandul la cele de competitie, au o sustinere laterala buna si sunt acoperite cu piele de calitate. Acelasi material nobil acopera si alte suprafete, cum sunt bordul si fetele de usi. Schimbatorul de viteze nu mai exista si a fost inlocuit de un comutator rotativ ce iese la suprafata (la propriu) atunci cand apesi butonul de start. Displayul central multifunctional centralizeaza informatiile sistemului audio, de navigatie, tunerului TV si al sistemului de camere video ce ofera o vizibilitate de jur-imprejurul masinii, utila atat la mersul in marsarier, cat si la manevrarea in spatii foarte inguste. Privesc peste scaune si incep sa inteleg motivul stradaniei inginerilor pentu acest gadget, aceea ca vizibilitatea catre spate este departe de idealul pe care ti-l doresti atunci cand faci o manevra de mers inapoi. Insonorizarea este foarte buna si realizeaza un mic univers in care mai patrunde doar la relanti cateva nuante ale motorului diesel.

Dinamica on-road

Odata comutat selectorul de viteze in modul Drive si apasata acceleratia, dieselul de 2.2 litri incepe sa isi arate adevaratele sale valente, fiind pus la treaba de o transmisie automata cu 6 trepte si un sistem de tractiune integrala. Motorul produce 190 CP, urca rapid in ture si trage bine de la regimuri joase si pana catre zona rosie a turometrului. Cutia schimba rapid si nu are intarzieri de raspuns atunci cand vrei sa treci de la un condus pasnic, la unul sportiv, sau pur si simplu atunci cand ai nevoie de reprize mai bune, cum sunt in cazul depasirilor. Cutia mai dispune si de un mod Sport ce va oferi o setare chiar mai dinamica pentru ansamblul motor-transmisie. Treptele de viteze se pot schimba si manual prin intermediul clapetelor de la volan, insa acest lucru nu va aduce beneficii importante, mai ales la condusul pe sosea. La Evoque suspensia a pierdut din elasticitatea ce caracteriza pina acum modelele Range Rover, fiind impinsa catre zona in care sa ofere un maxim de stabilitate. Este chiar mai rigida decat la Freelander, iar acest lucru aduce avantaje pe o sosea perfecta, dar nu si pe denivelari. Ruliul este mic si face casa buna cu o directie suficient de agila cat sa faca invidioase multe surate 4×4.

Dinamica off-road

Evoque nu este genul de masina pe care imediat ce o cumperi te duci sa vezi ce MT-uri se potrivesc si cine produce cel mai bun kit de inaltare, desi… sunt sigur ca undeva in lume cineva deja viseaza la asta. Caroseria este autoportanta, suspensia este independenta pe ambele punti si nu exista reductor. Iata doar cateva motive cit sa fie nevoie sa puneti foarte multi bani deoparte daca vreti sa preparati un Evoque pentru offroad. Totusi, am incercat sa vedem cum se descurca mezinul Range Rover pe teren, asa ca am luat la escaladat citeva dealuri, in incercarea de a justifica rolul unui sistem 4×4 la o masina pe care o veti vedea mult mai des parcata in fata cafenelelor de pe Dorobanti decat in padure, cu un cort langa ea. Sistemul 4×4 este unul simplificat ca numar de componente si are la baza un diferential spate Haldex care poate varia gradul de angrenare al puntii anterioare in functie de aderenta. Sistemul isi face bine treaba si are timpi de reactie foarte scurti ce iti permit sa controlezi masina chiar mai bine decat in cazul uneia echipate cu diferential central. Exista mai multe moduri presetate ce se pot alege prin intermediul unot butoane amplasate pe consola centrala si care vor optimiza transmisia pentru ca Evoque sa profite in multe situatii de beneficiile tractiunii integrale. Suspensia este clasica, cu arcuri elicoidale, iar setarea pro-asfalt nu incurajeaza escaladarea bolovanilor. Se poate merge totusi decent pe un forestier usor sau un drum neamenajat. Pe jantele cu diametru de 19 inchi merg cel mult montate un set de anvelope M+S mai agresive, de tipul celor nordice, care vor aduce performante deloc de neglijat pe drumuri cu zapada sau noroi.

Concluzii

Range Rover Evoque este una dintre cele mai interesante aparitii 4×4 din 2011, iar succesul sau abia a inceput. Dimensiunile reduse, designul avangardist si codul genetic mostenit de la un performer tot-teren sunt principalele atuuri ale lui Evoque. Desi pretul la care ajunge o versiune bine echipata este destul de mare, Evoque ofera la schimb calitatea si extravaganta unei masini premium, o dinamica buna si garantia ca o sa va scoata in evidenta cativa ani buni de aici inainte.

Am apreciat:

Designul exterior, calitatea materialelor si finisajelor de la interior, ergonomia, dinamica pe sosea, agilitatea, gradul de personalizare si accesorizare

Nu am apreciat:

Capabilitati off-road modeste, vizibilitatea catre spate, rafinamentul motorului

Pret: Evoque 2.2 SD4 5 Doors Dynamic 2.2 l SD4 190CP 49.588 Euro, cu TVA
Text si foto: Razvan Loghin

Date tehnice

Viteza maxima (km/h): 195
Acceleratie 0-100 km/h (s): 8,5
Consum urban (l/100 km): 7,9
Consum extraurban (l/100 km): 5,7
Consum mediu (l/100 km): 6,5
Emisii de CO2 (gr/km): 174
Norma de emisii: Euro V

Dimensiuni si mase

Caroserie: autoportanta
Numar usi: 5
Lungime / Latime / Inaltime (mm): 4.365 / 1.965 / 1.635
Ampatament (mm): 2.660
Coeficient Cx: 0,35
Greutate proprie (kg): 1.790
Capacitate rezervor (litri): 60
Volumen maxim portbagaj (litri): 1.445
Volumen minim portbagaj (litri): 575
Numar locuri: 5

Caracteristici off-road

Unghi de atac (grade): 19,0
Unghi de degajare (grade): 22,0
Adancime vad (mm): 500

Motor

Combustibil: Motorina
Putere maxima CP – kW / rpm: 190 – 140 / 3.500
Cuplu maximo Nm / rpm: 420 / 2000
Amplasament: Fata transversal
Numar de cilindri: 4 – in linie
Material bloc / chiulasa: Fier / Aluminiu
Alezaj x cursa (mm): 85,0 x 96,0
Cilindree (cm3): 2.179
Raport de compresie: 16 la 1
Distributie: 4 supape pe cilindru/doua axe cu came in chiulasa
Alimentare: Injectie directa common-rail, turbina cu geometrie variabila, intercooler

Transmisie

Tractiune: Integrala variabila
Cutie de viteze: Automta, 6 viteze
Suspensie fata: Paralelogram deformabil / Arc elicoidal
Suspensie spate: Paralelogram deformabil / Arc elicoidal
Bara stabilizatoare: fata si spate
Frane fata: Discuri ventilate (300 mm)
Frane spate: Discuri (302 mm)
Directie: Cremaliera servoasistata electric
Diametru de bracaj (m): 11,3
Anvelope fata: 235/55 R19
Anvelope spate: 235/55 R19

Previous post

Vehicule militare extreme: ZIL-135

Next post

Noul Mercedes ML s-a lansat in Romania. Primul drive test cu noua Clasa M

No Comment

Leave a reply