Sfaturi instalatii GPL pentru Vitara

Zona Suzuki 4x4.
User avatar
dragosxc
Posts: 32
Joined: 13 Nov 2011 16:45
Location: Bucuresti-Militari
Contact:

Sfaturi instalatii GPL pentru Vitara

Postby dragosxc » 04 Jan 2012 11:08

In urma unui lung drum de initiere in ale GPL-ului pe Vitara am ajuns si eu la unele concluzii si acum pot emite niste pareri despre acest subiect. Puteti sa le luati ca niste sfaturi practice daca va ganditi pe viitor sa montati o instalatie pe masinuta voastra.

1) Nu e recomandabila montarea de instalatii DIY, artizanale, second hand sau mesterite. Eu le consider carpeli si tiganii si nu sunt de acord cu ele. Nu sunt sigure si nu prezinta nici un fel de garantie ca vor functiona corect.

2) Daca va orientati spre o insatlatie de marca (italiene sau olandeze sunt cele mai bune in domeniu) faceti putin research despre service-ul autorizat care monteaza astfel de instalatii. Am vazut unele lucrari pe unele Vitare facute cu picioarele. Si eu am patit la fel, dar la bulgarii mei. Nu exista ieftin si bun!!!! Uneori pretul este un bun indicator al calitatii executiei.

3) Buteliile cele mai potrivite pentru micul portbagaj de Vitara sunt cele cilindrice cu diametrul de 244 mm. Cea mai mare are in jur de 40 de litri capacitate totala si ocupa cam toata latimea portbagajului (ca in cazul masinii mele). Se poate apela si la unele mai scurte, dar mai mici (cca 30 litri), dar tinand cont de faptul ca buteliile nu se umplu cu GPL decat la maximum 80% din capacitatea totala atunci e bine sa fie cat mai mare butelia pentru o autonomie mai buna.

4) Multivalva care se monteaza pe butelie este extrem de importanta si aici am vazut cele mai mari magarii si tiganii posibile. Multivalvele sunt niste dispozitve care permit intrarea si iesirea in mod controlat a GPL-ului in/din butelie. Pentru a verifica daca "specialistii" v-au montat multivalva potrivita pentru butelia aleasa este importanta verificarea a doi parametri functionali: diametrul sau inaltimea buteliei: 244 mm, 310 mm, 315 mm etc si unghiul sub care se monteaza multivalva. Acesti doi parametri se gasesc gravati pe multivalva sau printati pe un stiker lipit de multivalva. Ex: Daca alegeti o butelie pentru Vitara cu diametru de 244 mm (parametru gravat pe o placuta sudata pe butelie de fabricant!) atunci multivalva trebuie sa aiba gravat pe ea cifra 244 urmat de unghiul de montare, in cazul nostru cel mai potrivit fiind 30 de grade.
E importanta aceasta potrivire din mai multe aspecte functionale si de siguranta:
-tija plutitorului multivalvei actioneaza o supapa de siguranta care nu permite umplerea buteliei la mai mult de 80% din capacitate; Lungimea si unghiul de montaj ale tijei sunt special calibrate;
-tija plutitorului indica si nivelul de GPL din butelie;

