Home»Teste»SUV»Moment de cotitură. Test cu Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Moment de cotitură. Test cu Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

0
Shares
Pinterest Google+

După mai bine de 25 de ani în care Toyota a mizat foarte mult pe motorizarile turbodiesel de 3 litri pentru modelul Land Cruiser, vedem astăzi o tendință de reducere a capacității pentru această unitate, înlocuită recent de un propulsor de 2.8 litri. Noul motor promite păstrarea acelorași caracteristici dinamice, dar cu un consum și emisii poluante mai mici, caracterisitici ce l-au facut mai prietenos cu o parte din utilizatori, dar și cu reglementările stricte din Uniunea Europeana.

Odată cu schimbarea de cilindree, cei de la Toyota i-au adus noului Land Cruiser și o cutie de viteze automată cu șase trepte, destinată a utiliza mai eficient cuplul motorului și a oferi o rulare mai confortabilă. Fiind vorba de un upgrade al părților mecanice, actualul Land Cruiser nu vine cu schimbări estetice care să-l scoată în evidență, așa că prezența noilor tehnologii nu va fi lesne de observat.

Am condus noul Land Cruiser pe șosea, pe porțiuni de autostradă și l-am chinuit un pic și pe teren, în limitele impuse de gabarit și de faptul că vorbim de o mașină fără o echipare specială în acest sens, mai ales la capitolul anvelope. Formula constructivă a șasiului separat de caroserie este de bun augur în mediul pentru care a fost gândint acest model, însă aduce o masă ce se resimte atunci când accelerezi sau vrei să faci o depășire pe autostradă. Nu cred că este vorba aici de lipsa celor 13 CP pierduți odată cu noua motorizare, ci de faptul că viața la bordul lui Land Cruiser trebuie să fie una lipsită de pretenții sportive. Mersul peste limita legii nu este benefic din multe puncte de vedere, de la zgomotul motorului care începe să se simtă în habitaclu, la consumul care depășește media rezonabilă de circa nouă litri și terminând cu amenzile, lucruri pe care le-am experimentat pe rând realizând acest test. Una peste alta, noul motor a câștigat în privința cuplului cu circa 11% datorită folosirii unei turbine mai mici ca dimensiuni și echipată cu geometrie variabilă, iar cutia automată cu șase trepte se mișcă considerabil mai bine decât cea precedentă.

În teren, primul lucru pe care îl vei observa este confortul suspensiei. Deși vorbim de o soluție clasică, cu punte spate rigidă, Land Cruiser se descurcă extrem de bine când are de parcurs drumuri de pământ, zone cu pietriș și bolovani, locuri în care poți merge cu aceeași viteză ca pe asfalt fără a știrbi mare lucru din confortul la bord. Sistemul de tracțiune folosește un diferențial central tip Torsen, dar care permite și blocarea manuală, pentru a putea oferi un raport fix între punți. Sistemul a fost gândit pentru a mulțumi pe toată lumea, atât pe cei care nu au aptitudini de condus off-road, cât și pe cei mai bine familiarizați cu setările manuale. Sistemele electronice care vor să te ajute sunt multe, de la controlul electronic al tracțiunii, care frânează roțile fără aderență și optimizează cuplul motor, până la sistemul Multi Terrain Select, care îți oferă programe dedicate le lucru pentru diferite tipuri de suprafețe. Suplimentar, există sistemul de control al coborârilor și sistemul Crawl Control, destinat urcărilor foarte dificile, sistem ce mai are nevoie de contribuția șoferului doar pentru controlul direcției. Pentru avansați există în continuare reductor și posibilitatea blocării diferențialului central și spate, aspecte ce îl îndepărtează pe Land Cruiser de orice posibilă comparație cu un SUV modern atunci când vorbim de capabilități off-road.

Concluzii

Schimbarea motorizării și echiparea cu o cutie de viteze mai performantă nu sunt aspecte care să modifice radical ceea ce știam deja despre Land Cruiser. Diferențele percepute la noul model nu sunt așadar unele spectaculoase în privința performanțelor dinamice, inclusiv a celor off-road, ci mai de grabă vor fi sesizate pe latură economică. Miza unui propulsor mai mic este cea legată de consum, ce a scăzut cu circa 9% conform celor de la Toyota, dar și continuitatea pe o piață tot mai ostilă acestor vehicule, asigurată acum de trecerea la un propulsor Euro 6 și folosirea unui catalizator SCR pe bază de uree. Printre lucrurile palpabile pe care le oferă în prezent Land Cruiser se află și rafinamentul – un ingredient mai puțin folosit până acum în rețeta acestui model.

Text și foto: Răzvan Loghin

Am testat Land Cruiser 2.8 D-4D A/T, preț de la 56,759 Euro (TVA inclus)

Date tehnice:

Motor

Numar cilindri                                 4 cilindri, in linie

Sistem de injectie                            Injectie directa cu rampa comuna

Putere maxima (DIN CP)               177/3400

Cuplu maxim (Nm/rpm)               450/1600-2400

Raport de compresie                      15.6 : 1

Alezaj x cursa (mm x mm)            92.0 x 103.6

Consum și performanțe

Consum urban (l/100km)               9,2

Consum extraurban(l/100km)      6,3

Consum combinat (l/100km)        7,4

Viteza maxima(km/h)                    175

Accelerare 0-100 km/h                  12,7

Dimensiuni și mase

Greutate maxima (kg)                   2990

Masa proprie                                   2235-2425

Lungime(mm)                                 4780

Latime(mm)                                     1885

Inaltime (mm)                                 1890

Ampatament                                    2790

Ecartament fata (mm)                   1585

Ecartament spate (mm)                1585

Raza de bracaj (m)                           5,8

Caracteristici off-road

Garda minima la sol (mm)            215

Unghi de atac (°)                              32

Unghi de degajare (°)                     26

Previous post

Între 9-11 septembrie are loc cea de-a zecea întâlnire a fanilor Duster

Next post

Porsche Cayenne ne arată că nu se teme de off-road

1 Comment

  1. October 16, 2016 at 3:00 pm —

    O masina extraordinara de teren.

Leave a reply