Peugeot 3008 Hybrid4 este aici. Test cu primul hibrid diesel din lume
Accentul pe tehnologie începe să se vadă din ce în ce mai bine și în zona crossoverelor, acolo unde Peugeot tocmai a venit cu câteva soluții de propulsie interesante. Primul diesel hibrid din lume se cheamă 3008 Hybrid4 și a poposit deja la noi pentru a încerca să ne convingă că se poate merge 4×4 și prin intermediul volților, nu doar prin cel al pinioanelor, cardanelor și cutiilor de transfer.
Mașina arată banal în peisajul autohton și nimeni nu pare să zărească la prima vedere faptul că vorbim de o noutate absolută. Ceva mai multe detalii se găsesc la interior, acolo unde 3008 HY4 dispune de câteva gadgeturi specifice hibridelor, cum ar fi indicatorul pentru starea încărcării și descărcării bateriei, dar și comutatorul care îți permite să alegi diferite moduri de deplasare, inclusiv unul exclusiv electric. Un head-up display și plafonul panoramic sunt picanterii pe care cei de la Peugeot le-au folosit pentru a crea o atmosferă mai plăcută și mai hi-tech într-un habitaclu destul de generos ca spațiu și care nu a fost afectat de existența unor componente suplimentare necesare sistemului hibrid.
Partea cea mai interesantă o reprezintă tehnologia, iar aici vorbim de folosirea unui propulsor diesel de doi litri HDi /163 CP, plus ajutorul dat de un motor electric de 27kW montat pe puntea spate. Ambele motoare pot produce pe termen scurt o putere cumulată de 200 CP, fapt confirmat de reprizele foarte puternice de care această mașină, aparent pașnică, poate fi capabilă la nevoie. Pentru această combinație de tehnologii, francezii se laudă cu valori foarte scăzute ale emisiilor poluante, dar și cu un consum redus cu circa 35%, ceea ce înseamnă o medie de circa 3,8 litri. Noi nu am reușit această performanță dat fiind faptul că nu am urmărit îndeaproape aspectul economic, însă am putut vedea un sistem eficient și echilibrat, ce livrează puterea prompt și fără a fi diferit ca senzații de un autoturism convențional cu cutie automată. Mașina rulează silențios dacă nu intervin excese și poate susține un consum redus inclusiv la croaziere extra-urbane, cele care nu debordează de economie în cazul hibridelor clasice, cu motor pe benzină. Deși mi-au plăcut accelerațiile puternice și faptul că pe autostradă 3008 s-a dovedit foarte rapid, nu la fel de mult aș putea aprecia feedback-ul direcției și nici faptul că schimbarea manuală a celor șase trepte, lucru care se poate face prin intermediul padelelor, nu aduce vreun câștig evident la capitolul dinamică.
Incursiunile în afara șoselei au fost de interes pentru a vedea în ce mod un motor electric poate suplini transferul direct de putere al motorului termic către puntea spate. Dacă la ânceput a trebuit să pășesc cu grijă în teren datorită unei gărzi la sol modeste și a unor unghiuri ce penalizează din start astfel de aventuri, am reușit să ajung într-un loc perfect pentru “proba de foc”. Am putut face cu succes câteva urcări la limita aderenței pe suprafață uscată, dar și o încrucișare de punți pe iarbă, cu o ușoară urcare. Motorul electric își face bine treaba generând suficient cuplu cât să nu lase roțile din față să piardă aderența. Cumva, sistemul este eficient, însă lasă impresia că se chinuie mult mai mult decât un sistem clasic pentru a rezolva astfel de probleme, care oricum ar trebui să apară doar ocazional în viața unui astfel de vehicul.
Fiindcă au fost mereu niște vizionari, francezii pot fi apreciați și în cazul lui 3008 HY4 pentru faptul că ne indică încă de pe acum direcția în care este posibil să se îndrepte crossoverul modern, cel care a pierdut pe drum pedigree-ul de offroader și care trebuie în schimb să rezolve capriciile unei clientele care nu este dispusă să fac rabat la nimic din ce înseamnă spațiu, consum și performanțe.
Text, foto: Răzvan Loghin
Am testat: Peugeot 3008 Hybrid4. Preț: de la 35.686 Euro, cu TVA.
Date tehnice
Viteza maxima (km/h) | 191 | ||
Aceleratie 0-100 km/h (s) | 9,2 | ||
Consum urban (l/100 km) | 2,7 | ||
Consum extraurban (l/100 km) | 4,0 | ||
Consumo mediu (l/100 km) | 3,5 | ||
Emisii de CO2 (gr/km) | 90 | ||
Norma de emisii | Euro VI | ||
Lungime / latime/ inaltime (mm) | 4365 / 1837 / 1639 | ||
Ampatament/ ecartament fata-spate (mm) | 2613 / 1531 – 1532 | ||
Greutate (kg) | 1735 | ||
Volum minim portbagaj (litri) | 333 | ||
Putere CP | 200 | ||
Motor termic | |||
Combustibil | motorina | ||
Putere maxima CP / rpm | 163 – 120 / 3850 | ||
Cuplu maxim Nm / rpm | 300 / 1750 | ||
Pozitionare | Fata transversal | ||
Cilindree (cm3) | 1997 | ||
Motor Electric |
Putere maxima CP – kW / rpm | 37 – 27,0 / 2000 | ||
Cuplu maxim Nm / rpm | 200,0 / 1290 | ||
Tensiune lucru (V) | 202 | ||
Tractiune | integrala simulata electric | ||
Cutie de viteze | Automta, 6 viteze | ||
No Comment