Mesterii de pe la unele service-uri mai mici sau mai mari ce fac? Nu au multivalve potrivie pentru rezervorul dumneavoastra si incep sa adapteze. Cum fac asta? Pai simplu: sa spunem ca alegeti o butelie de 244 mm diametru, iar domnii mesteri nu au pe stoc decat multivalve de 310 sau 315 mm. NO PROBLEM! Mesterim la ea si o facem sa se potriveasca! Se apuca si taie din lungimea tijei plutitorului si a conductei de aspiratie!!!! :x :x :x Si la final ca intre cat de cat in butelie le mai si stramba putin!!!! WTF.
O lucrare ca asta duce la:
- de cele mai multe ori o umplere mai mare a buteliei decat cea maxima permisa (80%), fapt ce va genera o presiune uriasa in rezervor (> 20 bar) si implicit asupra supapelor si garniturilor multivalvei. In cel mai scurt timp una din garnituri va ceda si o sa va treziti cu un bogat zacamant de propan in habitaclu (da, daaaa este extrem de inflamabil!!!!), in ciuda mecanismului de evacuare a scaparilor de gaz in afara habitaclului (acea ciuperca transparenta cu garnitura de pe butelie). Eu asa am patit!!! Ca un fapt divers jetul de GPL care scapa sub presiune pe la multivalva are o temperatura de -60 grade si ingheata totul instant in jur, asa ca nu e recomandat sa va apropiati cu vreo cheie cu mainile goale daca se intampla necazul.
- pana cedeaza vreo garnitura ca mai sus o sa aveti parte de zgomot constant din interiorul buteliei cand nivelul de GPL este mai jos de jumatate (un clinchet metalic suparator) si evident o indicare eronata a nivelului de GPL din butelie.
Cateva poze cu multivalva mea veche NLP (un brand turcesc ce imita produsele marcii Tomasetto)

Image
A se observa tija deformata a plutitorului!

Image
Parametrii de care vorbeam: in acest caz 315 cu 30 grade.

3) Vitarele pe carburator necesita instalatiile cele mai simple si mai ieftine. Au in general doar reglaje pur mecanice in ceea ce priveste debitul de GPL. O instalatie Tomasetto este in jur de 1200-1400 RON. Ar trebui sa asigure un consum de aprox 12 l/100 km in afara si aprox 14 l/100 km in oras.

4) Vitarele pe injectie 8 valve necesita o instlatie putin mai complicata cu gestiune electronica a debitului de GPL si computer STAG 100. O instalatie Tomasetto este in jur de 1700 RON. Ar trebui sa asigure un consum de aprox 10 l/100 km in afara si aprox 12 l/100 km in oras.

5) Vitarele pe injectie 16 valve necesita o instlatie si mai complicata cu gestiune electronica a debitului de GPL si computer STAG 200. O instalatie Tomasetto este in jur de 2700 RON. Ar trebui sa asigure un consum de aprox xx l/100 km in afara si aprox xx l/100 km in oras. Aici as ruga colegii care au o asemenea instalatie sa ma ajute in privinta referintelor de consum.

6) Instalatiile de mai sus beneficiaza de comutare automata pe GPL dupa ce temperatura lichidului de racire depaseste 35 de grade si turatia depaseste 2000 rpm. Are indicator de nivel cu 4 leduri si buton de comutatie pe benzina.

7) Calibrarea instaltiilor se face pe masina dupa un montaj corespunzator cu piese potrivite cu o mufa de diagnoza, soft specializat si analizor de gaze. Si cel mai important un inginer priceput si serios. Eu asta am gasit la service-ul Autogaz de pe Toporasi. Respect Marin si multumesc pentru sfaturi. Nu vreau sa fac reclama prin asta, a nu se intelege gresit. Nu castig nimic din asta, ci doar am dat bani din buzunar.

Pe mine m-au costat destul de mult informatiile de mai sus (vreo 600 de euro) dar le ofer gratis in speranta ca va vor ajuta pe viitor, pe voi vitaristii pasionati de coclauri.

Respect!

User avatar
Razvan4x4
Posts: 2117
Joined: 17 Sep 2010 11:20
Location: Bucureşti
Contact:

Re: Sfaturi instalatii GPL pentru Vitara

Postby Razvan4x4 » 04 Jan 2012 21:56

Foarte interesant ;) Eu stiam problema mesterilor bulgari (am mai vorbit despre asta) si m-am mirat ca ai ales totusi aceasta varianta. Vazand multivalva nepotrivita si "convinsa" sa mearga la o alta butelie... imi dau seama ca nu cu foarte mult ghinion urmarile pot fi mult mai nasoale decat ai patit tu. Oricum, foarte misto topicul si de luat aminte!
Casa Iacob nu e acasa

GPLNLP
Posts: 4
Joined: 09 Mar 2012 15:05
Contact:

Re: Sfaturi instalatii GPL pentru Vitara

Postby GPLNLP » 09 Mar 2012 18:10

Domnule dragosxc,

Legat de postul dumneavoastra, tinand cont ca firma noastra este unic importator de instalatii auto GPL marca NLP in Romania, de asemenea ca singurul montaj facut de noi a fost facut doar pentru certificare; va rog sa imi comunicati si mie urmatoarele lucruri:
- La ce service a-ti facut montajul?
- De unde a-ti procurat instalatia?

