Home»Noutati»În teren cu Jimny. Test cu cel mai capabil 4×4 al lui Suzuki

În teren cu Jimny. Test cu cel mai capabil 4×4 al lui Suzuki

2
Shares
Pinterest Google+

Cei familiarizaţi cu lumea off-roadului şi cu maşinile 4×4, ştiu de ce era în stare Suzuki Samurai, maşina ce putea trece atât de dezinvolt prin locurile în care cele mai multe din suratele mai mari aveau, de cele mai multe ori, foarte mult de muncă. Cei aproape douzeci de ani în care acesta s-a produs cu doar câteva îmbunătăţiri, dar şi nevoia de mai mult confort şi siguranţă, au adus în 1997 un înlocuitor pe nume Jimny, ce continuă cu multă înverşunare tradiţia începută de predecesorul său.

Jimny este în continuare o maşină de teren veritabilă, cu şasiu separat de caroserie, punţi rigide si cutie de transfer cu reductor, lucruri ce au rămas în continuare baza construcţiei oricărui autoturism de teren respectabil. Unele lucruri au suferit unele schimbări bine-venite, cum ar fi repoziţionarea rezervorului, ce a fost mutat central, renunţarea la arcurile lamelare în favoarea celor elicoidale, mărirea ampatamentului şi ecartamentului, dotarea cu un motor mai performant, servodirecţie şi o caroserie care oferă mai mult confort şi este dotată superior. Fiindcă şi Jimny a trecut în timp prin câteva schimbări, la ultima generaţie se poate observa noul mod de acţionarere a cutiei de transfer şi o planşă de bord nouă. Exteriorul are şi el câteva retuşuri, dintre care cea mai vizibilă este la nivelul capotei, care se deschide separat de grila radiatorului şi care poartă o priză de aer.

În interior lucrurile stau aşa cum ne-am obişnuit, cu un spaţiu decent pentru două persoane şi ceva mai restrictiv pentru patru. Materialele şi ergonomia elementelor nu sunt vreo revelaţie decât în comparaţie cu vechiul Samurai, ele fiind cel mai probabil alese pentru a nu necesita prea multă întreţinere şi a face din Jimny maşina pe care să o foloseşti în teren cu încredere. Pe lista de dotări se află câteva lucruri interesante, cum ar fin încălzirea în scaune, oglinzi şi geamuri cu comandă electrică, aer condiţionat şi o combină audio cu radio şi CD.

Dinamică on-road

Primii kilometri parcurşi cu Jimny au fost în oraş, acolo unde singurele calităţi ale lui faţă de alte maşini din trafic sunt, cel mult, poziţia de condus mai înaltă, dimensiunile mici ce îţi permit să te descurci mai uşor în aglomeraţie şi, de ce nu, posibilitatea de a trece mai relaxat peste gropi sau a găsi mai uşor un loc de parcare. Confortul lipseşte cu desăvârşire, atât cel legat de suspensii, cât şi cel de la interior. Un spate puternic şi sănătos şi o bună toleranţă la vibraţii şi zgâlţâieli sunt atuurile de bază pe care trebuie să le ai înainte de a urca la bord.

Drumurile lungi în afara oraşului nu sunt pe placul lui Jimny, iar acest lucru se datorează unei stabilităţi foarte reduse şi a unei viteze de croazieră care, dacă depăşeşte 100 km h, va atrage mai mult zgomot în habitaclu şi un consum ridicat, lucruri de care se face vinovat micul motor pe benzină, de 1.3 litri.

Dinamică off-road

Terenul accidentat este locul de joacă preferat al lui Jimny. Aici, toate aspectele tehnice care par învechite pentru vremurile actuale, încep să prindă sens. Un drum cu denivelări şi bolovani poate aduce un mic infern la bordul unui SUV de concepţie nouă, ce va trebui ferit ca nu cumva unele componente sau chiar caroseria, să fie avariate sau să provoace cheltuieli ulterioare semnificative. La Jimny aceste lucruri sunt mai reduse, dar nu complet inexistente. Bara stabilizatoare este montata prea jos şi atinge prima în bolovani, iar sistemul de decuplare vacuumatică a cuplajelor de roţi are un traseu foarte lung şi foarte expus. Şasiul solid şi punţile rigide sunt totuşi în măsură să îndure multe vitregii, iar suspensia oferă flexare decentă pentru ca maşinăria japoneză să se poată lua la trântă cu obstacoledestul de mari. În plus, garda la sol şi dimensiunile maşinii permit abordarea unor locuri prin care un 4×4 de talie mare va avea probleme de acomodare.

