Home»Sport»Rally-raid»Cine este Despres, câștigătorul etapei a doua din Dakar 2018?

Cine este Despres, câștigătorul etapei a doua din Dakar 2018?

5
Shares
Pinterest Google+

 

Cea mai dificilă competiție de anduranță din lume și așa cum le place concurenților să spună, aventura supremă din motorsport, a început cu adevărat, iar Cyril Despre și David Castera s-au impus în etapa Pisco-Pisco.

Anul acesta în materialele dedicate Raliului Dakar ne-am gândit să vă prezentăm, pe rând, o parte dintre concurenții care se fac remarcați într-o formă sau alta pe fiecare probă specială în parte.  Primul pe listă este francezul Cyrile Despre, o legendă a competiției la Moto, dar care însă abia acum își creează un nume când vine vorba de categoria Auto.

Ediția 2018 a raliului, cea de a 40-a din istoria cursei și a 10-a organizată în America de Sud, a început pe 6 ianuarie cu startul oficial din Lima și a continuat cu o etapă de legătură de 242 km și o primă probă specială de 31 de km, la finalul zilei ajungându-se în orașul peruan Pisco. Pe 7 ianuarie s-a concurat în prima probă specială adevărată a acestei ediții, fiind de parcurs 267 de km. A fost o etapă mult așteptată și pentru că a fost un test, pentru prima dată toată cetegoria Auto a luat startul înaintea categoriei Moto. Rămâne de analizat dacă este o soluție sau nu, ca pe probe cu asemenea caracteristii (zone foarte rapide în care mașinile ajung foarte ușor din urmă chiar și rideri de top ai categoriei Moto, viteza de rualre a mașinilor fiind mult mai mare), să se dea startul în ordinea Auto + SxS, Moto + Quad, Camioane.

Cyril Despres/David Castera Peugeot 3008 DKR Maxi in Dakar 2018. Foto: Red Bull Content Pool

A fost un traseu în care au existat 40 de km printr-un canion, platouri cu mult nisip și zone cu dune destul de înalte, iar primul care a pornit pe probă a fost Nasser Al-Attiyah (Toyota HiLux), câștigătorul primei etape. A fost dificil pentru copiloții primelor mașini să se orienteze, pentru că  sunt obișnuiți să găsească urme de la motociclete și atunci lucrurile sunt ceva mai facile. Dar se pare că experiența lui David Castera și-a spus cuvântul și fostul director sportiv al Dakar-ului a contribuit decisiv la prima victorie din acest an a lui Cyril Despres – a doua din carieră la categoria Auto. Echipajul Peugeot cu nr. 308 a stabilit timpul de referință pe probă la 2h56min51 sec, fiind doar cu 48 de secunde mai rapid decât coechipeirul său #300 ( Stephane Peterhansel și Jean Paul Cotret). Sebastien Loeb și Daniel Elena (Peugeot 3008DKR Maxi) au terminat proba cu al treilea timp, iar top 5-ul a fost completat de Giniel De Villers (Toyota Hilux) și Orlando Terranova (MiNI John Cooper Works Rally).

Cyril Despre, a doua sa victorie de etapă la cateogria Auto (Dakar 2018, Pisco – Pisco)

“Nu mă așteptam la ceva de genul ăsta … Sunt încântat că am ajuns întreg. Au fost dune mari, ușor de urcat, precum și platouri foarte moi. I-am văzut pe Carlos, Przygonsky și alții blocați în nisip … Am vrut să evităm asta. David a făcut o treabă excelentă cu navigația, fără surprize urâte. Este minunat să simțiți cursa. Sunt mai relaxat acum … Este un semn bun! “

Victoria din Dakar 2012. Foto: KTM Racing

De la 2 la 4 roți sau de la legendă la învățăcel

După o carieră de invidiat pe două roți, la 40 de ani francezul, care a vândut sticle cu vin pentru a strânge bugetul necesar primei sale participării în Dakar, a decis să treacă la categoria Auto.

Născut în regiunea Île-de-France în urmă cu 44 de ani, Cyril ar fi trebuit să respecte tradiția de familie și să se implice în restaurantul pe care aceasta îl deținea. Totuși, în 1998 decide să își achiziționeze prima motocicletă și să se înscrie în campionatul  de enduro al Franței. Chiar dacă din acel moment viața sa a luat o cu totul și cu totul altă turnură vă spun, din experiență, că știe să aleagă mâncarea în orice loc al lumii s-ar afla și a rămas un împătimit al deserturilor din bucătăria franceză.