Astept raspunsul dumneavoastra.

Va multumesc anticipat.

User avatar
dragosxc
Posts: 32
Joined: 13 Nov 2011 16:45
Location: Bucuresti-Militari
Contact:

Re: Sfaturi instalatii GPL pentru Vitara

Postby dragosxc » 10 Mar 2012 16:37

Instalatia marca NLP mi-a fost montata pe masina in Silistra, Bulgaria (Acolo am masina inmatriculata si nu voiam sa am probleme la ITP daca as fi montat-o in Romania). M-am bucurat la pret (250 euro) si am facut o "afacere" tare buna.
Am facut primul plin de la Shell in Silistra (au intrat vreo 40 litri in butelie) si instalatia a functionat pana s-a terminat gazul.
Am realimentat in Romania la Lukoil in Otopeni alti 40 de litri si de atunci a inceput nebunia. Instalatia nu a mai functionat deloc. Nu aveam timp si bani pe moment sa ma intorc la bulgari si sa ii pun sa o repare. Asa ca m-am pus pe documentat despre functionarea instlatiilor de GPL marca NLP. Am intrat pe site-ul oficial al producatorului in speranta ca voi gasi un reprezentat al marcii in Bucuresti sau in Romania. Ma bucur acum ca sunteti importator al marcii in RO si ca ma pot baza pe dumneavoastra cand voi avea nevoie de ceva (momentan pe masina doar "plamanul" mai este marca NLP).
Din vorba in vorba am ajuns la concluzia ca trebuie sa merg la un atelier specializat in instalatii de GPL. Mi-a fost recomandat din mai multe surse firma Autogaz si asa le-am facut o vizita.
In prima faza mi-au schimbat mixerul de pe admisie si au inlocuit cele doua furtune ce intrau in el cu unul singur. Mi-au spus ca montajul acela era pentru motor cu carburator si de aceea nu a mai functionat.
Am intrebat ce alte imbunatatiri as mai putea face la instalatie si mi-au recomandat un calculator STAG 100 si o electrovalva de gestiune a debitului de GPL in admisie.
Am plecat de acolo cu instalatia functionala si am mai mers asa vreo doua plinuri de butelie, pana cand intr-o seara dupa ce am alimentat full, multivalva de pe butelie a inceput sa scape GPL intr-o veselie. Aveam un mic geizer de GPL in masina. Dupa o sperietura zdravana am dat un telefon la cei de la Autogaz si am cerut sfaturi.
Mi-au recomandat sa merg cu masina si sa mai consum din gaz ca sa micsorez presiunea din butelie. Am bagat span pe A1 vreo 150 km sa mai consum din gaz. A doua zi am mers la Autogaz si am schimbat multivalva cu un potrivita rezervorului meu diametru de 244 mm. Multivalva NLP montata de mesterii bulgari nu era potrivita pentru butelia mea si fusese adaptata sa "mearga" pe butelia mea.
Daca tot am fost la service am montat si calculatorul si electrovalva.
Acum instalatia mea hibrid (Tomasetto +NLP) functioneaza ok.
Mentionez ca butelia este marca Saka Turcia are diametrul de 244 mm si are un volum total de 40 de litri. Mi se pare cea mai potrivita butelie pentru miniportbagajul unei Vitara SWB.

GPLNLP
Posts: 4
Joined: 09 Mar 2012 15:05
Contact:

Re: Sfaturi instalatii GPL pentru Vitara

Postby GPLNLP » 10 Mar 2012 18:21

Iti multumesc pentru raspuns.
Cred ca bulgarii aia si-au batut joc de banii tai facand montajul dezastruos. Nu au avut piesele corespunzatoare si au improvizat.
Conteaza foarte mult cine iti monteaza orice tip de instalatie, daca dai de "meseriasi", e clar ca nimic nu va functiona cum trebuie.

Daca ai intrebari sau nelamuriri legate de marca NLP, nu ezita sa ne contactezi.

User avatar
dragosxc
Posts: 32
Joined: 13 Nov 2011 16:45
Location: Bucuresti-Militari
Contact:

Re: Sfaturi instalatii GPL pentru Vitara

Postby dragosxc » 10 Mar 2012 18:48

Montajul a fost intr-adevar o carpeala si eu am fost vinovat ca nu m-am documentat temeinic inainte de a-mi monta instalatia.
Dar stau si ma intreb: daca eu ca inginer auto am avut capacitatea sa ma documentez si sa studiez problema, ce-i drept dupa ce bulgarii m-au usurat de bani, un utilizator obisnuit care nu are habar de tehnica si masini ce ar pati intr-o astfel de situatie? :o
Am auzit numeroase dispute si pareri referitoare la profesionalismul service-urilor "specializate" de pe la noi si sunt ferm convins ca acest cuvant este unul exagerat si mult prea mare. El se regaseste din pacate doar in reclamele pompoase, dar nu si in serviciile oferite.
Am renuntat de mult la serviciile specialistilor de la noi si am ales sa imi repar singur orice. Unele lucruri mai usor si mai rapid, altele mai greu pentru ca nu aveam cunostintele necesare.


Un numar de contact sau o pagina web, in caz ca aveti, ar fi utila. Nu numai pentru mine, ci si pentru potentialii clienti.

Cu stima!

GPLNLP
Posts: 4
Joined: 09 Mar 2012 15:05
Contact:

Re: Sfaturi instalatii GPL pentru Vitara

Postby GPLNLP » 10 Mar 2012 19:59

Buna seara,

Imi cer scuze moderatorilor, nu fac reclama intentionat.

Ne puteti gasi pe: http://www.gplnlp.ro

svejk
Posts: 608
Joined: 15 Nov 2011 14:33
Contact:

Re: Sfaturi instalatii GPL pentru Vitara

Postby svejk » 12 Mar 2012 08:49

GPLNLP wrote:Domnule dragosxc,

Legat de postul dumneavoastra, tinand cont ca firma noastra este unic importator de instalatii auto GPL marca NLP in Romania, de asemenea ca singurul montaj facut de noi a fost facut doar pentru certificare; va rog sa imi comunicati si mie urmatoarele lucruri:
- La ce service a-ti facut montajul?
- De unde a-ti procurat instalatia?

Astept raspunsul dumneavoastra.

Va multumesc anticipat.


pot sa zic si eu ca in limba romana, in contextul de mai sus, se scrie corect "ati", nu "a-ti"?

User avatar
Razvan4x4
Posts: 2117
Joined: 17 Sep 2010 11:20
Location: Bucureşti
Contact:

Re: Sfaturi instalatii GPL pentru Vitara

Postby Razvan4x4 » 12 Mar 2012 09:01

svejk wrote:pot sa zic si eu ca in limba romana, in contextul de mai sus, se scrie corect "ati", nu "a-ti"?


Eu mai astept si revizuirea postarilor domnului cu GPL de pe forumul Chevrolet, unde il acuza pe dragosxc ca ar lucra la o firma concurenta care vrea sa-i faca rau... :lol:
Casa Iacob nu e acasa

GPLNLP
Posts: 4
Joined: 09 Mar 2012 15:05
Contact:

Re: Sfaturi instalatii GPL pentru Vitara

Postby GPLNLP » 12 Mar 2012 09:27

Multumesc pentru corectare.


Return to “Suzuki”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest