Home»Teste»SUV»Am testat cel mai aventuros MINI: Cooper S Countryman ALL4

Am testat cel mai aventuros MINI: Cooper S Countryman ALL4

0
Shares
Pinterest Google+

Apariţia lui MINI Countryman a fost pe cât de neaşteptată, pe atât de interesantă mai ales din curiozitatea de a vedea de ce i-au fost atribuite caracteristici de SUV unei maşini pe care cei mai mulţi dintre noi o ştim mai bine din parcările cluburilor de fiţe. În primul rând decizia celor de la MINI de a produce un 4×4 are legătura cu ambiţia de a aduce pe piaţă zece modele noi până în 2020, lucru care pare din ce în ce mai realizabil, dar este şi un beneficiu de imagine dacă ne aducem aminte de Raliul Dakar, unde MINI a câştigat primele două locuri pe podium. Ca să evităm din start o confuzie între ALL4 Racing, maşina de concurs şi Countryman, trebuie să vă spun că singurul element comun ale celor două sunt farurile, aşa cum a recunoscut dealtfel chiar unul dintre piloţi cu ocazia unui interviu.

Din acest amalgam de soluţii tehnice şi idei de marketing a trebuit să extragem ceea ce interesează publicul larg şi anume cum se prezintă Countryman şi cât de bine s-ar putea acomoda cu drumurile de la noi. Caroseria păstrează aceleaşi elemente de design, dar cu forme vizibil mai robuste şi mai masive decât ale unui model Cooper obişnuit. Garda la sol mărită şi designul părţii frontale sunt şi ele în măsură să asigure originalitatea lui Countryman.

În interior lucrurile stau ciudat la prima vedere, iar asta se datorează dimensiunilor reduse ale geamurilor şi vizibilităţii ce te fac să te simţi ca într-o cazemată. Planşa de bord este construită în aceleaşi linii clasice, cu vitezometrul de dimensiuni uriaşe plasat în mijloc şi înzestrat în mijloc cu un display color unde sunt afişate informaţii ale computerului de bord, sistemului audio şi de navigaţie. Turometrul este plasat deasupra volanului pentru a fi cât mai vizibil, iar partea sa inferioară conţine de asemenea un display pe care sunt afişate informaţii uzuale legate de consum, viteză sau kilometri parcurşi.

Volanul şi schimbătorul de viteze erau în echiparea condusă de noi acoperite cu piele întoarsă, foarte aderentă, dar care nu arată foarte “heavy-duty” pe termen lung. Scaunele sunt în schimb îmbrăcate cu piele groasă şi contribuie la atmosfera generală a unui interior premium. Countryman este la fel de generos cu ocupaţii locurilor din faţă ca şi cu cei din spate, aceştia având la dispoziţie scaune individuale şi o zonă centrală pe care se pot ataşa în orice configuraţie diverse suporturi, inclusiv pentru dispozitive mobile. Pentru că am ajus la capitolul gadgeturi, trebuie să amintesc şi de cotiera dintre scaunele faţă, care conţine un docking cu ventilaţie pentru iPhone, device ce poate fi folosit prin intermediul aplicaţiei MINI Connected la o mulţime de lucruri interesante prin folosirea internetului.

Dinamică on-road

Dacă stilul sau forma unui MINI nu vă sunt pe plac, e bine de ştiut că sub acestea se ascunde de fiecare dată o platformă tehnică fără cusur, tradiţie care se păstrează desigur şi la Countryman. Dezvoltat pe caracteristicile unei maşini de stradă, acesta vine cu o platformă uşoară, agilă şi o suspensie suficient de fermă cât să iasă din tiparul obişnuit al unui 4×4. Roţile late cu talon mic şi sistemul de direcţie extrem de precis fac ca pe asfalt Countyman să nu fie cu nimic mai prejos decât un autoturism obişnuit, faţă de care este chiar avantajat datorită poziţiei înalte de condus şi de plusul de grip adus de tracţiunea integrală. Sub capotă am avut un motor de 1.6 litri pe benzină, supraalimentat şi cuplat la o cutie manuală cu şase trepte. Motorul este foarte puternic şi rapid ca răspuns, dar contribuie decisiv şi la o repartiţie bună a maselor prin greutatea proprie redusă.

Cei 184 CP fac ca maşina să sprinteze bine şi să se descurce cu brio în oraş unde mixul de agilitate şi demaraj este vital pentru a-ţi putea ţine nervii la adăpost. Reprize bune se menţin şi în cazul depăşirilor, însă odată cu creşterea vitezei peste 160 km se resimte o plafonare ce indică faptul că lui Countyman nu-i plac vitezele mari. De amintit este şi sunetul motorului, care ieşit pe două eşapamente nu lasă audienţa să creadă că ar fi vorba de un propulsor atât de mic. În modul Sport totul merge către extrem, de la sunetul cu rateuri pe deccelerări, la direcţie, suspensie şi demaraj, totul se amplifică şi face din Countryman o jucărie foarte distractivă. De acest mod am putut să abuzez în voie pe drumurile virajate de pe Valea Doftanei, acolo unde portativul sonor al motorului era acompaniat din plin de scârţâitul anvelopelor. Countyman este echilibrat şi predictibil, aşa că tot ce mai ai nevoie pentru a te simţi excelent este un drum de munte cu asfalt şi nu cumva să uiţi să alimentezi mai des rezervorul de nici măcar 50 de litri.

Dinamică off-road

La acest capitol ar fi mai uşor să înşir o listă cu ce ar putea să facă Countryman dacă ar avea anvelope potrivite, decât să fi riscat a râmăne pe jantă doar pentru două poze mai reuşite admirând talonul de 35 hăcuit de bolovanii patriei. Am mers totuşi cu mare grijă pe câteva porţiuni pentru a vedea cum lucrează sistemul de tracţiune ALL4 atunci când anvelopele pierd aderenţă iar suspensia nu reuşeşte să se adapteze la relief. Countryman configurat astfel poate fi surprins uşor în situaţii delicate, dar pe care, cu grijă şi cu ajutorul sistemului 4×4, le-am rezolvat destul de eficient. Nu există posibilitatea de a bloca ceva sau a îmbunătăţi performaţele sistemului de tracţiune, dar acest lucru este suficient de bine corelat în raport cu setările maşinii, mai ales dacă punem în balanţă şi compromisul pe care acesta îl face de dragul prestaţiei bune pe asfalt. Cu anvelope mai rezistente şi mai aderente, maşina ar putea aborda fără probleme ceva drumuri forestiere, drumuri de ţară ori de macadam, scenariu la care se gândesc dealtfel şi cei mai mulţi dintre viitorii săi clienţi.

Concluzii

Dacă nu vă gândiţi cumva că ar fi frumos să mergeţi prin şleauri de tractor în timp ce urmăriţi statusul prietenilor de pe Facebook, ar putea fi primul pas spre a vă împăca excelent cu Countyman. Făcând aşadar abstracţie de aptitudinile off-road destul de modeste, am putut descoperi o maşină genială din punct de vedere al modului în care te poate face să te simţi la volan şi pe care aş recomanda-o oricui este suficient de iscusit în a pune la treabă toţi cei 184 CP. Pe asfalt.

Text şi Foto: Răzvan Loghin

Model testat: MINI COOPER S ALL4 COUNTRYMAN
Preţ de bază: 30.380 Euro, cu TVA
Preţ model testat: 39.799 Euro, cu TVA

Date tehnice

Capacitate cilindrică: 1.598 cmc
Număr cilindri: 4 cilindri în linie
Material bloc/chiulasa: aluminiu/aluminiu
Aşezare: transversal
Alimentare: injecţie directă, turbocompresor, intercooler
Putere: 135 kW (184 hp) @ 5,500 min-1
Cuplu maxim/turaţii: 240 Nm @ 1,600 – 5,000 min-1
Acceleraţie (0-100 km/h) 7.6 s
Viteză maximă 215 km/h
Suspensie faţă: independenta tip McPherson
Suspensie spate: paralelogram deformabil
Sistem de direcţie: cremalieră servoasistată electric
Consum de combustibil (urban): 8.2 l/100 km
Consum de combustibil (extraurban): 5.4 l/100 km
Consum de combustibil (mixt): 6.1 l/100 km
Emisii de CO2: 143 g/km, Euro 5
Masa la gol (DIN/ EU): 1,310 / 1,385 kg
Masa maximă admisă: 1,780 kg
Încărcătura permisă pe plafon: 75 kg
Spaţiu portbagaj (min. – max.): 350 / 450 -1,170 litri
Capacitate rezervor: 47 litri
Dimensiuni L x l x h: 4,110 / 1,789 / 1,561 mm
Cutie de viteze: manuală, şase trepte
Tracţiune integrală: permanentă

Previous post

Moto Xcountry - Cel mai mare festival de hard endurocross din Europa de Est

Next post

Renaşterea unui IMS

No Comment

Leave a reply