Devenise deja campion al Franței de enduro când dorința de a concura în Raliul Dakar începea să se materializeze. A lucrat o perioadă într-un atelier moto din Paris și acolo l-a întâlnit pe Stephane Peterhansel, cel care ulterior i-a devenit prieten și a avut un rol important în schimbarea carierei.

În 1999, împreună cu prietenul său Michel Gau și cu ajutorul familiei izbutesc să strângă banii pentru Dakar 2000  vânzând sticle cu vin. Pe eticheta vinului vândut în regiunea de unde erau cei doi scria ”Cumpărând acest vin îi ajuți pe Cyril și Michel să concureze în Dakar”. S-au vândut 6.000 de sticle, iar la prima sa participare Cyril s-a clasat pe locul 16 la general.

Forma bună l-a adus în viziorul celor de la KTM și a devenit rapid protejatul lui Richard Sainct. De la el și de la Fabrizio Meoni a învățat multe despre rally-raid și Africa. Din păcate, prima victorie a lui Cyril în Dakar este cea din 2005, ediție în care Meoni și-a pierdut viața. În mai puțin de patru luni francezul și-a pierdut mentorii în accidente suferite în timpul raliurilor la care participau. Cu lacrimi în ochi a urcat pe podiumul de pe malul Lacului Roz, din Senegal și a decis să continue proiectele pe care Meoni le avea în Senegal. În prezent există două școli în Dakar ale Fundației Meoni, iar una dintre ele se numește ”Fabrizio et Cyril„. Scopul este de a le da posibilitate copiilor să învețe și să îi țină departe de violența stradală.

Richard Sainct, Cyril Despres, Fabrizio Meoni in Dakar 2004. Foto: KTM Racing

Pe lângă rally-raid, începe să practice și hard enduro și este una dintre primele vedete ale acestui sport. De altfel, Cyril chiar are trei titluri la Red Bull Romaniacs (România) și a învins și muntele de fier de la Erzbergrodeo (Austria).

Până în 2013, când a decis să se despartă de KTM, francezul a mai câștigat alături de constructorul austriac încă patru titluri în Dakar.

În 2014 a mers pentru Yamaha în Dakar și a izbutit un loc 4. Cum nu se mai putea întoarce la KTM, iar o altă victorie devenise clar că va fi extrem de dificil de dobândit cu un alt constructor, plus influența lui Peterhansel au dus la trecerea la patru roți. Deși putem spune că a rămas tot la două având în vedere că 2008 DKR a fost o mașină cu două roți motrice și 3008 DKR Maxi, modelul utilizat în Dakar 2018, este tot 2WD.

Cel mai greu i-a fost rezidentului andorrez să se acomodeze cu dictarea. În rally-raid, piloții de motocicletă navighează singuri, ori la Auto trebuie să ai încredere în ce îți spune copilotul. Se pare că între el și David Castera, fostul director sportiv al Dakar-ului reîntors la statutul de concurent, există o chimie și Cyril a făcut progrese remarcabile la volan.

Nu este exclus să îl vedem și pe el cu o victorie la clasa Auto. Nu de alta, dar mai avem în actualul pluton al Dakar-ului piloți care au făcut acest lucru: Stephane Peterhansel și Nani Roma. În plus, Cyril a câștigat și edițiile din 2016 și 2017 ale Silk Way Rally, o competiție care începe în Moscova și se termină în China, întinzându-se, precum Dakar-ul, pe durata a două săptămâni.

Rezumatul fiecărei etape din Dakar 2018 poate fi urmărit la Eurosport în fiecare seară după miezul nopții și în reluare a doua zi dimineață în jurul orei 09:30 sau la cerere pe Eurosport Player

                                                                                                                                                                                               Renatta

Cyril Despres/David Castera Peugeot 3008 DKR Maxi, Dakar 2018.
Foto: Red Bull Content Pool

Previous post

Mani Gyenes reprezintă România în Dakar 2018: Cursa a început

Next post

Kia Niro primește un concept electric în Las Vegas

No Comment

Leave a reply