Home»Blog»Este sau nu blindat Duster Army? Sugestii pentru un viitor Duster militar

Este sau nu blindat Duster Army? Sugestii pentru un viitor Duster militar

0
Shares
Pinterest Google+

Cu ocazia paradei de Ziua Naţională, în Bucureşti a fost văzut pentru prima dată un exemplar Duster destinat MApN, maşină care se află în stadiul de proiect şi pentru care nu există în momentul de faţă vreun plan concret care să îl facă parte din dotarea armatei. Despre tot ce înglobează acest proiect, am scris AICI un material, pe baza informaţiilor oficiale primite de la Dacia şi care enumeră foarte exact fiecare modificare adusă lui Duster.

În presa locala şi chiar în cea internaţională, au apărut informaţii „bombă”, dintre care cea mai eronată este aceea că maşina ar fi blindată. Ok, ne-ar plăcea tuturor să vedem un Duster blindat, făcut pentru acţiuni ofensive şi care să se bată cu Hummer sau cu greii industriei de profil, însă lucrurile pot fi privite un pic mai pragmatic de tât. În primul rând, pentru a fi de folos în diverse ramuri ale armatei, maşina nu trebuie să fie obligatoriu blindată, motiv pentru care actualul Duster Army ar putea fi destul de potrivit. Blindajul aduce multe kilograme în plus, iar acest lucru ar însemna o caroserie regândită din temelii la nivel de structură, suspensii şi modificări substanţiale pentru motor şi transmisie.

Maşina pe care am văzut-o la paradă nu părea a avea vreauna din aceste caracteristici, iar informaţia că ar fi blindată a apărut probabil pentru că, dornici de scris, unii jurnalişti au confundat culoarea kaki cu blindajul, sau pur şi simplu pentru că mai aveau nevoie de câteva like-uri. Duster Army părea îngreunat de accesoriile suplimentare şi arăta ca un proiect la care, cel puţin prezenţa anvelopelor reşapate şi a troliului de ATV, sugera ideea că a fost făcut cu unele constrângeri financiare.

Noi avem convingerea că un eventual contract cu Armata Română ar scoate la lumină o versiune finală a acestui proiect care, chiar dacâ nu va fi nici acela blindat, sigur va dispune de mai multă atenţie din partea producătorului.

Cum vedem noi un viitor Duster Army final? Ar trebui întâi început în uzină, acolo unde anumite panouri şi elemente de structură ar trebui regândite special pentru un vehicul cu masă proprie/maximă mai mare şi care să fie destinat în a perimite montarea mai puţin improvizată a eventualelor accesorii. La exterior ar trebui montate diverse elemente de protecţie care să facă caroseria rezistentă la diverse agresiuni.

Suspensia ar trebui să aibă alte setări, cu modificarea parametrilor unor componente cum sunt arcurile şi amortizoarele. Transmisia va trebui demultiplicată considerabil şi dotată eventual cu un diferenţial blocabil pe puntea spate.

Din punct de vedere al motorizării ar putea fi utilizat propulsorul de doi litri pe benzină, existent deja pe alte pieţe, sau folosirea unui diesel mai puternic din gama Renault. Admisia de aer a motorului ar trebui să fie prevăzută cu un sistem de pre-filtrare mai elaborat şi mai eficient pentru condiţii grele de drum sau pentru a putea face faţă trecerilor prin vaduri. Cea mai importantă modificare şi care nu se regăseşte deloc la actualul model, ar trebui să fie la nivelul roţilor. Acestea nu pot fi la o versiune militară echipate cu jante normale de vehicul civil şi cu anvelope nesigure. Jantele vor trebui să aibă o construcţie foarte solidă şi să integreze un sistem anti-dejantare de tip “beadlock”, iar anvelopele să fie MT-uri cu flancuri cât mai solide, de preferat unele dezvoltate special pentru un astfel de proiect. Roata de rezervă ar trebui să stea în afara maşinii, pe un suport pivotant plasat în spate şi nu pe cabină.

La capitolul “recovery”, maşina ar trebui să dispună de un troliu capabil, montat pe cât posibil într-un bumper metalic care să ofere un unghi de atac bun şi o protecţie superioară a maşinii în partea frontală.

O maşină configurată astfel ar putea face faţă condiţiilor grele de dum pe orice vreme şi ar putea transporta echipamente precum sisteme de observaţie pe timp de noapte, de comunicaţie, sau chiar ofensive, de tipul celor văzute la parada de 1 decembrie. Până la a ajunge acolo este nevoie însă de timp şi, mai important, de unda verde pe care ar trebui să o dea cei din MApN pentru ca un astfel de proiect să poată starta.

Răzvan Loghin, editor 4x4adventure.ro

Previous post

Detalii despre Duster Army – un proiect destinat nevoilor MApN

Next post

ŠKODA a anunţat un urmaş pentru S2000. Fabia R 5 va lua startul în 2015

No Comment

Leave a reply