Flanse sau jante intoarse - ajuta?

Upgrade, tips&tricks, DIY.
User avatar
gabitzu
Posts: 109
Joined: 27 Jul 2012 14:37
Contact:

Flanse sau jante intoarse - ajuta?

Postby gabitzu » 04 Jul 2013 07:36

ajuta intr-adevar la ceva sa scoti roata in afara pt inaltari relativ mici (+4cm) ?

Stiu ca teoria ce tot circula zice ca sa latesti masina cu cat ai inaltat-o, pastrand astfel caracteristicile (unghiurile) originale, si sfaturi de genul asta am tot auzit.

Dar as vrea sa aud nu sfaturi generale, ci experienta unor oameni care "simt" masina, daca au simtit vreo diferenta sau nu. Eu personal de cand am inaltat-o i-am pus si jantele intoarse, asa ca nu am simtit mare diferenta. Sau poate nu am simtit ca nu am experienta, ok.

Deci, din experienta concreta, merita bataia de cap, sau nu ? Eu la jimny pt jantele alea intoarse a trebuit sa tai si sa fac niste tziganii la aripi si nu imi place. Le-am facut pentru ca tot asta auzeam: lateste masina. Oameni care nu s-au dat deloc, dar au citit 2 zile pe forum, toti stiu ca masina trebuie latita. Dar cum pe forumul asta se practica dezmintirea miturilor :lol: , m-am gandit sa intreb, sa separam un pic leacurile babesti de medicamente.

Poate cineva sa-mi spuna, din experienta proprie (nu ma intereseaza altceva, informatie pe net am citit si eu), ce diferenta a simtit de cand a intors jantele sau a pus flanse ?

User avatar
Razvan4x4
Posts: 2117
Joined: 17 Sep 2010 11:20
Location: Bucureşti
Contact:

Re: Flanse sau jante intoarse - ajuta?

Postby Razvan4x4 » 05 Jul 2013 13:08

gabitzu wrote:ajuta intr-adevar la ceva sa scoti roata in afara pt inaltari relativ mici (+4cm) ?

Stiu ca teoria ce tot circula zice ca sa latesti masina cu cat ai inaltat-o, pastrand astfel caracteristicile (unghiurile) originale, si sfaturi de genul asta am tot auzit.

Dar as vrea sa aud nu sfaturi generale, ci experienta unor oameni care "simt" masina, daca au simtit vreo diferenta sau nu. Eu personal de cand am inaltat-o i-am pus si jantele intoarse, asa ca nu am simtit mare diferenta. Sau poate nu am simtit ca nu am experienta, ok.

Deci, din experienta concreta, merita bataia de cap, sau nu ? Eu la jimny pt jantele alea intoarse a trebuit sa tai si sa fac niste tziganii la aripi si nu imi place. Le-am facut pentru ca tot asta auzeam: lateste masina. Oameni care nu s-au dat deloc, dar au citit 2 zile pe forum, toti stiu ca masina trebuie latita. Dar cum pe forumul asta se practica dezmintirea miturilor :lol: , m-am gandit sa intreb, sa separam un pic leacurile babesti de medicamente.

Poate cineva sa-mi spuna, din experienta proprie (nu ma intereseaza altceva, informatie pe net am citit si eu), ce diferenta a simtit de cand a intors jantele sau a pus flanse ?


Desi suntem tentati sa credem ca e putin o inalare de 4cm, in dinamica masinii (si nu numai), acest lucru inseamna foarte mult. Cu atat mai mult pentru o masina mica (la un Patrol 4cm aduce mai putine diferente decat la un Jimny). Masina inaltata devine instabila, lucru de care iti dai sema cel mai mult in viraje si(sau) cand este incarcata. In aceste conditii este normal sa vrei ca masina sa se comporte "ca inainte", iar asta o poti rezolva partial prin latirea masinii (in teorie ar trebui si lungita pentru a rezolva complet problema).

Din pacate, solutiile pentru a lati masina nu sunt tocmai ortodoxe, respectiv flanse, jante cu ET negativ si, nu in ultimul rand "romaneasca" cu intorsul jantelor. Indiferent de solutie, au de suferit rulmentii de roata si pivotii, care pierd la capitolul fiabilitate (neinteresant pentru o masina de concurs, pentru una de expeditii e important). Pentru un lift de bun simt (3-4 cm) eu as opta pentru jante cu un ET care sa lateasca putin masina. Formula care spune ca "cu cat inalti masina, cu atat trebuie si latita" este gresita. Asa cum am spus si mai sus, sint mai multe variabile in problema asta, dar important este sa mai reduci din handicap. Varianta 2 este cu flanse, cu conditia sa fie facute de un producator cunoscut, nu china sau home-made. Acestea din urma te pot omori.

