Home»Teste»Utilitare»Massif – micul gigant al lui Iveco

Massif – micul gigant al lui Iveco

0
Shares
Pinterest Google+

Sună ciudat, dar acesta este cel mai mic model produs de constructorul italian de utilitare. Formaşi dimensiunile sunt însă mult mai aproape de ceea ce sugerează numele şi fac din acest model unul din cele mai bune maşinării de offroad care se produc în prezent. Prima dată l-am condus cât să-mi fac o primă impresie cu ocazia lansării lui în România, undeva prin 2008.

Era aşadar timpul să-l vedem acum la lucru, pentru a-i pune în valoare cât mai multe din calităţile pe care această maşină le oferă şi care continuă să se opună foarte categoric curentului SUV.

Iveco Massiv nu este maşina pe care să o foloseşti în viaţa de zi cu zi decât dacă vrei să te pedepseşti pentru vina că ai ales sa fii diferit, cam la fel cum se întâmplă şi cu cei care deţin un Defender.


Similitudinile cu modelul britanic nu sunt întâmplătoare, şasiul şi mare parte din conceptul Massif fiind de fapt copii ale legendarul Land Rover Series, ce s-au realizat într-o interpretare ceva mai modernă în fabrica Santana, din Linares (Spania). În timp ce britanicii au ţinut morţiş să nu aducă schimbări importante lui Defender, cei de la Iveco au ştiut să puncteze la câteva capitole ce au făcut ca Massif să fie ceva mai confortabil şi mai performant. Ştiu că nu sunt în asentimentul ‘’armatei” de posesori de LR spunând aceste lucruri, însă avantajele maşinăriei italiene sunt greu de contestat.

Motorul de 3 litri HPT este preluat de la Daily şi este unul din aspectele importante ce vizează performanţele lui Massif. Cei 176 CP şi cuplul de 400 Nm sunt mai mult decât suficienţi pentru a urni maşina cu masa maximă autorizată de 3.05 tone. Pe şosea acest lucru înseamnă un demaraj ce îţi permite să ţii pasul cu mult mai tehnologizatele jucării ce te înconjoară la semafor, dar aduce un mare aport şi în teren, acolo unde odată ţinut în ture, devine foarte greu de oprit indiferent că faci o trecere prin noroi sau încerci o rampă cu înclinaţie mare. Cutia de viteze are şase trepte şi este etajată corect, însă nu are o timonerie care să facă posibilă schimbarea rapidă şi precisă a treptelor, aşsa că e bine să anticipezi din timp treapta în care intenţionezi să faci o manevră la limită.

Tracţiunea integrală este de tipul part-time, cu MRL-uri manuale (AVM) pe care trebuie să le cuplezi înainte de a te afunda bine în noroi. Reductorul este un must have pentru o astfel de maşină, iar diferenţialul blocabil de pe spate este o opţiune pe care o recomand cu caldură dacă veţi opta pentru varianta cu ampatament lung, la fel ca cea pe care am avut-o la test. Şasiul are o construcţie “apocaliptică”, un lucru rar în ziua de azi,  ce te face să vezi potenţialul maşinii şi dincolo de viaţa ei civilă. Suspensia este pe arcuri lamelare atât pe faţă cât şi pe spate, iar acesta l-am contorizat drept singurul minus.

Denivelările scurte se simt cu uşurinţă în habitaclu, iar caroseria voluminoasă antifonată precar face ca zgomotul în interior să se simtă din plin. Cei de la Iveco nu au lucrat cu jumătăţi de masură şi au echipat din standard maşina cu anvelope BFGoodrich profil MT, semn că aceasta ţinteşte direct un public preocupat îndeosebi de calităţile pe teren accidentat. Pentru aceştia, Massif este capabil să urce rampe cu înclinaţie de 45 de grade, să suporte înclinaţii laterale pâna la 40 de grade. Massif are un unghi de atac de 50 de grade, garda la sol de 200 mm, iar capacitatea de trecere prin vad, de 0.5 metri.

Multe din aceste caracteristici le-am testat cu brio pe teren accidentat, singura limitare fiind dată de combinaţia ampatament mare-praguri, ce nu a permis abordarea câtorva obstacole. Massif este disponibil în patru versiuni de caroserie, Station Wagon în 3 sau 5 uşi, Pick Up şi autoşasiu, iar preţurile sunt cuprinse în funcţie de versiune şi echipare, între 25.000 şi 35.000 de euro. Capacitatea de transport a unei încărcături mari (1.1 tone) şi a faptului că un europalet poate intra la fix în Massif, mă fac să cred că avem de a face cu o maşină ideală pentru munci grele sau care să servească ca bază bună pentru configurarea unei maşini serioase de off-road sau de expediţie.

Aprecierile nu se opresc doar la noi ci se pare că au convins şi autorităţile, un numar de 426 de exemplare fiind deja în dotarea Poliţiei de Frontieră. Aş fi preferat să văd mai multe pe şosea şi în teren, însă combinaţia dintre motoarele de capacitate mare (3 litri) şi norma de poluare Euro 4, este descurajată de actualele impozite şi taxe.

Text şi foto: Razvan Loghin

Previous post

Monstrul de la BGS

Next post

FJ 25 - Primul Land Cruiser

No Comment

Leave a reply