Am remarcat ca majoritatea Vitarelor nou achizitionate de peste hotare au ca principala buba turatia mare de ralanti: 1000-1500 rpm la cald. La rece e oarecum irelevant sa spunem ca o turatie de 2200 rpm e mare, pentru ca motorul la rece functioneaza cu amestec bogat si implicit turatie mai mare.
Initial turatia mea de ralanti la cald era de aprox 1400-1500 rpm si consum pe masura. Am inceput prin a curata supapa EGR, care a reusit sa rezolve partial problema (turatia a coborat in jurul valorii de 1200 rpm). Eram fericit ca mai scazuse, dar tot nu era 800 rpm, cat ar fi fost normal.
Pasul 2 a fost operatiunea pe cord deschis a corpului de clapeta pentru o curatare temeinica. Consider ca este crucial sa se efectueze aceasta operatiune pe orice Vitara mai veche!
Voi descrie mai jos tot pocedeul, dar mai inainte as vrea sa va recomand cateva scule:
1) Chei tubulare, de 10 si 12, si un clichet eventual.
2) Surubelnite in cruce si plate.
3) Garnituri noi (daca le gasiti voi sa ma anuntati si pe mine va rog) sau daca nu una foaie de clingherit grafitat subtire
4) Un set de preducele de diferite diametre
5) Un spray de curatat carburatoare (se gasesc la magazinele de piese auto)
6) Multa rabdare si atentie. (Eu am facut operatiunea asta afara intr-o zi cu 4 grade afara si a durat aprox 5 ore... sunt eu mai meticulos si cand desfaci prima oara e mai bina sa nu te grabesti)
Se incepe prin demontarea traseului de admisie a aerului de la filtru catre corpul de clapeta. Urmeaza apoi indepartarea furtunurilor de vacum (ca sa nu gresiti la remontare faceti poze sau marcati cumva furtunurile), apa si a conductei de alimentare cu benzina .



Se incepe prin demontarea EGR-ului si inmuierea canalelor sale in solutia de curatat. Atentie exista o mica garnitura intre EGR si corpul clapetei ce va trebuie inlocuita sau fabricata.

Corpul de clapeta este prins in 4 suruburi lungi de galeria de admisie si este alcatuit din doua parti separate de o garnitura care in cazul meu nu a necesitat inlocuire.

Trebuie indepartat si TPS-ul, dar atentie mare

Problema mare este garnitura de cauciuc din imagine care este complicata de fabricat. La mine cele trei canale comunicau bine mersi si suspectez ca din aceasta cauza aveam fluctuatii in turatia de ralanti.


Garnitura principala dintre corp si galeria de admisie este complet distrusa lasand loc pentru aer fals si realizand comunicarea unor canale aiurea in corp. De aici vine turatia mare la ralanti. Garnitura asta se gaseste doar impreuna cu setul complet de garnituri pe care l-am gasit pe la magazinele de japoneze intre 300 si 470 RON. Nu merita decat daca faceti RK la motor. Solutia e sa o fabricati.



Cam asa arata suprafata curata.

Se remonteaza totul la loc in ordine inversa cu mare atentie si apoi se porneste motorul. In speranta ca TPS-ul nu a fost deranjat, merita sa aruncati un ochi si la reglajul mecanic al ralantiului, celebrul surub de ralanti. E important sa lasati motorul sa ajunga la un regim termic normal de functionare inainte de a ajusta surubul de ralanti.
Sper sa fie de folos ce am povestit eu pe aici. Daca am gresit cu ceva va rog sa ma corectati!
Eu sunt foarte multumit de rezultat: ralanti-ul "vitaricii" mele este acum fix 800 rpm!

Gata cu povestile pe seara asta! E 4AM si la 7 sunt in picioare pentru o alta zi de munca minunata la birou... si nu pe coclauri!
Bafta!