Eu unul nu vreau sa aud de jante intoarse. Nu cred ca este cineva care poate centra si suda la fel de bine o janta precum in fabrica. ET-ul obtinut prin intorsul jantei este prea mare, asta amplifica partile "naspa" pe care le-am scris mai sus, plus ca isi pierd mult din rezistenta. Mutand flansa de prindere de la mijloc catre exterior, partea care ramane in afara este practic fara sustinere. Asta face ca atunci cand lovesti un bolovan cu o janta intoarsa, aceasta se va indoi mult mai rau decat una neintoarsa (vorbesc de situatia cand dai cu janta in pietroi, nu cu anvelopa).

Apropo de latitul masinii, indiferent de metoda, eu am mai experimentat urmatoarele: De fiecare data a trebuit sa coafez colturile, fie la prag, fie la bara fata, uneori ambele. Masina arunca grav cu noroi pe geamurile laterale, deci vor trebui overfendere mai mari. Unghiul de fuga se modifica iremediabil (incercat geometrie computerizata sau nu), asadar va rezulta o masina care nu se comporta cum trebuie in viraje, roti uzate excesiv pe fata, mai mult pe exterior.

PS: am uitat si de strambatul puntilor, lucru mult mai posibil atunci cand latesti excesiv masina (indiferent de metoda).
Casa Iacob nu e acasa

User avatar
turagmes
Forum moderator
Posts: 955
Joined: 02 Jan 2011 09:25
Contact:

Re: Flanse sau jante intoarse - ajuta?

Postby turagmes » 05 Jul 2013 13:16

eu am avut la Samurai jante cu ET negativ....si nu am avut nici un stres....dimpotriva eram profesor pe inclinatiile laterale.....doar ca acele jante le foloseam doar in teren...la utilizarea cotidiana...foloseam jante normale....

ps....Samuraiul meu era cu suspensie stoc...fara inaltari...dar cu tendinte sinucigase pe inclinatii laterale.... :mrgreen:

cu jantele alea...l-am lecuit de obiceiuri proaste :lol:

no comment
Posts: 28
Joined: 26 Jul 2012 00:06
Contact:

Re: Flanse sau jante intoarse - ajuta?

Postby no comment » 05 Jul 2013 23:40

Da , ajuta .
Ajuta la inclinari laterale , la stabilitate in viraje , aia trei cm diferenta la ET pot insemna mult intr-o situatie limita .

Da , au si dezavantaje . Dezechilibrarea rotilor ( altfel fara probleme ) , nesiguranta in exploatare , uzuri marite , inducerea defectelor .


Defectele posibile au cauze simple . Dezechilibrarea rotilor - flansele pot fi montate prost , fara nici o curatare prealabila a zonelor de contact , pot fi fara inele de centrare pe butuc si pe janta , pot avea mai abateri constructive . Prezoanele si piulitele sunt ultima ieftineala la care se uzeaza filetele sau se lungesc prezoanele . Flansele turnate subtiri , cu peretele de 3-4 mm sau inelele distantiere extrudate nu merita mentionate in nici un caz , sunt aberatii .
Jantele intoarse - de obicei se intorc jante deja folosite , deja strambe , si e foarte normal ca dintr-o janta deformata in ambele planuri sa nu poata fi obtinuta o janta intoarsa buna . din sase jante am reusit sa fac doar doua care la intoarcere au iesit excelent doar pentru ca erau si ele in buna stare initiala . Celelate sunt ...variabile calitativ ... Intoarcerea jantelor se poate face corect sau urechistic , eu am intors doar jante care au avut oarece sanse de succes . 'Operatia' o poti face 'la ochi' , la varful etalon , sau la comparator . Eu am facut-o la ceasul comparator , si de unde am avut ce sa iasa bine a iesit bine . Jantele care erau patrate - un fel de-a spune , de fapt aveau patru varfuri de cota diametrala ) inca mai pot fi folosite si echilibrate fara probleme , cele ovale - ca oul , sau oval-triunghiulare precum si cele cu mantaua serpuita au ajuns pirostie pentru ceaun sau baza pentru proiectorul din curte . Sudura de fabrica la unele modele de janta e extrem de ... minima , iar la modele vechi se observa perfect unde s-a oprit sudorul si a reluat mai apoi sudarea . De asemena , se observa si cum unele modele au fost sudate cu electrod invelit , normal , manual . Altele - majoritatea japonezelor cu talerul si mantaua groase au fost sudate in MIG , fara patrundere , doar depunere - deci minim . Asa ca o sudura responsabila poate aduce o rezistenta mai mare decat cea de fabrica - unde productivitatea e insotita de goana dupa profit si rezulta un compromis , nu intodeauna calitativ .
A nu se uita ca sunt multe tipuri de flanse , inele distantiere , jante , care nu sunt destinate pentru utilizarea in offroad , fiind destinate solicitarilor mult mai mici - de aici si problemele , se folosesc tot ce pica in mana , fara discernamant , pe orice masina . Si e perfect normal sa apara defecte . Mult mai susceptibile la manifestarea aspectelor negative sunt sistemele de suspensie independenta , iar in ce priveste suprasolicitarea puntilor ar trebui sa ridice un mare semn de intrebare asupra capabilitatilor ansamblui , in raport cu solicitarile la care e supus . Unele sunt mai solide , altele mai putin ...Daca ai ajuns sa strambi puntea sau sa rupi pivotii de la Samurai , e timpul pentru o reevaluare - a masinii sau a pilotului , si poate pentru un upgrade ...

cristiblondu
Posts: 57
Joined: 07 Oct 2011 06:54
Contact:

Re: Flanse sau jante intoarse - ajuta?