Sistemul de tracţiune este clasic, cu puntea spate angrenată tot timpul şi cu o cutie de transfer ce permite cuplarea punţii faţă. Acest lucru se face acum prin intermediul unui buton, la fel ca şi cuplarea reductorului. Din cauza lipsei unui diferenţial central, modul 4×4 nu este indicat pe şosea decât atunci când vorbim de zăpadă sau porţiuni alunecoase. Reductorul aduce o demultiplicare substanţială transmisiei şi face casă bună cu un motor ce poate urca la nevoie dincolo de 6.000 rpm, aşa că orice rampă poate fi abordată lejer, fie la aderenţă –  în cazul urcărilor pe bolovani, fie în forţă – în cazul celor cu noroi. Avantajul în noroi este dat de turaţia mare la roţi de care Jimny este capabil, ce favorizează descărcarea bună a anvelopelor şi care face casă bună cu greutatea redusă a maşinii.

Concluzii

Micul Jimny este una din maşinile pe care le poţi număra pe degete atunci când căutarea unei maşini noi începe cu o listă de dotări din care trebuie să facă parte în mod obligatoriu punţile rigide, şasiul se parat de caroserie sau prezenţa unui reductor. Deşi a pierdut vizibil din farmecul pe care îl avea bătrânul Samurai, Jimny a ştiut să conserve aptitudinile off-road, în condiţiile în care poate oferi mai mult confort şi un comportament decent pe şosea. În contextul actual în care pasionaţii de maşini 4×4 sunt bombardaţi din toate părţile, fie cu oferte de SUV-uri incapabile practic de a se descurca în teren, fie de taxe, impozite şi cheltuieli care scot din minţi posesorii de maşini cu motoare mari, Jimny poate reprezenta soluţia salvatoare şi un prieten de încredere pentru mulţi ani. Limitările sunt date de lipsa de spaţiu şi, în general, de aptitudinile modeste în a acoperi cu succes nevoile unei familii.

Am testat: Suzuki Jimny 1.3 JLX. Preţ: 15.320 Euro, cu toate taxele.

Text şi fotografii: Răzvan Loghin

Date şi specificaţii tehnice:

Performanţe
                Viteza maximă (km/h)   140
                Aceleraţie 0-100 km/h (s)             14,1
                Consum urban (l/100 km)             8,9
                Consum extraurban (l/100 km)  6,0
                Consum mediu (l/100 km)            7,1
                Emisii de CO2 (gr/km)    162
                Norma de poluare           Euro V
 
Dimensiuni, mase şi capacităţi
                Număr uşi           3
                Lungime / lăţime / înalţime (mm)             3.665 / 1.600 / 1.705
                Ampatament / ecartament faţă-spate (mm)       2.250 / 1.355 – 1.365
                Greutate proprie (kg)    1.070
                Capacitate rezervor (litri)              40
                Volum portbagaj minim/maxim (litri)      113/816
Caracteristici off-road
                Unghi de atac (grade)    34,0
                Unghi de degajare (grade)           46,0
                Garda la sol (mm)            190
Motor
                Combustibil        Benzină
                Putere CP – kW / rpm     85 – 63 / 6.000
                Cuplu maxim Nm / rpm 110 / 4.100
                Număr cilindri    4 – în linie
                Material bloc / chiulasa  Aluminiu / Aluminiu
                Alezaj x cursă (mm)        78,0 x 69,5
                Cilindree (cm3) 1.328
                Raport de compresie      9,5 la 1
                Distribuţie           4 supape/cilindru. DOHC
                Alimentare         Injectie indirecta multipunct
Transmisie
                Tracţiune             4×4 decuplabilă, cu reductor
                Cutie de viteze  Manuală, 5 trepte
Şasiu
                Suspensie faţă-spate     Punte rigidă, arcuri elicoidale
                Frâne faţă/spate              Discuri/tamburi
                Direcţie                Casetă cu bile recirculante, servo
                Roţi        205/70 R15

 

Previous post

SsangYong ţinteşte sus. Drive test cu noul Rexton W 2.0 e-XDI

Next post

Polar Expedition Concept Truck a ajuns de vânzare. Date tehnice, preţ şi fotografii detaliate

No Comment

Leave a reply