Home»Teste»SUV»Alternativă la diesel? Test cu Dacia Duster 1.2 TCe

Alternativă la diesel? Test cu Dacia Duster 1.2 TCe

1
Shares
Pinterest Google+

O alternativă serioasă la motorizarea diesel 1.5 dCi a lui Duster nu a apărut mai devreme de lansarea faceliftului, ocazie cu care am văzut prima dată la treabă noul propulsor pe benzină, de 1.2 litri, ce s-a instalat instantaneu în vârful ierarhiei în ceea ce privește puterea oferită. Cei 125 CP sunt produși de o tehnologie foarte recentă a sistemului Otto, ce presupune o cilindree redusă și un sistem de alimentare cu injecție directă și turbocompresor.

Avantajul unei cilindree mici este avantajos în special în mediul urban, acolo unde risipa produsă de traficul aglomerat cu opriri dese, crește proporțional cu capacitatea motorului. În plus, un motor mai mic înseamnă o greutate redusă și caracteristici dinamice superioare, lucruri pe care le promite și aceste 1.2 Tce cu bloc din aluminiu, însă în realitate vorbim doar de o diferență simbolică de doar 8 kg dacă e să comparăm cu o versiune diesel echipată similar.

Dinamică on-road

Duster 1.2 TCe reprezintă cea mai rapidă versiune a SUV-ului românesc, iar acest lucru este perceptibil de la prima plecare de pe loc. Motorul este silențios și lipsit de vibrații, iar livrarea de putere este instantanee, cu valori bune ale cuplului încă de la turații joase, semn că turbina intră în serviciu nu foarte departe de regimul de relanti. În oraș, sprintul Dusterului TCe este foarte util, în timp ce setea de benzină este ameliorată de un sistem Start/Stop mai puțin deranjant decât în cazul dieselului. Consumul de 7,1 litri dat de cartea tehnică a fost imposibil de atins în regim de trafic moderat și cu aerul condiționat pornit, însă valori de consum sub 10 litri se pot obține fără probleme, cea mai mică valoare obținută de noi în condiții de trafic moderat fiind de de 8,4 litri/100 km. La drum întins se poate vorbi de un consum real de cuprins între 7 și 8 litri, influențat desigur de regimul de condus.

Dinamică off-road

Comportamentul în teren al Dusterului 1.2 TCe a fost principalul motiv pentru care am efectuat acest test, curiozitatea fiind legata de valorile bune de cuplu și putere din fișa tehnică. Față de varianta aspirată de 1.6 litri, ce produce 156 Nm disponibili abia la 4.000 rpm, micul motor de 1.2 vine cu nu mai puțin de 205 Nm, pe care îi oferă încă de la 2.000 rpm, mult mai aproape de dieselul de 1.5 litri, ce produce 260 Nm la 1.750 rpm.

Dacă la versiunea aspirată de 1.6 litri găsim aceleași rapoarte de transmisie ca și la la diesel, în cazul motorizării TCe vorbim de trepte substanțial mai lungi. Caracteristica care ne interesează în teren a rămas însă neschimbată, treapta întâi a cutiei de viteze fiind în continuare una foarte redusă. Din acest motiv am putut face urcări lungi beneficiind de rezerve bune de putere și fără momente de ezitare din partea micului motor pe benzină. Depășirea unor obstacole sau a unor zone delicate ce necesită o abordare de finețe este însă dificilă din cauza lipsei de cuplu la turații foarte joase, urmată de explozia de putere ce intervine pe la 1.200 rpm și care te obligă cumva la a folosi în teren un stil de condus mai agresiv decât este cazul în unele momente. Un alt minus îl reprezintă lipsa frânei de motor, necesară atât de mult în cazul coborârilor.

Concluzii

Deși este încă opțiunea secundă la capitolul economie în raport cu dieselul, meritul tehnologic este unul evident și face ca singurele argumente pro în cazul versiunii aspirate să rămână doar prețul și posibilitatea conversiei la GPL, cea care la un motor cu injecție directă, cum este 1.2 TCe ar înseamna un preț prohibitiv, cuprins între 1.000 și 2.500 euro și o economie mai slabă din cauza funcționării cu un mix de combustibil benzină+gaz.

După un test ce a vizat parcurgerea unor drumuri foarte variate, inclusiv o escapadă off-road în zona Brebu-Pietriceaua, Duster 1.2 TCe a dovedit că și cu o cilindree mică, motorul pe benzină mai are încă multe de spus și de oferit. De departe cea mai rafinată și mai plăcută de condus versiune Duster atunci când vorbim de trafic urban sau de orice călătorie care implică asfalt, dar o opțiune secundă pentru cei care vor să se aventureze mai des în afara lui.

Text: Răzvan Loghin, Foto: Marius Pivaru, Răzvan Loghin

Am condus: Dacia Duster 1.2 TCe Laureate

Preț versiune: 16.200 Euro, inclusiv TVA

Date tehnice:

Viteza maxima (km/h) 175
Aceleratie 0-100 km/h (s) 10,4
Consum urban (l/100 km) 7,3
Consum extraurban (l/100 km) 5,5
Consum mediu (l/100 km) 6,1
Emisii de CO2 (gr/km) 138
Norma poluare Euro VI
Numar usi 5
L/l/h (mm) 4315 / 1822 / 1695
Masa (kg) 1276
Volum maxim portbagaj (litri) 1636
Volum minim portbagaj (litri) 475

Unghiuri

Unghi atac 29,3
Unghi degajare 34,9
Garda la sol (mm) 205
Motor
Combustibil Benzina
Putere CV – kW / rpm 125 – 92 / 5250
Cuplu Nm / rpm 205 / 2000
Amplasare Fata transversal
Numar cilindri 4 – in linie
Material bloc/ chiulasa Aluminiu / Aluminiu
Cilindree (cm3) 1197
Raport compresie 9,5 la 1
Distributie 4 supape pe cilindru.doua axe cu came
Alimentare Injectie directa. Turbo. Intercooler
Transmisie
Tractiune Integrala decuplabila
Cutie de viteze Manuala, 6 trepte
Previous post

XCode, conceptul aniversar pregătit pentru cei 50 de ani Lada

Next post

Hyundai Santa Cruz - Încă puțin și vom avea un design clar definit

No Comment

Leave a reply