Postby cristiblondu » 08 Jul 2013 07:58

Pentru iesirea in teren este important SA NU inalti masina,inaltarea se face numai din roti sau din portale,si atunci cind nu intra roata decupezi aripa.Referitor la flanse sau jante cu et,latind masina ai numai avantaje atit in teren cit si pe asfalt.Eu am roti pt. noroi si pt asfalt cu acelasi et ,adica -80 si merg pe asfalt cu 180 km/h fara nicio problema,si sta foarte bine pe viraje si in off pe inclinatii laterale.

User avatar
gabitzu
Posts: 109
Joined: 27 Jul 2012 14:37
Contact:

Re: Flanse sau jante intoarse - ajuta?

Postby gabitzu » 10 Jul 2013 15:16

cristiblondu wrote:Pentru iesirea in teren este important SA NU inalti masina,inaltarea se face numai din roti sau din portale,si atunci cind nu intra roata decupezi aripa.Referitor la flanse sau jante cu et,latind masina ai numai avantaje atit in teren cit si pe asfalt.Eu am roti pt. noroi si pt asfalt cu acelasi et ,adica -80 si merg pe asfalt cu 180 km/h fara nicio problema,si sta foarte bine pe viraje si in off pe inclinatii laterale.


Mersi de sfat, dar sa stii ca la Jimny nu tine asta cu sa nu inalti masina, mi se pare ca de-abia cu OME +4 flexeaza cat m-as fi asteptat eu de la o masina de teren stock.

Si multumesc in general pt sfaturi, ideea e ca masina ramane asa :-)

User avatar
Razvan4x4
Posts: 2117
Joined: 17 Sep 2010 11:20
Location: Bucureşti
Contact:

Re: Flanse sau jante intoarse - ajuta?

Postby Razvan4x4 » 10 Jul 2013 17:08

gabitzu wrote:... ideea e ca masina ramane asa :-)


Asa cum?
Casa Iacob nu e acasa

User avatar
gabitzu
Posts: 109
Joined: 27 Jul 2012 14:37
Contact:

Re: Flanse sau jante intoarse - ajuta?

Postby gabitzu » 11 Jul 2013 07:23

Cu jantele cele intoarse. Si daca la un moment dat gasesc o solutie care sa fie OK din punct de vedere vizual asa incat sa si arate cat de cat OK,o sa incerc s-o copiez/cumpar.

Acuma e ca "de Calugareni", cu covor de cauciuc pe post de overfender. :mrgreen:

User avatar
dok
Posts: 447
Joined: 03 Jul 2011 13:57
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Flanse sau jante intoarse - ajuta?

Postby dok » 12 Jul 2013 07:14

cristiblondu wrote:Pentru iesirea in teren este important SA NU inalti masina,inaltarea se face numai din roti sau din portale,si atunci cind nu intra roata decupezi aripa.Referitor la flanse sau jante cu et,latind masina ai numai avantaje atit in teren cit si pe asfalt.Eu am roti pt. noroi si pt asfalt cu acelasi et ,adica -80 si merg pe asfalt cu 180 km/h fara nicio problema,si sta foarte bine pe viraje si in off pe inclinatii laterale.

@blondule: te rog sa explicitezi (!) recomandarea "pentru iesirea in teren este important SA NU inalti masina" ... !!! - nu de alta, dar daca ai argumente solide, imi iau un avocat (am vazut ca exista tot felul de "nazdravani" prin America care castiga in instanta milioane de dolari pentru cele mai stupide si tembele spete) si dau in judecata intreaga comunitate de offroad-eri care m-au sfatuit inca din prima zi de off sa inalt masina cu OME sau cu "what ever" ... :lol: :twisted: :roll:
Noroi bun !








Nissan Y61 - 2006 = Patrocle, pregatit pentru noroaie
LR Discovery 4 - 2011 = Pasha
Jeep Wrangler - 2012 = J.J.
Bicicleta Trek 3700 - 2010 = Sasha


4x4mania ... good old style ...

cristiblondu
Posts: 57
Joined: 07 Oct 2011 06:54
Contact:

Re: Flanse sau jante intoarse - ajuta?

Postby cristiblondu » 12 Jul 2013 09:02

Bogdane ! cind te-ai apucat tu de offroad era la moda sa inalti masina,cu ome ,mome si alte firme de "renume".Acum dupa ceva timp ai mai inalta-o ?.Eu pe Mitsu am suspensia originala si cred ca nu ma fac de ris cu ea in teren,vezi Luana de primavara seara cu tine Tuparu, Miron Knut si Vitali.Deci TAIATI-VA aripile.Sper sa nu se supere importatori pe mine :lol:


Return to “Modificari”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest