Home»Noutati»Diverse»Din culise: totul despre Dacia Duster din Campionat

Din culise: totul despre Dacia Duster din Campionat

0
Shares
Pinterest Google+

Nu cu mult timp în urmă am avut ocazia să văd în detaliu şi să conduc una dintre maşinile Dacia Duster care concurează anul acesta în Campionatul de Off Road, iar detaliile tehnice furnizate de cei care au contribuit la realizarea lor au făcut posibilă realizarea acestui material.

Trebuie spus de la început că aceste maşini sunt altele decât cele pe care le ştim din anii trecuţi când au concurat atât la TAT cât şi la etapele de campionat. Sunt două maşini noi care, ca şi până acum provin de pe banda de producţie Dacia, fiind aşadar la bază maşini similare cu cele din showroom, cărora li s-au adus bineînţeles câteva modificări pentru a putea concura la slasa Standard.
Caroseria nu cunoaşte modificări şi nici nu pare să aibă protecţii suplimentare care să o ferească de lovituri, drept pentru care se pot vedea cu uşurinţă urmele confruntărilor cu natura. La interior a fost montat un rollcage foarte solid care a necesitat decuparea câtorva zone din bord. A fost îndepărtată mocheta şi materialul fonoabsorbant şi în general tot cam ce este de prisos la o maşină pentru care s-au schimbat radical priorităţile. Centuri în patru puncte, Rally-computer, staţie de emisie-recepţie şi o ladă cu echipament de recovery sunt alte câteva lucruri indispensabile care se regăsesc de asemenea în Dusterul de concurs.

Fiindcă este o maşină uşoară, troliul (Warn M8000 cu plasma rope) a fost montat şi el în spatele scaunului copilotului, pentru a nu influenţa latura dinamică prin creşterea greutăţii pe faţă, aşa cum a fost în trecut când troliul era montat pe un cadru masiv fixat pe lonjeroane. Suspensia a fost înălţată cu vreo opt centimetri, dar greutatea destul de mare adusă de rollcage face ca garda la sol să nu înregistreze un plus mai mare de 3-4 cm comparativ cu un Duster obişnuit. Dacă pe spate soluţiile tehnice au fost mai uşor de găsit, pe faţă am văzut câteva modificări mai complexe, printre care o portfuzetă artizanală şi bascule mai lungi decât cele standard. Roţile au aceeaşi dimensiune cu cele legale şi au fost echipate cu anvelope MT Federal, o alegere foarte bună raportată la condiţiile de teren de la clasa Standard, dar şi legat de lipsa de modificări la capitolul transmisie, caz în care anvelopele mai agresive şi mai grele ar fi putut genera probleme, aşa cum s-a întâmplat în trecut.

Motorul este acelaşi 1.5 dCi de 110 CP care a fost simplificat pe parte de eşapament şi cât priveşte sistemul de contol al emisiilor poluante. Practic avem un motor non-euro, foarte rapid ca răspuns şi insensibil la eventualele probleme ce ar fi putut apărea odată cu avarierea senzorilor, sondelor sau elementelor catalitice. Am mers cu maşina mai mulţi kilometri prin teren şi macadam, în condiţii de rally-raid şi maşina se comportă excelent din punct de vedere al motorizării. Dieselul este vizibil mai vioi şi pare că nu are nicio problemă cu faptul că Dusterul nu a fost echipat cu reductor, ci doar cu o treapă întâi ceva mai redusă.

Din câte am putut observa în diversele situaţii în care am condus maşina, se pare că setările Dusterului de concurs mizează în principal pe viteză, pe uşurinţa cu care poate fi recuperat din situaţiile dificile şi pe toleranţa foarte bună la înclinaţii laterale, capitole cu care maşinile concurente din campionat, de obicei mai masive şi mai înalte, au ceva mai mult de furcă. Se poate vorbi aşadar de dovada că fără şasiu, punţi rigide şi reductor se pot obţine rezultate bune doar ţinând cont de câteva principii de bază atunci când configurăm o maşină, iar acest lucru a fost confirmat şi de prestaţia bună a maşinilor Duster la etapa de la Curtea de Argeş, unde echipajul Stelian Gantoi (pilot) / Maria Dumitrache (copilot) a reuşit să se claseze pe podium, ocupând locul trei.

Text, foto: Răzvan Loghin

Previous post

Renaşterea unui IMS

Next post

Chevrolet Trax, pregătit pentru lansarea de la Paris

2 Comments

  1. Cristi
    September 4, 2012 at 12:48 pm —

    Pai la fuzeta au modificat prinderile la telescop, in rest e aceeiasi fuzeta, nu ?

Leave a reply